افزایش تعرفه واردات خودرو، حقه‌ای قدیمی

پنجشنبه - 19 مرداد 1402

پیشرانه – طی روزهای اخیر برخی حواشی و شایعات به نگرانی های بازار خودرو را بیشتر کرده است. در این شرایط آیا افزایش تعرفه واردات خودرو استفاده و تکرار یک حقه قدیمی نیست؟

پیشرانه – طی روزهای اخیر برخی حواشی و شایعات به نگرانی های بازار خودرو را بیشتر کرده است. در این شرایط آیا افزایش تعرفه واردات خودرو استفاده و تکرار یک حقه قدیمی نیست؟
به گزارش وب سایت خبری پیشرانه، در ماه های اخیر روز به روز بر میزان انتظار بازار خودرو برای ورود محصولات و برندهای صفر کیلومتر افزوده شده است. در این مدت دیگر خبری از شتاب و عجله و هیجان برای تبدیل سریع تقاضا به خرید، خبری نیست.
دیگر کسی برای خودر‌وهای بازار و فروش سامانه‌ای سر و دست نمی‌شکند. برای یک خودروی تولید داخل صف خرید تشکیل نمی‌شود. بر خلاف اولین مرحله فروش سامانه یکپارچه، ظرفیت تولید بیش از یک سال کل خودر‌وسازان به فروش نمی رود. در مقابل با تغییر و بازنگری قیمت محصولات مونتاژی موج انصراف ایجاد می‌شود و اگهی های فروش افزایش پیدا می‌کند. با تکیه بر واردات، به راحتی جنبشی سنگین علیه تولید کنندگان به راه می افتد و خودر‌وسازان در مقابل مردم قرار می گیرند.
تمام این اتفاقات که سال گذشته روند خلاف جهت امروز داشت تنها در سایه امید به واردات خودرو رخ داده است.
مردم در سال های اخیر بنا به دلایل متعدد به شدت با محدودیت عرضه مواجه مواجه بوده و قدرت انتخاب نداشتند. وضعیت اقتصادی و کاهش برابری پول ملی، راهی جز راهی کردن کردم به سمت داد و ستد خودر‌و باقی نگذاشته بود. هرکس به اندازه توان و وسع مالی سعی می‌کرد که با حضور در این بازار حتی اگر به سود هم نرسد، حداقل از حفظ دارایی اش مطمئن می شد. هر روز اخبار شرکت ها و قیمت ها برای آگاهی لحظه به لحظه رصد می شد. به رغم نارضایتی از کیفیت و قیمت، تولیدکنندگان از فروش محصولات خود مطمئن بودند.
اما ایا طی ماه های اخیر، این اتفاقات و جنب و جوش ها تکرار شده است؟
واضح است که مردم به طرز عجیبی واردات را باور داشته و بر پابه این اطمینان عمل می کنند. ضمن اینکه همچنان توقع دارند که با آغاز عرضه ها ، قیمت روند نزولی پیدا کنند .
مسئولان و متولیان و افراد مرتبط با واردات نیز با درک و آگاهی کامل از این موضوع مدام بر طبل کاهش قیمت می کوبند. اما آیا به اندازه‌ای که روی واردات برای کاهش قیمت موج سواری شده است امکان تحقق آن وجود دارد؟
از یک جهت می توان به پرسش فوق جواب مثبت داد. اگر بتوانند مقدمات تزریق سریع ، پی در پی و مستمر حداقل یک میلیون دستگاه خودروی وارداتی را فراهم کنند.
از جهت دیگر در کوتاه مدت و پس از شوک اولیه نمی‌توان از واردات محدود انتظار معجزه داشت. با این حال افزایش رقابت و تنوع به عنوان خواسته باقی خواهد ماند.
در این وضعیت یک پرسش بدون جواب همچنان باقی است ؛ چگونه با افزایش تعرفه ها قیمت های بازار شکسته خواهد شد؟
این پرسش به عنوان یک چالش جدی از سوی متولیان و موافقان بدون جواب مانده است.
در همین حال ازوقتی خبر عرضه خودروهای وارداتی جدی تر شده است، برخی حواشی با قدرت تاثیر گذاری بالا هم مطرح شده‌اند .
یکی از انها ضرورت انتقال فناوری و دیگری شایعه افزایش قیمت است.
در مورد اول فعلا پشت قانونی بودن آن پنهان شده‌اند. اما درباره مورد دوم به نظر می رسد که تکرار یک حقه قدیمی باشد.
در واقع با توجه به شرایط فعلی اقتصاد و جو عمومی جامعه جدی شدن این شایعه چندان عاقلانه نیست. و مسئولان نیز می دانند. هر چند در این مورد هم نمی‌توان مطمئن بود. با این حال این شایعه برای دولت و سایر نهادهای مرتبط و درگیر در حکم آب روی آتش خواهد بود.
به بیان دیگر با طرح این موضوع بازار را نسبت به گران شدن قیمت ها نگران می کنند. به طور طبیعی این مساله با واکنش ها و انتقادها نیز همراه خواهد شد.
در این وضعیت گذشته از تغییر محور بحث و گفت و گو اذهان عمومی به سوی موضوع افزایش تعرفه متمایل شده و حساسیت ها نسبت به ان بیشتر می‌شود.
بنابراین خواسته اصلی، کاهش تعرفه ها نه تنها فراموش می شود بلکه مردم برای پذیرش قیمت های جدید آماده تر می شوند. چرا که پابت ماندن تعرفه ها فعلی هم برای بسیاری سود و کاهش هزینه تلقی می شود.
در واقع با این شایعه و دامن زدن به آن به اهداف متعددی دست پیدا می کنند. از یک طرف با این حواشی زمان بیشتری می خرند و از سوی دیگر موضوع اصلی به فراموشی سپرده می شود. در همین حال با عدم تغییر تعرفه ها خود را دلسوز و حامی مردم نشان می دهند. ضمن اینکه دیگر کسی این پرسش را مطرح نخواهد کرد که ایا کاهش قیمت ها با افزایش حقوق ورودی ممکن است؟

نوشته :مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟