تورس

باز کردن گالری تصاویر
1.5 لیتری
163 اسب بخار
اتوماتیک 6 سرعته
دو دیفرانسیل
توربو شارژ
مشاهده سایر مشخصات
مزایا
پیشرانه قدرتمند
طراحی جذاب
کیفیت بالای ساخت
امکانات مناسب
معایب
حسایت به بنزین معمولی
خدمات پس از فروش

شرکت سانگ یانگ یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان کره‌ای است که درزمینهٔ تولید خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند فعالیت دارد. فراز و نشیب‌های متعدد در تاریخچه این برند بسیار دیده می‌شود و پس‌ازآنکه مالکیت آن در دست چندین سرمایه‌گذار مختلف قرار گرفت، حالا کمپانی کره‌ای KG به‌عنوان مالک جدید سانگ یانگ شناخته می‌شود و علاوه بر تغییر بنیادین محصولات این برند، نام آن را نیز تغییر داده تا به‌عنوان یک برند جدید در بازارهای جهانی مطرح شود.

بنابراین از این به بعد احتمالاً دیگر اثری از نشان سانگ یانگ در اکثر بازارها وجود نخواهد داشت و بیشتر محصولات این برند قدیمی تحت نشان کی جی موبیلیتی وارد میدان خواهند شد. اولین محصول برند KG مدل تورس است که جذابیت ظاهری و توان فنی مناسبی ارائه می‌دهد و قرار است توسط شرکت نورا موتور پارس در ایران به فروش برسد؛ بنابراین در ادامه به بررسی سانگ یانگ تورس یا همان کی جی تورس می‌پردازیم تا ببینیم این محصول جدید بازار کشورمان چه قابلیت‌هایی از نظر فنی، حرکتی و ظاهری دارد و نهایتا در چه سطح قیمتی در ایران به فروش می‌رسد.

مشخصات فنی سانگ یانگ تورس

کی جی تورس که احتمالاً در ایران با همان نام سانگ یانگ تورس به فروش خواهد رسید، قوای مورد نیاز خود را از یک موتور توربوشارژ چهار سیلندر به حجم ۱.۵ لیتر دریافت می‌کند. بیشترین قدرتی که این پیشرانه در دسترس سانگ یانگ تورس قرار می‌دهد، معادل ۱۶۳ اسب بخار است و در کنار آن ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌شود که از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به‌سوی محورها هدایت می‌شود.

لازم به ذکر است که شرکت کی جی موبیلیتی (سانگ یانگ سابق) هم نسخه تک دیفرانسیل جلو و هم مدل دو دیفرانسیل تمام چرخ محرک تورس را در خط تولید دارد؛ بنابراین علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و آفرود می‌توانند روی نسخه دو دیفرانسیل این خودرو برای انجام بیراهه نوردی‌های نسبتاً سبک و طبیعت‌گردی حساب ویژه‌ای باز کنند.

وزن سانگ یانگ تورس در نمونه تک دیفرانسیل حدود ۱۵۲۰ کیلوگرم است که با اضافه شدن سامانه تمام چرخ محرک به ۱۶۱۰ کیلوگرم افزایش پیدا می‌کند. در مورد شتاب صفر تا ۱۰۰ تورس اطلاعات رسمی در دست نیست اما احتمالاً مدل تک دیفرانسیل این خودرو دارای شتاب صفر تا ۱۰۰ معادل تقریبی ۱۱ ثانیه باشد. این کمیت برای مدل دو دیفرانسیل حدود ۱۱.۵ تا ۱۲ ثانیه تخمین زده می‌شود.

بررسی طراحی

سانگ یانگ تورس در سال ۲۰۲۲ طراحی‌شده و سعی دارد همچون برادر کوچکش یعنی تیوولی با ارائه یک ظاهر جذاب و متفاوت، بازار خوبی برای خود در کشورهای مختلف دنیا به وجود بیاورد. انصافاً هم باید اعتراف کرد که طراحی ظاهری سانگ یانگ تورس به‌عنوان یک شاسی‌بلند شهری با قابلیت طبیعت‌گردی و آفرود، کاملاً باهدف ساخت این خودرو تطابق دارد.

طراحان کی جی تورس با نگاهی به محصولات جیپ و لندرور و ترکیب المان‌های آن‌ها، توانسته‌اند یک خودروی نسبتاً زیبا متمایز خلق کنند؛ به‌نحوی‌که حالا می‌شود ادعا کرد تورس یکی از زیباترین و متفاوت‌ترین شاسی‌بلندهای شهری آفرود در کلاس خود به شمار می‌رود.

استایل بدنه این کراس‌اوور کره‌ای تقریباً حالتی جعبه‌ای دارد اما المان‌های چهارگوش و انحناهای جذاب به همراه طراحی متفاوت چراغ‌ها، باعث شده تا جذابیت و گیرایی خاصی در شمایل این خودرو مشاهده شود. احتمالاً ظاهر تورس در بازار ایران نیز بسیار موردتوجه قرار خواهد گرفت و نسبت به محصولات چینی، بیشتر موردپسند مشتری ایرانی واقع می‌شود. حتی می‌توان ادعا کرد که یکی از دلایل اصلی موفقیت احتمالی سانگ یانگ تورس در بازار ایران، همین استایل خوش‌فرم و سبک طراحی آفرود آن خواهد بود که می‌تواند تا حدودی یادآور خاطرات خوش تویوتا اف جی کروزر برای آفرودسواران نیز باشد.

نمای داخل سانگ یانگ تورس نیز جلوه لوکس و گیرایی دارد. خطوط صاف و المان‌های هندسی با برخی زوایای تیز، شاخص‌ترین ویژگی طراحی نمای داخل این خودرو به‌حساب می‌آیند که قاعدتاً به تبعیت از طراحی بدنه، در این قسمت هم نمایان شده‌اند. نمایشگر دیجیتال لمسی اطلاعات سرگرمی به همراه صفحه دیجیتال سیستم تهویه، عطش علاقه‌مندان به طرح‌های فناورانه و امروزی را به‌خوبی برطرف می‌کند. ضمن آن‌که روبروی راننده نیز یک صفحه کلاستر بزرگ یا همان صفحه آمپر وجود دارد که با گرافیک خوانا و جذاب به ارائه اطلاعات مورد نیاز کاربر مشغول است.

داخل سانگ یانگ تورس از متریال باکیفیت ساخته‌شده و به دلیل فاصله محوری مناسب، فضای کافی در صندلی‌های ردیف دوم آن وجود دارد. همچنین میزان حجم صندوق‌عقب سانگ یانگ تورس حدود ۷۰۳ لیتر است که برای خودرویی در این کلاس کاملاً کفایت می‌کند و می‌تواند احتیاجات کاربران هنگام مسافرت و طبیعت‌گردی را به‌خوبی برآورده سازد.

امکانات و آپشن‌ها

شرکت کی جی موبیلیتی سعی دارد تا جدیدترین و به‌روزترین امکانات ایمنی و رفاهی را روی نسخه فول آپشن تورس نصب کند تا کاربران حداکثر رفاه و امنیت را با این خودرو تجربه کنند. در ادامه به مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی سانگ یانگ تورس اشاره شده است:

  • سه حالت رانندگی نرمال- اسپرت- کامفورت
  • پدل شیفتر پشت فرمان
  • دی‌لایت و اتولایت و سنسور باران
  • آینه جانبی تاشو برقی با گرم‌کن
  • سانروف برقی، فرمان برقی ۳ حالته با گرم‌کن
  • مانیتور لمسی ۹ اینچی لمسی مالتی مدیا با اپل کارپلی و اندروید اتو، صفحه کیلومتر تمام دیجیتال ۱۲.۵ اینچی
  • درب صندوق برقی هوشمند
  • گرم‌کن برای صندلی‌های جلو و عقب، سردکن ویژه صندلی‌های جلو، صندلی ۸ حالته برقی راننده
  • شارژر وایرلس تلفن همراه
  • تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیمات دوگانه
  • ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای
  • سنسور پارک جلو و عقب
  • سیستم کنترل کشش (TCS) و کنترل پایداری (ESP)، رادار هشدار حرکت بین خطوط (LDWS)، سیستم کمکی حرکت بین خطوط (LKAS)
  • نوربالا خودکار (HBA)
  • سامانه تشخیص حرکت خودروهای جلو (FVSA)
  • سنسور پایش خواب‌آلودگی راننده، هشدار فاصله ایمنی با خودرو جلویی (SDA)
  • کروز کنترل هوشمند (ACC)
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA)، کنترل سرعت در سرپایینی (HDC)،
  • حسگر فشار باد تایر (TPMS)

قیمت سانگ یانگ تورس در ایران

قیمت سانگ یانگ تورس ۲۰۲۳ در بازار استرالیا چیزی حدود ۲۱ تا ۲۶ هزار دلار آمریکا برآورد شده است؛ بنابراین در صورت حضور این خودرو در بازار ایران، احتمالاً باید قیمتی نزدیک به محصولاتی همچون تیگو ۸ پرو را برای آن انتظار داشته باشیم. البته بحث قیمت‌گذاری خودروها در ایران مقوله بسیار پیچیده‌ای است که با ورود نهادهای ناظر مثل شورای رقابت، کماکان بر پیچیدگی آن افزوده می‌شود. به‌هرحال باید منتظر بمانیم و ببینیم که شرکت نورا موتور پارس درنهایت این خودرو را در چه تیپ‌هایی و همچنین با چه سطح قیمتی به دست مشتریان ایرانی می‌رساند. گفته می‌شود که احتمالاً سانگ یانگ تورس در سال ۱۴۰۲ به‌صورت مونتاژی و وارداتی به جاده‌های ایران بیاید.

مشخصات فنی

موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور 1.5 لیتری
تنفس موتور توربو شارژ
انتقال نیرو دو دیفرانسیل
حداکثر قدرت 163 اسب بخار
حداکثر گشتاور 280 نیوتن متر
جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته
شتاب ۰ - ۱۰۰ 9.4 ثانیه
مصرف سوخت داخل شهر 10.7
مصرف سوخت ترکیبی 9.8

موارد ایمنی

8 کیسه هوا - ABS - ESP - TCS - AEBS - LDWS - LKAS - HBA - DAA - LCW - HSA - HDC

ویژگی های رفاهی

صفحه نمایش 9 اینچی، Android Auto و Apple CarPlay - شیفتر تعویض دنده پشت فرمان، سیستم AWD، آینه های کناری تاشو برقی، روکش چرمی صندلی ها، سانروف، رینگ آلومینیومی 18 اینچی، پشت آمپر دیجیتالی 12.5 اینچی، درب صندوق عقب برقی، کروز کنترل تطبیقی، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، گرمکن صندلی عقب، 8 حالت تنظیم صندلی راننده، فرمان برقی، تهویه مطبوع دوگانه، سیستم هوشمند ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سنسور جلو و عقب، آینه الکتروکرومیک، شارژ وایرلس موبایل، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم هشدار باد لاستیک ها TPMS

نظر شما چیست؟