ام وی ام X22 و هر آنچه باید درباره این خودرو بدانید

ام وی ام X22 و هر آنچه باید درباره این خودرو بدانید

شنبه - 30 آذر 1398

پیشرانه- ام وی ام X22 (MVM X22) همان چری تیگو ۳X محصول چندی پیش مدیران خودرو است که در ایران با نام ام وی ام X22 شناخته می‌شود.

پیشرانه- ام وی ام X22 (MVM X22) همان چری تیگو ۳ محصول چندی پیش مدیران خودرو است که در ایران با نام ام وی ام X22 شناخته می‌شود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» این خودرو که نسخه اسپرت تر و کوچکتر چری تیگو ۳ (MVM X33 S) است اولین بار سال ۱۳۹۵ وارد بازار ایران شد و بلافاصله با فروشی بالا تبدیل به یک خودرو محبوب شد.

به دلیل همین محبوبیت این کراس اوور جذاب شهری که در این مقاله به بررسی ام وی ام ایکس ۲۲ پرداخته‌ایم تا علاقه‌مندان با آگاهی کامل درباره قسمت‌های مختلف این خودرو تصمیم به خریدن یا نخریدن آن بگیرند.

کمپانی چینی چری اتومبیل که از سال ۲۰۰۳ به‌طور رسمی در بازار خودرو چین فعال است، در یک بازه زمانی ۱۵ ساله چیزی نزدیک به ۵.۶۷۴ میلیون خودرو به مشتریانش در سرتاسر اقلیم پهناور چین تحویل داده و در بین ده خودروساز برتر بومی این کشور جایگاهی برجسته دارد. چری که سالانه به‌غیراز ایران در روسیه و برزیل هم مدل ایکس ۲۲ را به فروش می‌رساند، در کشورمان طرفداران نسبتاً زیادی دارد.

چری ایکس ۲۲ نیز به‌عنوان یک خودرو چینی ۲۰۰ میلیونی، سال گذشته بیش از ۲۱ هزار دستگاه فروش داشت. این محصول شهری و کوچک در چین و باقی مناطق جهان هم حدود دو برابر ایران فروش داشته تا درمجموع سالانه این خودرو به تعداد بیش از ۶۰ هزار دستگاه تولید شود. یکی از معضلاتی که پروسه تولید چری ایکس ۲۲ را در بازارهای نوظهور با مشکل مواجه کرد، شکسته شدن پدال این خودرو در حین یک آزمایش رانندگی در روسیه بود که باعث به وجود آمدن حواشی بسیاری برای کراس‌اوور کوچک شرکت چری شد.

ام وی ام ایکس ۲۲ محصول مدیران خودروست که در کشور مونتاژ می‌شود. MVM X22 بر روی پلتفرم MVM 315 ساخته‌شده است.

ام وی ام X22 موفق شده ازنظر ظاهری هماهنگی و تناسب شایسته‌ای را بین عناصر طراحی خارجی خود به وجود آورد. نمای روبرو از چراغ‌های بزرگ با گرافیک داخلی زیبا بهره گرفته است. جلوپنجره از شش ضلع با زوایای شکسته تشکیل‌شده و در هر دو انتها تا چراغ‌های جلو امتدادیافته است.

دورتادور جلوپنجره به‌جز قسمت بالای آن، مزین به تزیینات کروم رنگ بوده و یک نوار باریک نقره نیز در پنجره دوجانبه نشان شرکت ام وی ام به سمت جلوی X22 امتدادیافته و هارمونی دل‌نشینی را با گرافیک داخلی چراغ‌های جلو پدید آورده است.

نکته جالب درباره ام وی ام X22 این است که خودرو موفق چری در بخش‌هایی از بدنه امتداد همان طراحی سری ۳۱۵ اچ هاچ‌بک را دارد ولی با اضافه کردن برخی الحاقات تزئینی، تدارک یک کابین مدرن و البته دمیدن عناصر اغراق‌آمیز به‌جای جای بدنه کمک کرده تا ام وی ام X22 محصولی جذاب در کلاس خود تبدیل گردد.

طراحی داخلی و بیرونی

بسیاری از خودروهای چینی این کلاس لاستیک‌های کوچک دارند اما MVM X22 از این نظر مشکلی ندارد و رینگ و لاستیک آن با اندازه بدنه خودرو همخوانی دارد. قسمت انتهایی بدنه شبیه به خودروهای هاچ بک طراحی شده است. فضای زیاد اطراف چرخ‌ها و همین‌طور استفاده از پلاستیک سیاه‌رنگ در لبه‌های خودرو ظاهری قدرتمند به این خودرو بخشیده است. آینه‌های ام وی ام X22 بسیار بزرگ‌تر از خودروهای مشابه آن است که این باعث اشراف بیشتر راننده روی مسیر و ترافیک اطراف می‌شود.

قسمت پشتی این خودرو ازنظر طراحی منحصربه‌فرد است و طراحی نسبتاً ساده‌ای‌ دارد و طراحی چراغ‌های آن طوری است که در شب به جذابیت بدنه افزوده می‌شود. یک اسپویلر در قسمت انتهایی ظاهری اسپرت تر برای X22 مدیران خودرو فراهم کرده است. درمجموع و در کلاس اقتصادی ام وی ام X22 طراحی ظاهری این خودرو منحصربه‌فردتر از رقیبان است.

ایکس‌۲۲ طول ۴۲۰۰، عرض ۱۷۶۰ و ارتفاع ۱۵۷۰ میلی‌متر دارد. این خودرو کراس اوور دارای دو مدل اتوماتیک و دستی است که هر دو استاندارد آلایندگی یورو ۵+ کسب کرده‌اند.

ایکس ۲۲ در مدل‌های دنده و اتوماتیک دارای ۴ نوع تیپ مختلف است که د این قسمت تفاوت این تیپ‌ها را برای شما شرح می‌دهیم:

تشخیص تیپ‌های مختلف X22 کار چندان سختی نیست. در تیپ «اسپرت» علاوه‌ بر سقف مشکی، حالت رانندگی اسپرت نیز برای تنظیم پیشرانه تعریف‌شده. تیپ‌های اکسلنت نیز به گارد و رکاب اسپرت مجهزند.

تیپ اسپرت اکسلنت نیز ویژگی‌های هردو تیپ اسپرت و اکسلنت را باهم دارد درحالی‌که تیپ لاکچری هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها را ندارد.

از تابستان ۹۷ مدیران خودرو پنج آپشن جدید شامل حسگر فشار باد تایر (TPMS)، کنترل پایداری (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کمکی حرکت در سربالایی (HAC) و ترمز کمکی (EBA) را روی تیپ‌های لاکچری و اسپرت اکسلنت قرارداد. البته با اضافه شدن این آپشن‌ها، مدیران خودرو برای اینکه مشتریانش دچار سردرگمی نشوند، نام تیپ اسپرت اکسلنت را به اکسلنت اسپرت تغییر داد.

زمانی که پای در کابین ام وی ام ایکس ۲۲ اسپرت اکسلنت می‌شویم، کیفیت مطلوب مواد مورداستفاده را می‌توان اولین نکته قابل‌توجه درباره کابین ام وی ام X22 دانست.

صندلی‌ها، پنل درب‌ها و غربیلک فرمان با چرم و مجموعه کنسول جلو با پلاستیک فشرده (باکیفیت‌تر از قبل) و روکشی نرم شبیه فیبر کربن پوشیده شده است. خط نارنجی‌رنگ دور خروجی‌های سامانه تهویه، دسته‌دنده و حاشیه بالایی کنترل‌های سامانه تهویه تناسب جالبی با قسمت‌های کرم-نارنجی چرم صندلی‌ها و پنل درب‌ها داشته و به جذابیت فضا می‌افزاید. چرم قسمت مرکزی نشیمن و تکیه‌گاه صندلی‌ها با پرداخت سوزنی کار شده تا بدن سرنشینان حتی‌الامکان عرق نکند.

غربیلک فرمان دکمه‌های مربوط به سیستم صوتی-تصویری و کروز کنترل را در خود جای داده است. نشانگرهای پشت فرمان شکل عجیبی داشته و عقربه‌های سرعت‌سنج و دورشمار خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند.

سوییچ‌های تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو، تنظیم آینه‌ها و انتخاب حالت رانندگی Eco/Sport در سمت چپ فرمان قرار دارند. ردیف عقب فضای نه‌چندان خوبی ارائه می‌کند؛ به‌طوری‌که افراد با قد کمتر از ۱۸۰ سانتی‌متر تقریباً احساس کمبود جا (سر و پا) نخواهند داشت؛ اما فضای پا برای افراد قدبلندتر تنگ بوده و مجبورند برای دستیابی به‌راحتی نسبی پاهای خود را بازکرده و در دو طرف صندلی جلو قرار دهند. کیفیت صندلی‌ها درست مثل ردیف جلو است و در نوع خود نمره قبولی دریافت می‌کند. بلندگوهای سیستم صوتی در طرفین طاقچه عقب قرار داشته و صدا را درست پشت سر سرنشین تحویل می‌دهند.

مشخصات فنی ام وی ام X22

این خودرو با داشتن یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم ۱۴۹۷ سی‌سی می‌تواند ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. حداکثر سرعت این خودرو با جعبه‌دنده دستی ۱۷۰ کیلومتر و با دنده‌اتوماتیک ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است.

میزان مصرف سوخت ترکیبی مدل اتوماتیک برابر با ۶.۱ لیتر در صد کیلومتر است. این عدد برای خودرو مجهز به گیربکس دستی معادل ۵.۹ واحد اعلام شده است. همچنین ام وی ام X22 دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵+ است.

کاربران از عملکرد ترمزهای این خودرو رضایت زیادی داشته‌اند، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز باعث می‌شوند MVM X22 در هر سرعتی رام و مهارشده و در اختیار راننده باشد. سیستم تعلیق این خودرو هم عملکرد خوبی دارد و تکان‌های کابین و فراز و نشیب‌های جاده را به‌خوبی مهار می‌کند تا سرنشینان تجربه سواری نرم و راحتی داشته باشند.

ایمنی و گارانتی

هیچ‌گونه اطلاعاتی مبنی بر تست تصادف این خودرو توسط موسسه‌هایی چون C-NCAP بر روی وب‌سایت چری موجود نیست ولیکن تجهیزات ایمنی خودرو تا حدودی دلگرم‌کننده است. کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سیستم ترمز ABS و EBD، کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای برای تمامی سرنشینان، ایموبلایزر و حس‌گر پارک و دید عقب ازجمله امکانات ایمنی خودرو است. گارانتی خودروهای ایکس ۲۲ در تمامی مدل‌های دستی و اتوماتیک توسط مدیران خودرو سه‌ساله یا ۶۰ هزار کیلومتر است.

رقبای ام وی ام X22

با در نظر گرفتن سگمنت جهانی ایکس ۲۲ و همچنین رنج قیمتی حال حاضر آن می‌توان کراس اوورهایی همچون لیفان X60، چانگان CS35 و جک S3 را رقیب این خودرو دانست. از میان خودروهای نام‌برده اگر نمای ظاهری و مصرف سوخت بهینه مهم‌ترین اولویت شما برای خرید خودرو محسوب می‌شود، می‌توانید به سراغ X22 بروید. اگر هم می‌خواهید کراس‌اووری خریداری کنید که از فضای مناسبی برای سرنشینان برخوردار باشد، می‌توانید لیفان X60 را خریداری نمایید.

قیمت ام وی ام X22

نماینده‌ی رسمی چری در ایران، مدل تیگو ۲ را با نام MVM X22 عرضه می‌کند. آستانه‌ی قیمت این خودرو برای مدل مجهز به جعبه‌دنده‌ی دستی و آپشن‌های استاندارد، ۱۶۶ میلیون است که با آپشن‌های سری اسپرت، به ۱۷۵ میلیون تومان می‌رسد. نمونه‌ی دنده‌اتوماتیک X22، قیمت پایه‌ی حدود ۱۸۸ میلیون تومان خواهد داشت که با آپشن‌های کامل، ۱۹۸ میلیون تومان فروخته می‌شود.

البته درزمانی که شما این مطلب را می‌خوانید قیمت این خودرو قطعاً بالاتر رفته است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟