آیا وظیفه علی‌آبادی در خودروهای برقی خلاصه می‌شود؟
«پیشرانه» گزارش می‌دهد

آیا وظیفه علی‌آبادی در خودروهای برقی خلاصه می‌شود؟

شنبه - 9 دی 1402

پیشرانه- درحالی‌که وضعیت تولید داخل چندان مساعد نبوده و تکلیف واردات خودرو هم آن‌چنان‌که باید روشن نیست، وزارت صمت تمام توان خود را معطوف به سمت دیگری کرده است. آیا وظیفه علی‌آبادی در خودروهای برقی خلاصه می‌شود؟ علی‌آبادی در زمانی به‌جای فاطمی امین سکاندار صمت کشور شد که دولت توانسته بود با استفاده و ایجاد […]

پیشرانه- درحالی‌که وضعیت تولید داخل چندان مساعد نبوده و تکلیف واردات خودرو هم آن‌چنان‌که باید روشن نیست، وزارت صمت تمام توان خود را معطوف به سمت دیگری کرده است. آیا وظیفه علی‌آبادی در خودروهای برقی خلاصه می‌شود؟

علی‌آبادی در زمانی به‌جای فاطمی امین سکاندار صمت کشور شد که دولت توانسته بود با استفاده و ایجاد امید با خودروهای وارداتی هم بازار را کنترل کند و هم بتواند مانع از افزایش قیمت محصولات مونتاژکاران شود.

به عبارت بهتر علی‌آبادی در زمانی سوار مرکب صدارت شد که لایحه واردات خودروهای دست‌دوم در مجلس تصویب شده بود. همچنین واردات خودروهای صفر در حال انجام بود.

ضمن اینکه بحث مشکلات ارزی و تعطیلی برخی خطوط تولید نیز با ورود معاونت صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت تا اندازه‌ای برطرف شده بود.

در این فضا وی هرازچندگاه از مزیت‌های خودروهای برقی صحبت می‌کرد. این نوع رفتار از وی کاملاً طبیعی به نظر می‌آمد. چراکه وی پیش از تصدی پست وزارت در سمت مدیرعامل مپنا پروژه‌های متعددی را با خودروسازان برای برقی سازی خودروها اجرا کرده بود.

اما رفته رفته میزان و حجم تأکید بر استفاده از خودروهای برقی در صحبت‌های وی بیشتر و بیشتر شد. در هر فرصتی علی‌آبادی از این نوع خودروها صحبت می‌کرد.

این در حالی بود که بسیاری از افرادی که اقدام به پیش‌خرید خودروهای وارداتی کرده بودند در بلاتکلیفی به سر می‌بردند.

در همین حال واردات خودروهای دست‌دوم هم به‌سرعت پیش می‌رفت و پس از نهایی شدن در مجلس برای ابلاغ به دست دولت رسید. آمارهای تولید داخل نیز تمامی از رشد خبر می‌دادند.

درمجموع این عوامل باعث شد که انتظارات از بازار خودرو بسیار بالا برود و سکون و سکوت آن بیشتر شود. مصرف‌کنندگان احساس می‌کردند که قرار است به‌زودی با انواع و اقسام خودروهای وارداتی به‌روز و باکیفیت مواجه شوند. فعالان بازار هم نمی‌دانستند که سمت‌وسوی بازار چه جهتی خواهد یافت.

اما با عبور سال از نیمه دوم مشکلاتی که در لابلای هیاهوی واردات پنهان شده بودند خود را نشان دادند. مشکل ارز هر دو سمت عرضه را تحت تأثیر قرار داده بود.

درواقع تولیدکننده و واردکنندگان در انتظار تخصیص ارز بودند تا بتوانند برنامه‌های خود را محقق کنند؛ اما ارزی به آنان تعلق نمی‌گرفت.

به نظر می‌رسید که وزیر صمت در این مقطع برای برطرف کردن مشکل تلاش ویژه‌ای داشته باشد. ولی برخلاف تصور بیشتر کوشش وی معطوف به خودروهای برقی شده بود.

این موضوع برای بسیاری ایجاد سؤال کرده بود؛ اما با انتشار نامه‌ای که وی به معاون اول رئیس‌جمهور ارسال کرده است مشخص شد که در حال حاضر تمام هم‌وغم وزارت صمت روی واردات خودروهای برقی در تیراژ ۱۰۰ هزار دستگاه متمرکز شده است.

درواقع بر اساس مذاکره معاون اول رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر چین این تعداد خودرو باید وارد شود. به نظر می‌رسد با توجه به سطح این مذاکره علی‌آبادی فعلاً کاری به کار واردات خودروهای غیر برقی ندارد و می‌توان وی را به‌جای وزیر صمت، مجری طرح واردات خودروهای برقی دانست.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟