سمند LX-EF7 بنزینی

سمند LX-EF7 بنزینی مشخصات فنی، قیمت و رقبا

یکشنبه - 29 دی 1398

پیشرانه- داستان تولید سمند از زمانی آغازشده که کشور نیاز دید که ساخت خودرو ملی را در صنعت خودروسازی تجربه کند، سمند که قدم بزرگ ایران‌خودرو برای آینده محسوب می‌شد، به کمک شرکت‌های صنعتی و مشاوره‌ای آلمانی و انگلیسی و البته استفاده از دانش دانشجوهای عالی‌رتبه ایرانی پس از حدود ۵ سال به نقطه تولد خود رسید.

پیشرانه- داستان تولید سمند از زمانی آغازشده که کشور نیاز دید که ساخت خودرو ملی را در صنعت خودروسازی تجربه کند، سمند که قدم بزرگ ایران‌ خودرو برای آینده محسوب می‌شد، به کمک شرکت‌های صنعتی و مشاوره‌ای آلمانی و انگلیسی و البته استفاده از دانش دانشجوهای عالی‌رتبه ایرانی پس از حدود ۵ سال به نقطه تولد خود رسید.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» این خودرو برای نخستین بار در سال ۱۳۸۰ و به‌عنوان خودرو ملی ایران به همگان معرفی و یک سال بعد پایش به بازار فروش باز شد.

هرچند که اگر به این داستان با دقت توجه کنیم، درمی‌یابیم که سمند تماماً یک خودرو ملی نیست و بر روی شاسی و پلت فرم اصلاح‌شده ۴۰۵ و با کمک مشاوران و شرکت‌های خارجی پا به عرصه تولید و مونتاژ نهاده، اما باید اعتراف کنیم که خروجی همت و تلاش شرکت ایران‌خودرو برای معرفی یک خودرو جدید و با لقب خودرو ملی، در نوع خود جای تقدیر و احترام دارد.

ایران‌ خودرو در سال ۱۳۸۰ محصول جدیدی را بر مبنای پلت‌فرم ۴۰۵ به بازار معرفی کرد و نامش را سمند گذاشت. اولین سری سمند با کد X7 و EL (مدل ساده با داشبورد مشکی‌رنگ) در سال ۱۳۸۱ به شکل عمده تحویل خریداران شد.

وجود عیب‌های مونتاژی متعدد و برخی چالش‌های فنی باعث شد تا ایران‌ خودرو در سال ۱۳۸۳ سری دوم سمند را با کد SE (نمونه معمولی) و کد LX (با چراغ عقب‌های متفاوت و برخی تجهیزات بیشتر) روانه بازار کند.

در طی این سال‌ها مدل‌های مختلفی از سمند را با امکانات متفاوت در بازار می‌بینیم. سمند در حال حاضر در انواع LX،SE بنزینی، EF7 گازسوز و EF7 بنزینی و سورن ELX تولید و به بازار عرضه می‌شود. در این مقاله ما به معرفی سمند آل ایکس بنزینی می‌پردازیم.

ایران‌خودرویی‌ها سمند آل ایکس را در سال ۱۳۸۴ معرفی کردند که سمند LX با موتور XU7 که به‌اختصار سمند آل ایکس نامیده می‌شود، موتور این خودرو در تولیدات دیگر ایران‌خودرو مانند پژو ۴۰۵ GLX و پژو پارس سال یکی است و در بازار بین مردم به سمند موتور پژویی معروف است.

سمند که بر روی پلتفرم توسعه‌یافته پژو ۴۰۵ ساخته‌شده است سواری نرم و راحت دارد اما فنربندی آن یا توجه به وزن و ابعاد کمی ضعیف است که باعث شده تا وزن سنگین سمند کاملاً حس شود و از طرفی هم سواری راحت و نرمی به وجود آورده است و در مسیرهای طولانی رانندگی با آن شمارا اذیت نخواهد کرد.

سمند LX-EF7 بنزینی مشخصات فنی، قیمت و رقبا

به داخل کابین سمند که قدم می‌گذاریم بازهم طراحی همانند فولکس‌واگن پاسات است و از موضوع طراحی که عبور کنیم سمند در داخل کابین فضای راحت و جاداری دارد که حتی در مسافت‌های طولانی به شما اجازه نمی‌دهد تا احساس خستگی کنید. کیفیت ساخت سمند متوسط و تا حدودی پایین است و سطح کیفی متریال مورداستفاده هم متوسط است؛ ازنظر سطح تجهیزات سمند و رنو تندر ۹۰ برابر هستند وبرتری سمند در این زمینه وجود صندلی برقی برای راننده و سرنشین در جلو است. افرادی که به نسبت قدکوتاه‌تری دارند با نشستن در داخل کابین سمند مشکل دید دارند و در داخل کابین سمند دیگر ویژگی برای بیان وجود ندارد و آن را از رنو l90 می‌توان راحت‌تر اما باکیفیت پایین‌تری دانست.

از مهم‌ترین آپشن‌ها می‎توانیم ترمز ABS و EBD، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو و فرمان تلسکوپی را نام ببریم.

مشخصات فنی سمند LX-EF7 بنزینی

سمند با دو نوع پیشرانه عرضه می‌شود که دو نوع اول برگرفته از پژو هستند و نوع سوم طرح بومی ایرانیان که به موتور ملی هم معروف است.

موتور اولی ۱.۸ لیتر ۸ ‏سوپاپ‎ XU7JP‏ با‎ ۱۰۰‎‏ اسب قدرت است که روانی و گشتاور خوبی دارد، نوع دوم موتور ۱.۶ لیتر ۱۶ سوپاپ ‏TU5JP4‎‏ با ۱۱۰ اسب ‏قدرت است که عطش دور گرفتن دارد و پیشرانه سوم ‏EF7‎‏ است که ۱.۷ لیتر حجم و ۱۱۵ اسب بخار قدرت دارد.

حدود دو سال بعد مدل بهینه‌تری از این خودرو با پسوند LX به بازار آمد که از وجود موتور مدل XU7JP/L3 در بطن خود بهره می‌برد.

چندی بعد مدل ساده‌تری از خودرو LX به‌عنوان تاکسی وارد خیابان‌های ایران شد. این مدل از سمند که با پسوند SE شناخته می‌شد هم از همان موتور مدل XU7JP/L3 استفاده می‌کرد. بااین‌حال قابلیت‌ها و امکانات آن نسبت به سمند LX کمتر بود.

سمند هم مانند بسیاری دیگر از ماشین‌های خودرو با ECU های مختلفی به بازار عرضه می‌شود و برای همین نمونه‌های گوناگون آن عملکرد متفاوتی دارند ضمناً هر دو نوع موتور با یک گیربکس ۵ سرعتِ BE3 کوپل شده‌اند. پیشرانه‌های XU7 یا موتور پژویی به نحوه استفاده و آب‌بندی بسیار حساس هستند برای همین بارها شاهد بودیم که عملکرد بهتری از اعداد کارخانه را به ثبت رسانده‌اند.

ایران ‌خودرو تجهیزات زیادی را برای سمند LX-EF7 بنزینی در نظر گرفته و از مهم‌ترین آپشن‌ها می‎توانیم ترمز ABS و EBD، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو و فرمان تلسکوپی را نام ببریم.

شاید بهترین خصیصه و مهم‌ترین خصیصه سمند آل ایکس ای اف سون، ایمنی متکی بر بدنه پرقدرت این خودرو است. در نمونه‌های قدیمی‌تر، این خودرو بدون کیسه هوا یا با یک کیسه هوا ارائه می‌شد که در مدل‌های جدید این نقص نیز با ارائه دو کیسه هوا سرنشین و راننده رفع گردید.

لازم به ذکر است ستون‌های خودرو از ضخامت بیشتری نسبت به خودروهای مشابه داخلی بهره می‌برد که به هنگام برخورد خودرو از ناحیه ستون‌ها، ایمنی خودرو را به نحو قابل‌توجهی بالا می‌برد. در پایان باید گفت شاسی خودرو نیز از استحکام بالایی جهت مواجهه با تصادفات شدید از جلو و عقب خودرو برخوردار است.

سرانجام، نوبت به بخش بررسی شرکت خدمات دهنده به سمند بنزینی‌ای افسون می‌رسد که در این رابطه می‌توان گفت که سمند LX-EF7 بنزینی همان‌گونه که گفته شد، یکی از تولیدات پر تقاضا گروه صنعتی ایران‌ خودرو در سطح کشور بوده و این شرکت دولتی با توجه به وجود نمایندگی‌های گستره خود در سرتاسر کشور، در اکثر موارد به‌خوبی موفق به خدمات‌دهی و انجام سرویس‌ها و بررسی‌های لازم بر روی این خودرو شده است.

ازنظر خدمات پس از فروش هم این خودرو دارای گارانتی معمولی ایران‌خودرو به مدت ۲۴ ماه و کارت گارانتی طلایی نیز مجهز است، با توجه به حضور طولانی‌مدت این خودرو در کشورمان کمبودی بابت قطعات و نبود تعمیرکار دیده نمی‌شود.

قیمت سمند LX-EF7 بنزینی

هم‌اکنون قیمت سمند LX-EF7 بنزینی برای مدل ۹۸ در بازار رسمی حدود ۷۸ میلیون تومان است که در مقایسه باقیمت کارخانه افزایشی در حدود ۸ تا ۱۲ میلیون تومان دارد. همچنین قیمت سمند در سال گذشته قبل از گرانی‌ها حدود ۲۹ تا ۳۱ میلیون تومان بوده است.

(البته زمانی که این مطلب را می‌خوانید به‌احتمال فراوان قیمت این خودرو بسیار بالاتر است)

رقبا

سمند محبوب ایران‌ خودرو بازار دست‌دوم خوبی ندارد ولی در حال حاضر رقبایی ازجمله تندر ۹۰ و پژو ۴۰۵ و ام وی ‌ام ۵۳۰، به دلیل کیفیت بالاتر گزینه‌های بهتری به شمار می‌روند. با توجه به کیفیت ساخت، کیفیت سواری و هزینه‌های نگهداری، رنو تندر ۹۰ مدل‌پایین، بهترین گزینه برای خرید خودرو در این بازه قیمتی به شمار می‌رود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟