مقایسه لیفان ایکس 60 با ام وی ام X33

مقایسه لیفان ایکس ۶۰ با ام وی ام X33

شنبه - 28 دی 1398

پیشرانه- بازار شاسی بلندهای زیر ۲۵۰ میلیون تومان کاملاً در قبضه محصولات چینی بوده و در این میان دو نمونه از قدبلندهای چینی که اتفاقاً محبوبیت فراوانی داشته و البته جزو اولین شاسی بلندهای چینی کشور بوده ام وی ام X33s و لیفان X60 هستند.

پیشرانه- بازار شاسی بلندهای زیر ۲۵۰ میلیون تومان کاملاً در قبضه محصولات چینی بوده و در این میان دو نمونه از قدبلندهای چینی که اتفاقاً محبوبیت فراوانی داشته و البته جزو اولین شاسی بلندهای چینی کشور بوده ام وی ام X33s و لیفان X60 هستند به همین دلیل امروز مطلبی با عنوان مقایسه لیفان ایکس ۶۰ با ام وی ام X33 برای شما منتشر کرده ایم.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» در ادامه مقاله مقایسه لیفان ایکس ۶۰ با ام وی ام ایکس ۳۳  قصد داریم تا به بررسی ویژگی‌های این دو خودرو و مقایسه آن‌ها با یکدیگر از جنبه‌های مختلف بپردازیم.

معرفی لیفان x60 و ام وی ام X33

مدیران خودرو و چری راه طولانی را با X33S برای رسیدن به این موفقیت طی کرده‌اند. نسخه اولیه این خودرو سال ۸۹ راهی بازار ایران شد. خودرویی با طراحی ضعیف و کیفیت بحث‌برانگیز که بسیاری را دل‌آزرده کرد. ویرایش بعدی ام ‌وی ‌ام X33 سال ۹۳ وارد میدان شد که البته از نظر زبان بصری پیشرفتی قابل ملاحظه داشت. دو سال بعد مدیران خودرو X33S را به‌عنوان سومین مدل از این خانواده معرفی کرد.

باید اعتراف کرد که این خودرو در قیاس با لیفان X60 چهره‌ای مدرن‌تر و البته جوان‌پسندانه دارد. به خصوص تعبیه نوار LED روشنایی روز و مه‌شکن‌هایی که درون یک فریم استیل قرار گرفته‌اند. ام‌ وی ‌ام X33S ریزه‌کاری‌های قابل قبولی را در بخش سپر و جلوپنجره به نمایش گذاشته است.

لیفان X60، یکی از قدیمی‌ترین مصحولات حاضر در خط تولید شرکت سازنده و کرمان موتور همچنین اولین کراس‌اور این برند، محسوب می‌شود. این خودرو، سال ۲۰۱۱ رونمایی شد و با فیس‌لیفت‌ جزئی در سال ۲۰۱۵، بروزرسانی شد. مدل جدید این خودرو، باز هم یک فیس‌لیفت از نسخه‌ی اولیه محسوب می‌شود اما با تغییرات گسترده در چراغ‌های اصلی، جلوپنجره و سپرها، چند ماه دیگر وارد بازارهای جهانی خواهد شد. در این مطلب، از تصاویر هر سه مدل استفاده شده است که شامل نمونه‌ی پایه با جلوپنجره‌ی ساده، فیس‌لیفت ۲۰۱۵ با جلوپنجره‌ی دارای خطوط عمودی و نسخه‌ی جدید می‌شود.

طراحی ظاهری و بدنه

تقریبا از سال ۱۳۹۶ به بعد، تمامی نمونه‌های لیفان X60 که در ایران عرضه شدند، بروزرسانی شده و دارای جلوپنجره‌ی مدل ۲۰۱۵ هستند. این نسخه، با خطوط عمودی کروم و براق در فضای بین چراغ‌ها، با تفاوت واضحی نسبت به نسخه‌ی قدیمی که از خطوط افقی استفاده می‌کرد، قابل تشخیص است. فراتر از این، مدل‌های قبل و بعد از ۱۳۹۶، تفاوتی با یکدیگر ندارند.

به لطف برجستگی‌های ایجاد شده بر روی گلگیرهای لیفان X60، این خودرو از چراغ‌هایی بزرگ و کشیده و متناسب با جلوپنجره برخوردار است. البته به عقیده برخی این برآمدگی‌ها کمی‌ اغراق‌آمیز و نامتوازن با بدنه خودرو است.

اما به سراغ محصول مدیران خودرویی ها میرویم از بعد طراحی نکته یا خلاقیت خاصی در مورد چهره ام وی ام X33S وجود ندارد اما می توان نمره قابل قبولی را به چهره آن داد و در کل از نظر ظاهری لیفان X60 اتوماتیک و  ام وی ام X33S وضعیت برابری دارند و برتری خاصی نسبت به یکدیگر دارا نمی باشند و هر دو با دریافت امتیاز یکسان نشان می دهند که با سطح چهره متوسط از نظر جذابیت بصری با ماشین های چندان زیبایی سر و کار ندارید .

مدل X33 S اسپرت جذابیت بیشتری در بازار دارد. از نمای روبه‌رو، چراغ‌های کشیده این خودرو با لامپ هالوژن در وسط جذابیت بیشتری درمقایسه‌با مدل‌های قبلی دارند. چراغ راهنمای کوچک و نارنجی‌رنگ در گوشه‌‌ی چراغ اصلی است که همراه‌با قطعاتی باریک و فلزی، حالت چشم و پلک را برای روشنایی خودرو تداعی می‌کند.

در مدل اسپرت، مشکی شدن سقف، ستون ها و آینه ها در کنار استفاده از دیفیوزر در جلو و عقب و نصب رکاب اسپرت به صورت فابریک زیر درها، جلوه ای جوان پسندتر و امروزی تر از ایکس ۳۳ را به نمایش گذاشته اند. متفاوت بودن رنگ سقف و ستون ها با بدنه، سبکی جدید در صنعت خودروسازی است که مشابه آن در خودروهایی چون رنو کپچر و سیتروئن C3 هم دیده می شود. این ترکیب دو رنگ، در اسپرت تر شدن ظاهر خودرو بسیار تأثیرگذار است.

در مقایسه لیفان ایکس ۶۰ با ام وی ام X33  باید گفت طراحی هر دو خودرو به سبک خودروهای شرقی بوده و تلاش شده تا کپی موفقی از سایر شاسی‌بلندها انجام بشود.

مشابه نمای روبه‌رو، فضای داخلی X33 در مدل جدید کاملا متحول شده است. فرمان مدرن با فریم فلزی و نمایشگر بزرگ‌تر همراه جایگاه ویژه در داشبورد و طراحی خلاقانه برای مجرای خروجی هوا، جلوه‌ای تازه برای سرنشین فراهم می‌کند. در مدل X33 S اسپرت که نسخه‌ای ویژه در بازار ایران محسوب می‌شود، ادوات سرخ‌رنگ در بعضی قسمت‌های داشبورد و پوشش داخلی درها دیده می‌شوند.

البته لیفان نیز همانند سایر شاسی‌بلندهای چینی از ظاهر خوبی برخودار است. اما برخی ایرادات مانند خطی که در امتداد چراغ‌های عقب و جلو آن کشیده شده، باعث شده تا کیفیت طراحی آن نسبت به هم‌وطن خود کمتر باشد. داخل کابین لیفان x60 از طراحی خوبی برخوردار بوده و ارگونومی مناسبی دارد. اما باید گفت که سازنده این خودرو معمولا از متریال خوبی برای طراحی داخل کابین استفاده نکرده و این موضوع یکی از نقاط ضعف این خودرو نسبت به هم‌وطن خود یعنی ایکس ۳۳ اسپرت به شمار می‌رود.

امکانات رفاهی در مقایسه لیفان ایکس ۶۰ با ام وی ام X33

ام وی ام X33 از نظر امکانات رفاهی کاملا برتر از لیفان X60 خواهد بود چرا که به گزینه های متعددی از قبیل سنسور پارک، روکش چرمی صندلی ها، تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت، تنظیم برقی آینه کناری، تهویه مطبوع خودکار، کروز کنترل، دوربین عقب ،صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی ،سانروف، مه شکن جلو و عقب، پشتیبانی سیستم ترمز از ABS  و EBD، تنظیمات سیستم رانندگی بین دو حالت eco و sport مجهز شده است.

لیفان X60 در نسخه جدید خود از تجهیزاتی شامل نمایشگر ۸ اینچی لمسی،دوربین پارک، ناوبری ماهواره‌ای، رادیو پخش با ۶ بلندگو، قابلیت تماس تلفنی و ارتباط بلوتوث با گوشی هوشمند، DVD پلیر، درگاه USB و AUX، ریموت کنترل و کارت‌خوان SD نیز قابل استفاده هستند. پرده و گرم‌کن شیشه عقب، فرمان تلسکوپی قابل تنظیم، تهویه مطبوع تک حالته و شارژر ۱۲ ولت USB سود می برد.

مشخصات فنی

جدیدترین نسل ام وی ام X33s در دو تیپ ساده و اسپورت عرضه می‌شوند که تفاوت‌های آن‌ها به رنگ سقف و همچنین وجود گارد و رکاب محدود می‌شود. برای اینکه مقایسه منصفانه‌ای داشته باشیم نمونه ساده را انتخاب می‌کنیم که از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۳۶ اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتون متر بهره می‌برد. این پیشرانه که در مدل قبلی X33s نیز وجود داشته به یک گیربکس ۷ سرعته CVT با قابلیت تعویض دستی متصل شده و نیروی خود را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

در طرف دیگر رقیب هم‌وطن یعنی X60 حضور دارد که قلب تپنده آن پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری با قدرت ۱۳۱ اسب بخار و گشتاور ۱۶۸ نیوتون متر استفاده می‌کند. لیفان X60 با دو گیربکس دستی و اتوماتیک CVT عرضه می‌شود. این گیربکس اگرچه باعث کندی حرکت خودرو شده اما مشکلات نمونه دستی را ندارد. خب پس در این بخش از مقایسه لیفان ایکس ۶۰ با ام وی ام X33  شاید نتوان هیچ‌یک از دو رقیب را برتر مطلق دانست.

محصول مدیران خودرو در هر صد کیلومتر مصرف سوخت حدود ۸.۵ کیلومتری دارد. متأسفانه اطلاع دقیقی از مصرف سوخت نسخه اتوماتیک لیفان X60 در دست نیست اما مدل دستی آن مصرف سوخت ترکیبی ۸.۲ لیتری داشته بنابراین انتظار داریم مدل اتوماتیک مصرف بیشتری داشته باشد.

قیمت در مقایسه لیفان ایکس ۶۰ با ام وی ام X33

نهایتاً به بحث قیمت می‌رسیم که شاید مهم‌ترین فاکتور برای خرید این دوشاسی بلند باشد. ام وی ام X33s هم‌اکنون بهای ۲۷۰ میلیون تومانی دارد که شاید برای برخی افراد قابل‌هضم نباشد اما شرایط خرید کاملاً مناسبی برای این خودرو ارائه می‌شود که بی‌تردید افراد زیادی به سمت آن جذب خواهند شد.

بزرگ‌ترین مزیت لیفان X60 در این بخش خود را نشان می‌دهد به گونه‌ای که نسخه اتوماتیک این خودرو برای مدل سال ۹۷ به قیمت حدود ۱۹۰ میلیون تومانی داشته و بنابراین حدود ۷۰ میلیون تومان ارزان‌تر است که این یک دلیل مهم برای انتخاب به شمار می‌رود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟