مروری بر عملکرد شرکت های تایرساز در بورس تهران

یکشنبه - 9 بهمن 1401

پیشرانه – بررسی آمارهای منتشرشده در کدال بورس نشان از رشد چشمگیر گروه صنعتی بارز در ۹ماهه سال جاری دارد. آن‌هم در سالی که مشکلات حاکم بر صنعت تایر از قیمت‌گذاری دستوری و زیان‌ده بودن تایرسازان گرفته تا نوسان قیمت ارز و تاثیر آن بر خرید مواد اولیه وارداتی به‌ویژه کائوچوی طبیعی آن را به دشوارترین سال صنعت تایر تبدیل کرده است.

پیشرانه – بررسی آمارهای منتشرشده در کدال بورس نشان از رشد چشمگیر گروه صنعتی بارز در ۹ماهه سال جاری دارد. آن‌هم در سالی که مشکلات حاکم بر صنعت تایر از قیمت‌گذاری دستوری و زیان‌ده بودن تایرسازان گرفته تا نوسان قیمت ارز و تاثیر آن بر خرید مواد اولیه وارداتی به‌ویژه کائوچوی طبیعی آن را به دشوارترین سال صنعت تایر تبدیل کرده است.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، با نگاهی به شاخص‌های کدال و مقایسه آمارهای منتشرشده ازسوی تایرسازان بورسی یعنی «گروه صنعتی بارز»، «یزدتایر»، «آرتاویل‌تایر» و «ایران‌تایر» به وضوح می‌توان دید حاشیه سود ناخالص بارز با ۱۰.۱درصد فاصله چشمگیری با سود ناخالص ۲.۴درصدیِ یزدتایر، کمتر از نیم‌درصدیِ آرتاویل‌تایر و ۳درصدی ایران‌تایر دارد.حاشیه سود عملیاتی این تایرساز کرمانی-کردستانی نیز حکایت از آن دارد که بارزی‌ها طی ۹ماه امسال ۸.۵درصد سود کسب کرده‌اند و رقیب این شرکت در کیفیت یعنی یزدتایر تنها ۱.۷درصد سود کرده است.سود عملیاتی آرتاویل تایر هم ۱.۵درصد بوده و ایران‌تایری‌ها هم با ۲.۳درصد سود عملیاتی بعد از بارز در جایگاه دوم ایستاده‌اند.

با نگاه به سود خالص شرکت‌ها مشخص می‌شود گروه صنعتی بارز در سخت‌ترین سال صنعت تایر ایران ۴.۳درصد سود کرده ولی یزدتایر با ۰.۳درصد، آرتاویل تایر با ۱.۱درصد و ایران‌تایر با ۱.۵درصد فاصله زیادی با رهبر بازار تایر ایران دارند.از دیگر شاخص‌هایی که در کدال به آن اشاره شده و البته بارز عملکردی بهتری نسبت‌به رقبای خود داشته؛ موضوع نرخ فروش به ازای هر کیلوگرم تایر است.بارز محصولات خود را به ازای هر کیلو ۷۴۰هزار و ۱۰۸ریال فروخته درحالی‌که لاستیک یزد در کدال خود رقم ۷۳۰هزار و ۲۶۵ریال را ثبت کرده است.آرتاویل‌تایر هم رقم ۶۹۱هزار و ۹۴۶ریال را ثبت کرده و ایران‌تایر با ثبت رقم ۷۰۹هزار و ۵۵۹ریال خود در جایگاه سوم پس از بارز و یزد تایر ایستاده است.

در بحث نرخ خرید مواد اولیه نیز یزدتایر با ۵۴۰هزار ریال به ازای هر کیلو ارزان‌ترین خرید را در صنعت تایر داشته است و پس از آن بارز با ۵۴۸هزار ریال، ایران‌تایر با ۵۶۰هزار ریال و آرتاویل‌تایربا ۵۹۷هزار ریال در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. این اعداد و ارقام نشان‌ می‌دهند بازده دارایی بارز به‌عنوان لیدر بازار تایر ایران ۵.۸درصد باشد و پس از آن ایران‌تایر با ۳.۶درصد، آرتاویل‌تایر با ۲.۴درصد و یزد تایر با یک‌درصد قرار بگیرند.در زمینه بازده سرمایه اما بارز فاصله زیادی با رقبا دارد.

بازده سرمایه این گروه صنعتی در ۹ ماهه امسال ۴۳.۳درصد است و پس از آن آرتاویل‌تایر با ۷.۱درصد، یزدتایر با ۵.۷درصد و ایران‌تایر با ۵.۶درصد قرار دارند.به‌گفته کارشناسان قدیمی صنعت تایر، فاصله عجیب بارز با سایر رقبا در این صنعت را می‌توان به دلایلی همچون اصلاح تکنولوژی و توسعه اوزان تایر، بهبود ترکیب تولید و کاهش تولیدات زیان‌ده تایرهای بایاس و البته تمرکز و رکوردزنی در تولیدات سودآور رادیال دانست.موضوعی که بارها بر آن تاکید شده، این است که تایرسازان با مهندسی بازار باید نسبت‌به تولید محصولاتی اقدام کنند که کشش لازم برای خرید و مصرف آنها وجود داشته باشد.

همچنین در این مدت گروه صنعتی بارز تغییرات ملموسی در ترکیب سبد محصول و مشتریان خود انجام داده و نسبت‌به بهبود کانال‌های توزیع تایر نیز اقدام کرده است.ازسوی‌دیگر یکی از دلایل سود ده شدن این شرکت در دشوارترین شرایط حاکم بر صنعت تایر ایران، بهبود فرآیند خرید به‌ویژه خرید کائوچوی طبیعی و تولید محصولات جدید است تا جایی‌که عکس‌العمل بازار سرمایه به این شرکت مثبت بوده و نرخ سهام بارز در بورس طی هفته‌های گذشته ۷۵درصد افزایش داشته و نرخ سهام بارز از ۱۱هزار و ۳۰۰ریال در اوایل آبان به ۱۹هزار و ۸۳۰ریال در اوایل بهمن ماه رسیده است. البته این احتمال وجود دارد که این رشد تا پایان سال هم ادامه داشته باشد.

تمام این مواد وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند حکایت از آن دارند که «بارز» پس از مدت‌ها به جایگاه اصلی خود در صنعت تایر بازگشته و به تدریج فاصله خود را با رقبا افزایش می‌دهد./دنیای خودرو

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟