مقایسه هیوندای سانتافه و نیسان مورانو

دوشنبه - 16 دی 1398

پیشرانه- بیش از یک دهه پیش، زمانی که واردات خودرو بعد از مدت‌ها مجدداً شروع شده بود، برندهای شرقی مثل هیوندای، کیاموتورز، تویوتا و نیسان با محصولات جدیدشان به خیابان‌های ایران راه پیدا کرده بودند که دراین‌بین، هیوندای سانتافه نسل دوم یا همان CM، باوجود ظاهر جذاب، پیشرانه ۶ سیلندر نسبتاً قدرتمند و امکانات خوب، یکی از خودروهای موفق آن دوران بود.

پیشرانه- بیش از یک دهه پیش، زمانی که واردات خودرو بعد از مدت‌ها مجدداً شروع شده بود، برندهای شرقی مثل هیوندای، کیاموتورز، تویوتا و نیسان با محصولات جدیدشان به خیابان‌های ایران راه پیدا کرده بودند که دراین‌بین، هیوندای سانتافه نسل دوم یا همان CM، باوجود ظاهر جذاب، پیشرانه ۶ سیلندر نسبتاً قدرتمند و امکانات خوب، یکی از خودروهای موفق آن دوران بود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» اما کمی بعد از سانتافه، پارس‌خودرو که تا آن زمان تنها خودروهای قدیمی‌تر نیسان مثل خانواده پیکاپ و رونیز و درنهایت ماکسیما را مونتاژ می‌کرد، محصول تازه‎ای تحت عنوان «مورانو» را به بازار کشور عرضه کرد که در آن مقطع زمانی، سانتافه و سورنتو را به‌عنوان مهم‌ترین رقبا پیش روی خود داشت که البته نتوانست مثل کره‌ای‌ها در بازار ایران بدرخشد. حال پس از گذشت چندین سال، قصد داریم این دو شاسی‌بلند شرقی را در بازار دست‌دوم پیش روی‌هم قرار دهیم.

مقایسه هیوندای سانتافه و نیسان مورانومقایسه هیوندای سانتافه و نیسان مورانو

حجم موتور در مقایسه هیوندای سانتافه و نیسان مورانو

در مقایسه هیوندای سانتافه و نیسان مورانو ابتدا باید بگوییم ۲ خودرو ۶ سیلندر با آرایش V شکل را در اختیارداریم که البته در بحث حجم موتور، اختلافی ۰.۸ لیتری دارند. این در حالی است که آسان موتور در آن زمان می‌توانست نسخه قدرتمندتر سانتافه که از پیشرانه ۳.۳ لیتری لامبدا بهره می‌برد را نیز به بازار ایران عرضه کند اما به سراغ ضعیف‌ترین گزینه ۶ سیلندر این خودرو یعنی ۲.۷ لیتری سری میو رفت که البته نسبت به نمونه ۲.۷ لیتری استفاده‌شده بر روی توسان، سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بست سوپاپ‌ها را بیشتر دارد.

بیشینه توان

اما این اختلاف حجم ۸۴۲ سی سی در مقایسه هیوندای سانتافه و نیسان مورانو، اختلاف قدرت فاحش ۴۵ اسب بخاری را برای مورانو به همراه خواهد داشت که با توجه به نزدیک بودن وزن خالص این دو کراس اوور، تفاوت عملکرد دینامیکی بسیار زیادی را برایشان به همراه خواهد داشت. لازم به ذکر است که بیشینه قدرت در هر دو خودرو در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌شود.

بیشینه گشتاور

اما از بحث قدرت که بگذریم، به داستان گشتاور یا «تورک» در مقایسه هیوندای سانتافه و نیسان مورانو می‌رسیم که در اینجا هم مسلماً برد با نیسان مورانو Z50 خواهد بود. عدد ۳۱۸ نیوتن متر در برابر ۲۴۸ نیوتن متر برای سانتافه نسل دوم (CM)، آن‌هم در شرایطی که مورانو در ۳۶۰۰ دور بر دقیقه یعنی ۴۰۰ واحد زودتر از هیوندای سانتافه نسل دوم به ماکسیمم گشتاور خود می‌رسد، برتری کامل مورانو را اثبات می‌کند.

تعداد دنده

نیسان مورانو Z50 را می‌توان نخستین خودروی مجهز به گیربکس (جعبه‌دنده) ضریب متغیر یا CVT موجود در ایران بدانیم که البته باید گفت این موضوع اتفاق چندان جذابی هم برای این خودرو نیست؛ چراکه تغییر ضرایب در مورانو به‌اندازه گیربکس‌های CVT جدید هوشمندانه انجام نمی‌شود و البته با توجه به کارکرد بالای مورانوهای موجود در بازار، در صورت نیاز به تعمیر یا خرابی قطعه‌ای در این قسمت، هزینه گزافی را به دوش مالک تحمیل می‌کند. البته لازم به ذکر است که گیربکس ۴ سرعتِ اتوماتیک تیپ ترونیک سانتافه CM هم چندان دوست‌داشتنی و هوشمند نیست!

نسبت وزن به قدرت در مقایسه هیوندای سانتافه و نیسان مورانو

همان‌طور که در بالاتر هم گفته شد، وزن خالص در این ۲خودرو تقریباً یکسان است و مورانو ۱۸۷۵ کیلوگرمی تنها در حدود ۲۰ واحد سنگین‌تر از رقیب کره‌ای‌اش است؛ اما با توجه به اختلاف قدرت ۴۵ اسب بخاری، نسبت وزن به قدرت در هیوندای سانتافه نسل دوم تقریباً ۲ کیلوگرم بیشتر از نیسان مورانو Z50 محاسبه می‌شود که این موضوع تفاوت عملکرد فاحشی را برای این دو کراس اوور به همراه دارد.

شتاب صفر تا صد

در ادامه مقایسه هیوندای سانتافه و نیسان مورانو همان‌طور که می‌شد حدس زد، شتاب صفرتا صد در مورانو ۲۳۴ اسب بخاری، نزدیک به ۳ ثانیه سریع‌تر از سانتافه ۱۸۹ اسب بخاری است که البته این موضوع در شتاب ثانویه هم به همین صورت اتفاق میافتد. هرچند که هیچ‌کدام از این دو خودرو باوجود گیربکس‌های نه‌چندان دوست‌داشتنی، حس رانندگی اسپرت را به شما القا نمی‌کنند.

مسافت قابل پیمایش در مقایسه هیوندای سانتافه و نیسان مورانو

باوجود نزدیک به یک لیتر اختلاف در حجم موتور این دو خودرو اما هیوندای سانتافه نسل دوم و مورانو از حیث مصرف سوخت باجی به یکدیگر نمی‌دهند! حتی جالب است بدانید که سانتافه با باک ۷۵ لیتری که ۷ لیتر ظرفیت کمتر نسبت به مورانو دارد، باوجود مصرف سوخت ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی که ۰.۲ لیتر از مورانو کمتر است، با هر بار سوخت‌گیری نزدیک به ۴۰ کیلومتر مسافت کمتری را می‌پیماید!

حجم صندوق بار

هرچند که مورانو از حیث ابعاد بیرونی و فاصله بین دو محور کمی از سانتافه بزرگ‌تر است اما مدیریت فضای داخلی در محصول نیسان به‌گونه‌ای صورت گرفته که حجم فضای بار در مورانو کمتر از محصول کُره ای باشد. ضمن این‌که بسیاری از سانتافه‌های CM موجود در ایران مجهز به‌ردیف سوم صندلی‌ها هستند که این آپشن در مورانو به چشم نمی‌خورد.

مقایسه هیوندای سانتافه و نیسان مورانو

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟