ارز، گلوگاه واردات خودرو

یکشنبه - 22 مرداد 1402

پیشرانه – تامین ارز باعث شده تا همچنان بازار در انتظار وارد خودروهای خارجی باشد در حالی که حدود یک‌ سال از ابلاغ آیین ‌نامه واردات  خودروهای خارجی می ‌گذرد.

پیشرانه – تامین ارز باعث شده تا همچنان بازار در انتظار وارد خودروهای خارجی باشد در حالی که حدود یک‌ سال از ابلاغ آیین ‌نامه واردات  خودروهای خارجی می ‌گذرد

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، در حالی که بازار منتظر واردات خودروهای خارجی است، وزیر صنعت، معدن و تجارت مانع اصلی این موضوع را تامین ارز اعلام کرد. عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، اظهار کرده است: تنها نگرانی که وجود دارد تامین ارز مورد‌نیاز برای واردات خودرو است.

درواقع وزیر صمت بر چالش تامین ارزی که بر سر راه واردات قرار گرفته است مهر تایید زده و حالا می تواند بلاتکلیفی بازار را افزایش دهد. البته پیش از این نیز بحث تامین ارز مطرح بود و گفته می شد این موضوع می تواند واردات را با مشکل همراه کند زیرا ارز کافی برای واردات در اختیار نیست.

درواقع تامین ارز از موضوعات مهمی است که باید در تدوین آیین نامه جدید در نظر گرفته شده و مشخص شود این ارز باید چطور تامین شود.

البته در این بین برخی اتحادیه ها وانجمن ها و… برای تامین ارز واردات خودرو اعلام آمادگی کرده بودند. چندی پیش کامران وکیل نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران در نامه ای به محمد مخبر معاون اول رییس جمهور خواستار شد تا امکان واردات خودروی دست دوم خارجی مابه ازای ارز حاصل از صادرات محصولات قابل تولید فراهم شود.

این موضوع می تواند تا حدودی مشکلات ناشی از تامین ارز را حل کرده و نیاز داخلی به واردات خودرو را هم پاسخ دهد.

هرچند واردات خودرو به نوعی بلاتکلیف مانده و مصرف کننده در انتظار ورود خودروی خارجی است اما از سویی دیگر توافق ایران و امریکا برای آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده در ازای آزادی برخی زندانیان امریکایی می تواند بخشی از ارز مورد نیاز برای واردات را تامین کند.

درواقع بازار خودرو امروز در انتظار اتفاقاتی است که منجر به تامین ارز مورد نیاز شود و این موضوع را می توان در رکود خرید و فروش ها به خوبی مشاهده کرد.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟