آیا می توان به حرف وزارت صمت اعتماد کرد؟

دوشنبه - 8 آبان 1402

پیشرانه- بعد از توصیه وزیر صمت مبنی بر اینکه مردم برای خرید خودور عجله نکنند،معاون صنایع حمل و نقل این نهاد نیز ادعا کرده است که خودروهای مونتاژی ارزان خواهد شد. آیا می توان به حرف وزارت صمت اعتماد کرد؟

پیشرانه- بعد از توصیه وزیر صمت مبنی بر اینکه مردم برای خرید خودور عجله نکنند،معاون صنایع حمل و نقل این نهاد نیز ادعا کرده است که خودروهای مونتاژی ارزان خواهد شد. آیا می توان به حرف وزارت صمت اعتماد کرد؟
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» طی روزهای اخیر افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله با گمانه‌زنی درباره افزایش قیمت محصولات مونتاژی همراه شده است.
هر چند خودروسازان بزرگ نیز نیازمند به واردات قطعه هستند؛ اما از یک جهت میزان داخلی سازی و از جهت دیگر تیراژ تولید تاثیر کمتر نسبت به غیردولتی ها بر قیمت تمام شده خواهد گذاشت.
همچنین بر خلاف بخش خصوص خودروسازی با توجه به ماهیت و ترکیب سهامداری این دو خودروساز، اگر هم این تصمیم منجر به زیان شود به روش های مختلف جبران خواهد شد؛ یا به حجم زیان انباشته افزوده می شود و یا بخشی از آن در قالب آپشن فروشی جبران می شود.
این موضوع برای مونتاژکاران کاملا متفاوت است. آنها نیز مانند خودروسازان بزرگ کشور امکان قیمت گذاری و حتی تعیین روش، زمان وچگونگی فروش محصولات خود را ندارند. اما اگر متحمل ضرر و زیانی شوند به خودشان مرتبط است و در صورت تخلف یا خلف وعده نیز بازخواست شده و باید پاسخگو باشند.
در این شرایط چندی پیش وزیر صمت به مردم توصیه کرد که برای خرید خودرو عجله نکنند. این سخنان در شرایطی بیان شد که عرضه قطره چکانی و محدود خودروهای وارداتی به تازگی آغاز شده بود. اخیرا نیز معاون صنایع حمل ونقل وزارت صمت مدعی شده است که خودروهای مونتاژی در آینده ارزان خواهد شد.
این در حالی است که وزارت صمت و دولت در خصوص خودروهای وارداتی نیز همین ادعا را داشتند.
ولی آیا می توان به حرف وزارت صمت اعتماد کرد. آنها تعرفه واردات قطعات را افزایش می‌دهند و ادعا می کنند که خودرو ارزان خواهد شد. تعرفه واردات خودرو را افزایش می دهند و مدعی کاهش قیمت ها در آینده می شود.
ضمن اینکه این سخنان از سوی افرادی بیان شده است که حداقل طی ماه گذشته هر کدام یکبار حرف خود را پس گرفته اند. به عنوان مثال اوایل مهرماه منطقی اعلام کرد که از ۸ام خودروسازان می توانند خودشان محصولاتشان را به فروش برسانند که بلافاصله تکذیب وبر فروش سامانه ای تائید شد. مثال دیگر تغییر و پس گرفتن نظر وزیر صمت درباره قیمت گذاری است. وی در گفت‌وگویی اعلام کرد که قیمت گذاری خودرو باید به عهده وزارت صمت باشد و تنها چند روز بعد آن خبر را جعلی خواند.
حالا این دو مقام مسئول در گفت وگوهایی جداگانه مدعی شده‌اند که خودرو ارزان خواهد شد. کاهش قیمت ها در بازار تبدیل به یک آرزو و خواسته قلبی شده است؛ اما با توجه به تجربه و سابقه ای که می‌توان سراغ گرفت، آیا می توان به حرف وزارت صمت اعتماد کرد؟

نوشته : مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟