مقایسه تويوتا کمري و هيونداي سوناتا

مقایسه تويوتا کمری و هيوندای سوناتا

یکشنبه - 15 دی 1398

پیشرانه- تويوتا کمري و هيونداي سوناتا ۲ خودرو موفق بازار کشورمان هستند که با توجه به محبوبيت کلاس سدان های سايز متوسط، فروش خوبی را تجربه کرده‌اند.

پیشرانه- تويوتا کمري و هيونداي سوناتا دو خودروی موفق بازار کشورمان هستند که با توجه به محبوبيت کلاس سدان هاي سايز متوسط، فروش خوبی را تجربه کرده‌اند و در این مطلب قصد داریم مقایسه تويوتا کمری و هيوندای سوناتا را برای شما بازگو کنیم.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» اين دو خودرو جزو نخستين خودروهایی بودند که بيش از يک دهه پيش، با بازگشايی دروازه‌های واردات خودرو به بازار کشورمان راه پيدا کردند و هرکدام چند نسل مختلف را در خیابان‌های ايران دارند؛ اما در اين تقابل عددي، قصد داريم تويوتا کمري و هيونداي سوناتاي سال ۲۰۰۷ را در مقابل هم قرار دهيم که به ترتيب با کدهاي XV40 و NF شناخته می‌شوند.

حجم پیشرانه در مقایسه تويوتا کمری و هيوندای سوناتا

تويوتا کمري XV40 در سه تيپ GL، GLX و SE وارد بازار ايران شد که همگي از پيشرانه ۴ سيلندر ۲.۴ ليتري، مشهور به ۲AZ-FE بهره می‌برند و در مقابل اين نسل از هيونداي سوناتا (NF) با دو پيشرانه ۴ سيلندر ۲.۴ ليتري سری تتا و ۶ سيلندر ۳.۳ ليتري سري لامبدا (مشترک با آزرا و سورنتو) بهره می‌برد.

بيشينه توان

درحالی‌که پیشرانه ۲.۴ ليتري قرارگرفته بر روي سوناتا ۴ سيلندر قادر به توليد ۱۶۱ اسب بخار قدرت در ۵۸۰۰ دور بر دقيقه است، پيشرانه کمري ۳ اسب بخار کمتر در ۶۰۰۰ دور بر دقيقه توليد می‌کند. لازم به ذکر است که هیچ‌یک از اين دو خودرو با قدرتمندترين نسخه تولیدی‌شان در اين مقايسه قرار ندارند.

بيشينه گشتاور در مقایسه تويوتا کمری و هيوندای سوناتا

هرچند که پیشرانه اين دو خودرو حجم و تعداد سيلندر و سوپاپ مشترکی دارند اما قدرت در هيوندای بالاتر از تويوتا است. بااین‌حال، جالب است بدانيد که در بحث بيشينه گشتاور، ترازو به سمت تويوتا کمری سنگين‎تر بوده و همچنين کمری در ۲۵۰ واحد پائین تر يعني ۴۰۰۰ دور بر دقيقه به عدد ۲۲۴ نيوتن متر می‌رسد.

نسبت وزن به قدرت

بيشينه توان اين دو خودرو ۳ اسب بخار اختلاف دارد و تفاوت وزن آن‌ها نيز کمتر از ۵۰ کيلوگرم و اين در حالي است که وزن بيشتر، به کمری تعلق دارد. پس بی‌شک در مقایسه تويوتا کمری و هيوندای سوناتا نسبت وزن به قدرت در هيونداي سوناتا NF به‌مراتب بهتر خواهد بود که البته با يک محاسبه ساده می‌توان به اين نتيجه رسيد که بر روی هر اسب بخار قدرت موتور تويوتا کمری، کمتر از نيم کيلوگرم بار بيشتر است.

مسافت قابل پيمايش با هر بار سوخت‌گیری

در تويوتا کمری باوجود حجم موتور يکسان، مصرف سوخت کمتری در سيکل ترکيبی و شهري داريم که با توجه به باک سوخت ۷۰ ليتري در هر دو خودرو، با توجه به مصرف سوخت ترکيبی ۸.۲ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر براي کمری و ۰.۶ ليتر بالاتر براي سوناتا، مسافت قابل پيمايش با طرف ژاپني اين رقابت بيشتر خواهد بود.

ظرفيت محفظه بار

يکي از مهم‎ترين مسائل در رابطه با خودروهای خانوادگي، فضای داخل صندوق بار آن‌ها است که ميزان باز بودن دست‌وبال شما براي همراه داشتن وسايل مختلف در سفرهاي بین‌شهری را مشخص می‌کند. در مقایسه تويوتا کمری و هيوندای سوناتا برتري به‌طور کامل با سوناتا است که البته بی‌راه نيست اگر صندوق بار کمری را هم جادار بخوانيم.

شعاع گردش

اين دو خودرو با طول ۴.۸ متري، خودروهای نسبتاً بزرگي محسوب می‌شوند که اين موضوع موجب سخت شدن رانندگي با آن‌ها در شهرهای بزرگ به‌ویژه در کوچه‌ها در زمان دور زدن می‌شود. طبق اعلام کارخانه، تويوتا کمری براي دور زدن به يک فضاي خالي ۱۲ متری نياز دارد و اين در حالي است که عدد مذکور در سوناتا، ۱ متر کمتر است.

گفتنی است مقایسه تويوتا کمری و هيوندای سوناتا در جدول زیر نیز قابل مشاهده است.

مقایسه تويوتا کمري و هيونداي سوناتا

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟