عدم کنترل آلودگی و نبود گارانتی دو چالش جدی واردات کامیون های دست دوم

عدم کنترل آلودگی و نبود گارانتی دو چالش جدی واردات کامیون های دست دوم

شنبه - 14 دی 1398

پیشرانه- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: با واردات هرگونه خودرو دست دوم چه در بخش سواری و چه کامیون، کامیونت و همچنین اتوبوس به‌شدت مخالف هستم.

پیشرانه- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: با واردات هرگونه خودرو دست دوم چه در بخش سواری و چه کامیون، کامیونت و همچنین اتوبوس به‌شدت مخالف هستم.

شهرام آزادی در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری «پیشرانه» با تأکید بر این‌که اگر این کامیون ها به هر دلیلی در کشور استفاده‌کننده و سازنده بدون استفاده باقی‌مانده‌اند، دلیلی موجهی برای واردات آن‌ها به کشور نیست، افزود: این‌که در شرایط فعلی امکان واردات خودرو به کشور وجود ندارد، منطقی برای واردات خودروهای قدیمی و کارکرده سایر کشورها نیست.

وی ادامه داد: اگر محدودیت و یا تحریمی درزمینهٔ واردات خودرو و همچنین تأمین قطعات وجود ندارد این روند دلیلی برای واردات خودروهای دست دوم نخواهد بود در این شرایط باید نسبت به رفع محدودیت‌ها به شکل دیگری اقدام کرد چراکه واردات خودروهای دست دوم و کارکرده نمی‌تواند کمکی به صنعت و یا بازار خودرو کند.

آزادی با بیان این‌که آلودگی این خودروها و همچنین ایمنی آن‌ها در جاده‌ها تحت کنترل هیچ ارگانی نیست، تصریح کرد: ازآنجاکه کامیون های وارداتی دست دوم دارای گارانتی و خدمات پس از فروش نیستند و هیچ‌کس خطرات ناشی از استفاده این خودروها را بر عهده نمی‌گیرد، بنابراین منطقی برای واردات این خودروها وجود ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: عدم وجود نمایندگی رسمی و از سویی فقدان خدمات پس از فروش ۲ نکته مهمی است که درزمینهٔ واردات کامیون های دست دوم وجود دارد و چالش جدی در این زمینه به همراه خواهد داشت.

بر اساس ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی بند “ث” ماده ۳۰ قانون احکام دائمی کشور” کامیون وارداتی باید بیش از ۳ سال از عمر آن نگذشته باشد و همچنین از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مصوب سال ۸۶ و آیین‌نامه اجرایی آن و اصلاحیه بعدی آن برخوردار باشد و درنهایت ازنظر ایمنی و کیفیت آلایندگی محیط‌زیست با استاندارد روز و اجباری مورد تائید مراجع ذی‌ربط انطباق داشته باشد. بر اساس این آیین‌نامه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه سایر مشخصات کامیون های وارداتی و تعداد ناوگان موردنیاز را طبق ضوابط آن‌ها اعلام کند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟