کشنده هیوندای با تکنولوژی سوخت هیدروژنی

کشنده هیوندای با تکنولوژی سوخت هیدروژنی

دوشنبه - 16 دی 1398

پیشرانه- هیوندای این روزها به شدت و با سرعت زیادی در حال پیمودن پله های موفقیت است.

پیشرانه- هیوندای این روزها به شدت و با سرعت زیادی در حال پیمودن پله های موفقیت است که یکی از آنها کشنده هیوندای با تکنولوژی سوخت هیدروژنی است.

به گزارش وب سایت خری «پیشرانه» از عرضه محصولات سبک و کراس اوورهای جدید گرفته تا محصولات سنگین جدیدی که برای بازارهای بین المللی تدارک دیده است. این شرکت به تازگی در نمایشگاه خودروهای سنگین و تجاری آمریکا از کشنده و تریلری مدرن پرده برداری کرده است که با سلول سوختی و هیدروژن کار کرده و برای خنک کردن محفظه یخچال تریلر نیز از نیتروژن بهره می گیرد.

هیوندای و سابقه کار روی سلول سوختی

هیوندای موتور از سال ۱۹۹۸ کار روی پروژه‌های سلول سوختی را آغاز کرد و در سال ۲۰۱۳ اولین محصول تولید انبوه خود را به بازار فرستاد.

در سال ۲۰۱۸ با بودجه ۶.۴ میلیارد دلاری طرح‌های خود را توسعه داد و تصمیم دارد تا با بهره‌گیری از دانش و تجربیات خود، محصولاتش را از ابتدای سال ۲۰۲۰ به بازارهای اروپا و آمریکا صادر کند.

در این میان برنامه‌ریزی برای عرضه نیم میلیون دستگاه خودرو با سلول سوختی تا سال ۲۰۳۰ مدنظر این شرکت است. در حال حاضر در حدود صد کشور آمادگی فروش خودروهای هیدروژنی و سلول سوختی را دارند که در این میان هیوندای برنامه‌ای برای عرضه حدود ۱۶۰۰ دستگاه خودرو تجاری در کشور سوئد را برای سه سال آینده در سر دارد و تصمیم دارد تا خود را به‌عنوان اولین شرکت عرضه‌کننده کامیون با سلول سوختی در آمریکا نیز معرفی کند.

این برنامه قسمتی از سری برنامه‌های عرضه خودروهای سنگین و تجاری با سوخت غیر فسیلی در این شرکت به شمار می‌آید.

کشنده هیوندای HDC6

نپتون؛ کشنده هیوندای

محصول مفهومی کشنده هیوندای نپتون نامیده شده است و طبق اصول کدگذاری دیگر محصولات سنگینش، با کد HDC-6 شناخته می‌شود.

این شرکت اعلام کرده است که طراحی این کامیون ریشه در طراحی قطارهای دهه ۱۹۳۰ دارد که استفاده از زاویه‌های گرد و طرح‌های پنلی در بغل به همین دلیل است.

ضمن این‌که طراحی کلی کابین این کشنده هیوندای و دماغه آن نیز بر طبق طراحی ربات‌ها بوده و رنگ دوگانه‌ای که از ترکیب خاکستری و آبی است نیز به همین ترتیب انتخاب‌شده است.

این کامیون دارای پیشرانه ای است که با سلول سوختی کار می‌کند و تریلر پشت آن نیز که از نوع یخچالی است، از نیتروژن برای خنک کاری بهره می‌برد.

این کامیون وزن کمتری نسبت به نمونه‌های برقی دارد. برای مثال در یک کشنده برقی در حدود ۸ تن وزن باتری‌های آن خواهد بود تا بتواند یک مسافت ۵۰۰ کیلومتری را طی کند و این در حالی است که یک کشنده سلول سوختی برای طی این مسافت نیاز به تانکرهای هیدروژنی دارد که در صورت پر بودن، وزن آن‌ها نهایتاً به ۱.۵ تن خواهد رسید.

این تفاوت‌ها باعث می‌شود تا ازنظر فنی، عرضه یک کشنده با سلول سوختی قابل‌قبول‌تر از عرضه آن با باتری باشد.

هیوندای در این میان از همکاری خود با شرکت پیشرانه ساز کامینز برای کار بر روی ساخت خودروهای برقی و سلول سوختی نیز خبر داده است.

به گفته هیوندای، این کامیون از نمونه‌های الکتریکی عملکرد بهتری دارد و به همراه تریلر پیشرفته خود، آسیب بسیاری کمتری به محیط‌زیست وارد خواهد کرد.

تریلر این کشنده نیز به‌جای موتورهای دیزلی و سیستم سرمایش رایج از نیتروژن برای خنک کاری استفاده می‌کند که در صورت عرضه به شکل انبوه، از این نظر به‌عنوان اولین تریلر با این تکنولوژی در آمریکا شناخته می‌شود.

گفته شده است که این تریلر در حدود ۹۰ درصد مخاطرات زیست‌محیطی کمتری نسبت به نمونه‌های دیزل دارد.

طبق گفته‌ها، کشنده هیوندای نپتون از دو مجموعه سلول سوختی بهره می‌برد که هرکدام توان تولید ۱۲۷ اسب بخار را دارند که درمجموع قدرت این کشنده به ۲۵۴ اسب بخار می‌رسد.

در حال حاضر این توان در حدود نصف قدرت دیگر کشنده‌های سنگین‌وزن کلاس ۸ آمریکاست. مدیران این شرکت نیز، نیاز به قدرت بیشتر را قبول دارند و اذعان می‌کنند که در آینده برنامه‌هایی برای افزایش قدرت این کشنده خواهند داشت؛ اما برگ برنده فعلی نپتون در پیمایش بالای آن است به‌نحوی‌که با هر بار سوخت‌گیری کامل می‌تواند بین ۹۶۰ تا ۱۲۸۰ کیلومتر را طی کند.

این در حالی است که در حال حاضر این کشنده با ۴ مخزن هیدروژن رونمایی شده است و البته می‌توان این تعداد را به هشت مخزن نیز افزایش داد.

طرز کار سلول سوختی در کشنده هیوندای

کشنده هیوندای با تکنولوژی سوخت هیدروژنی

یکی سلول سوخت هیدروژنی از واکنش دو گاز هیدروژن و اکسیژن باهم کار می‌کند.

این واکنش در طبیعت بسیار خطرناک بوده و حالت انفجاری دارد اما در یک پیل سوختی به شکل کاملاً کنترل‌شده و آرام این اتفاق رخ می‌دهد.

محصول نهایی این واکنش شیمیایی به شکل آب خواهد بود که برای طبیعت کاملاً بی‌ضرر است و به مقدار زیادی نیز در جو وجود دارد؛ اما درنهایت از گرمای بالای تولیدشده هم برای تولید انرژی الکتریکی بهره گرفته می‌شود.

یکی از چالش‌هایی که در این میان وجود دارد، رقابت بر سر استفاده از نیروی الکتریکی و باتری‌ها در خودروهای هیبریدی و یا استفاده از سلول‌های سوختی هیدروژنی است که مزیت‌های هرکدام باعث شده است تا شرکت‌های مختلف خودروسازی به آن‌ها گرایش پیدا کنند.

برای مثال در میانی شرکت‌های خودروسازی برخی از تولیدکننده‌ها مثل مرسدس بنز به سمت خودروهای هیبریدی برقی رفته‌اند و برخی همچون ب ام و راه آینده را در خودروهای هیدروژنی می‌بینند و برخی همچون تویوتا در هر دو زمینه اقدام به عرضه گسترده محصولاتشان کرده‌اند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟