چری آریزو 6 مشخصات فنی، قیمت و رقبا

چری آریزو ۶ مشخصات فنی، قیمت و رقبا

پنجشنبه - 19 دی 1398

پیشرانه- چری آریزو ۶ فعلا آخرین سدانی است که مدیران خودرو به‌عنوان نماینده چری در ایران معرف کرده است. این خودرو یک سدان کامپکت لوکس به شمار می‌رود و در حقیقت می‌توان آن را نسخه‌ای بروزتر و مدرن‌تر از چری آریزو ۵ دانست.

پیشرانه- چری آریزو ۶ فعلا آخرین سدانی است که مدیران خودرو به‌عنوان نماینده چری در ایران معرف کرده است. این خودرو یک سدان کامپکت لوکس به شمار می‌رود و در حقیقت می‌توان آن را نسخه‌ای بروزتر و مدرن‌تر از چری آریزو ۵ دانست.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» کمپانی چری سال ۱۹۹۷ تأسیس و سال ۱۹۹۹ وارد صنعت خودروسازی شد و اولین محموله صادراتی خود را نیز در سال ۲۰۰۱ راهی بازارهای جهانی کرد. سال ۲۰۱۱ چین در حجم تولید هفتمین خودروساز بزرگ چین بود و با صادرات ۲۵% از کل تولیدات خود، در آن سال بزرگ‌ترین صادرکننده خودروی سواری چین لقب گرفت.

چری سال ۲۰۰۷ طی یک سرمایه‌گذاری مشترک با بزرگ‌ترین شرکت سهامی اسرائیل یعنی ILCO، زیرمجموعه جدید خود را با نام Chery Quantum تأسیس کرد که البته در سال ۲۰۱۱ به Qoros Auto تغییر نام داد؛ کوروس قرار است برند لوکس چری برای حضور در بازارهای اروپایی و آمریکایی در سال‌های آتی باشد. عمده سهام چری هم‌اکنون در اختیار دولت چین است.

چری در مدت این سال‌ها از خودروهای روزی مثل تیگو ۷، تیگو ۵ و آریزو ۶ رونمایی کرد، در این مقاله به معرفی چری آریزو ۶ می‌پردازیم و این زیبای چینی را به بوته نقد می‌بریم.

طراحی داخلی و ظاهری چری آریزو ۶

چری آریزو 6 مشخصات فنی، قیمت و رقبا

در سال ۲۰۱۸ شرکت چری از نسل جدید سدان‌های خود با نام آریزو ۶ رونمایی کرد که از طراحی جذاب و امکانات بسیار متنوعی برخوردار بود؛ البته ناگفته نماند که این خودرو در بازار چین با نام چری آریزو GX به فروش می‌رسد.

آریزو ۶ در مقایسه با نمونه‌های قبلی آریزو ۵ توربو و تیگو ۵ مدرن‌تر به نظر می‌رسد و تغییرات جالب‌توجهی نیز روی آن اعمال شده است.

ازنظر طراحی آریزو ۶ جدیدترین زبان طراحی محصولات چری را با خود به همراه داشته که در بخش جلو می‌توان جلوپنجره و چراغ‌های مشابه سایر محصولات این شرکت را تشخیص داد.

در نمای جلو، یک جلوپنجره بزرگ و در داخل این جلوپنجره یک شبکه دیده می‌شود که چراغ‌های جلو به آن متصل شده‌اند. البته بخش زیادی از سپر جلو هم از ورودی‌های هوا تشکیل‌شده و فضای خالی زیادی دارد.

نمای جانبی آریزو ۶ کاملاً اسپرت و شبیه به هیوندای آزرا نسل هفتم به نظر می‌رسد. حتی رینگ‌های اسپرت آلومینیوم و ۱۷ اینچ هم شبیه به سدان های اروپایی مثل آئودی هستند. از این زاویه، ۲ خط عمیق هم روی بدنه دیده می‌شوند.

از انتها بدنه و لبه‌ی درپوش صندوق تا امتداد دستگیره‌های ورودی، خطی عمیق دیده می‌شود که به‌خوبی با رسیدن به گلگیرها، محو می‌شود. خط دیگری هم پایین درها وجود دارد که با نزدیک شدن به چرخ جلو، حالت منحنی و چشم‌نواز فراهم می‌کند.

این خودرو، با آینه‌بغل راهنما دار و نیمه فلزی رنگ بدنه ارائه می‌شود؛ ضمن اینکه فریم پنجره‌ها نیز در نیمه‌ی پایینی، فلزی است. در نمای عقب چراغ‌ها طراحی جدیدی دارند که به نظر می‌رسد به سبک خودروهای کره‌ای صورت گرفته باشد. چراغ‌ها کشیده هستند و یک نوار نقره‌ای‌رنگ این چراغ‌ها را به هم متصل کرده و این نوار تا داخل چراغ‌ها هم ادامه پیداکرده است.

آریزو ۶ با ۴.۷۱ متر طول، به میزان قابل‌توجه ۱۴ سانتیمتر کشیده‌تر از آریزو ۵ است اما عرض و ارتفاع آن به ترتیب با ۱.۸۲ متر و ۱.۴۹ متر تقریباً با برادر کوچکش یکسان است.

مشخصات فنی:

پیش‌تر اشاره شد که جزئیات فنی آریزو ۶ تفاوت چندانی با آریزو ۵ توربو و تیگو ۷ ندارد. این خودرو هم از پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱.۵ لیتری (مدل SQRE۴T۱۵B ساخت چری) در تمامی نسخه‌های خارج از چین، بهره می‌برد. با این حساب، نهایت قدرت ۱۴۷ اسب ‌بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر از ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه، فراهم خواهد شد.

این توانایی‌ها، مدل فعلی آریزو ۵ توربو را درزمانی حدود ۱۰ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند و طبیعتاً برای آریزو ۶ باکمی وزن بیشتر، رسیدن از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را درزمانی حدود ۱۱ ثانیه ممکن خواهد کرد.

میانگین مصرف سوخت خودرو با توجه به آمار سایت‌‌های چینی و کیفیت بنزین داخلی، عددی در حدود ۹ تا ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. نهایت سرعت سدان جدید چری، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

خدمات پس از فروش و ایمنی:

تست تصادف آریزو ۶ توسط بنیاد C-NCAP برابر با ۵ ستاره ایمنی است، اما با توجه به اینکه آریزو ۶ نمونه پیشرفته‌تر آریزو ۵ بوده و تجهیزات ایمنی بیشتری برای آن در نظر گرفته شده است، می‌توان انتظار ایمنی کامل برای آن را داشت. شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، سیستم کنترل پایداری و هرزگردی، ترمز ABS، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، سیستم ضد سرقت، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل لغزش و سیستم کنترل خودرو در شیب‌ آپشن‌های ایمنی هستند که در آریزو ۶ به‌کاررفته است. گارانتی این خودرو هم مانند محصولات دیگر چری در ایران ۵ سال گارانتی و دو سال سرویس اولیه رایگان از سوی مدیران خودرو است.

رقبای چری آریزو ۶

در شرایط فعلی بازار نمونه صفرکیلومتر کیا سراتو ۲۰۰۰ سایپا در مدل آپشنال و همچنین نمونه‌های کم کارکرد مزدا ۳ نیو، هیوندای النترا، میتسوبیشی لنسر رقیب اصلی چری آریزو ۶ محسوب می‌شود.

قیمت چری آریزو ۶

قیمت آریزو ۶ یا بهتر است، بگوییم آریزو GX در بازار چین از ۷۵ هزار یوان آغازشده و تا ۱۱۴ هزار یوان نیز ادامه می‌یابد. آخرین قیمت اعلام‌شده توسط مدیران خودرو در حدود ۴۵۲ میلیون تومان است.

قیمت این خودرو در زمان معرفی در اواخر سال ۹۶ در حدود ۱۹۰ میلیون تومان اعلام شد و تا این لحظه بیش از ۷ بار افزایش قیمت را تجربه کرده است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟