چری آریزو 5 توربو یا کیا سراتو مونتاژی

چری آریزو ۵ توربو یا کیا سراتو مونتاژی

یکشنبه - 13 بهمن 1398

پیشرانه- مقایسه آریزو ۵ توربو و سراتو سایپا مقاله‌ای دیگر از سری مقالات مقایسه ای سایت پیشرانه است.

پیشرانه- چری آریزو ۵ توربو یا کیا سراتو مقاله‌ای دیگر از سری مقالات مقایسه ای سایت پیشرانه است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در این مقاله قصد داریم آریزو ۵ توربو و سراتو سایپا را از نگاهی دیگر بررسی کنیم. با ما همراه در مقایسه آریزو ۵ توربو و سراتو یکی محصول سایپا و  دیگری چری همراه باشید.

طراحی داخلی ظاهری

سراتو یک سدان کره‌ای است که نخستین بار در سال ۲۰۰۴ معرفی شد و در حال حاضر هم در چهارمین نسل خود به تولید می‌رسد. ما در اینجا در مورد نسل دوم سراتو و یا نسل اول کیا فورته صحبت می‌کنیم. نام فورته در این نسل برای این خودرو انتخاب شد و سراتو در بسیاری از بازارها با نام فورته شناخته می‌شود.

سراتو ازلحاظ ظاهری چندان بروز نیست و با توجه به آنکه تولید جهانی این مدل از سراتو در سال ۲۰۱۳ متوقف شد، نباید آن را چندان مدرن بدانیم. سراتو در سدان C قدم درراه بازار ایران گذاشت.

در نمای جلو یک جلوپنجره کشیده و چراغ‌های متصل به آن دیده می‌شود و ورودی‌های هوای دیگری هم بر روی سپر تعبیه‌شده‌اند. این زبان طراحی در بخش عقب خودرو هم مورداستفاده قرارگرفته و طراحی چراغ‌ها حالتی آشنا دارد. درمجموع بدنه شکل ساده‌ای دارد و هیجان خاصی در آن به وجود نیامده است.
نمای روبروی آریزو ۵، به دو قسمت بالا و پایین تقسیم‌شده است که با خط روی جلوپنجره مشخص می‌شود.

امتداد این خط تا زیر چراغ اصلی، سپر و گلگیر را جدای از دیگر قسمت‌ها نشان می‌دهد. جلوپنجره ۶ ضلعی، با لوگو کوچک چری و زمینه‌ی مشبک سیاه‌رنگ دیده می‌شود، درحالی‌که قاب براق فلزی دارد و خبری از لوگو درشت قدیمی نیست. چراغ اصلی، نقش بسیار مهمی در حس اسپرت آریزو ۵ بازی می‌کند و مجزا از دیگر قطعات بدنه، زیبایی بسیار خوبی دارد. سپر این مدل، از کنار چرخ جلو و ناحیه‌ی گلگیر به‌صورت مدور طراحی‌شده است تا حالت چهارگوش کلاسیک نداشته باشد.

آریزو ۵ اگرچه از طراحی زیبا و چشم‌نوازی بهره می‌برد از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی ظاهری چری آریزو ۵ توربو می‌توان به مواردی همچون جلوپنجره‌های بزرگ مجهز به نوار کرومی، چراغ‌های کشیده دارای دی‌لایت در نمای جلویی، خطوط زاویه‌دار و کشیده در نمای کناری و رینگ‌های ۱۷ اینچی اسپرت آن اشاره کرد.

بااینکه طراحی نمای عقب این خودرو مدرن است و به‌تنهایی ظاهر زیبا و جذابی دارد؛ اما به دلیل عدم هماهنگی آن با سایر زاویه‌های ماشین می‌توان گفت که ضعیف‌ترین بخش طراحی ظاهری چری آریزو ۵، نمای عقب آن است. چراغ‎‌های عقب با لبه‌های تیز به همراه سپر برجسته، حس اسپرتی را در نمای عقب پدید می‌آورند. طول، عرض و ارتفاع خودرو به ترتیب ۴۵۳۲، ۱۸۱۴ و ۱۴۸۷ میلی‌متر است.طراحی کابین سایپا سراتو نسبتاً ساده است.

در مدل‌های غیر آپشنال، در مرکز داشبورد یک نمایشگر کوچک به همراه کلیدهای کنترلی دیده می‌شود هرچند که سایپا در مدل‌های آپشنال یک نمایشگر را هم در نظر گرفته است. نکته مهم در مورد سراتو تولید داخل، استفاده از متریال با کیفیت بسیار پایین در داخل کابین است به‌طوری‌که مجموعه داشبورد و سایر بخش‌ها انتظار شمارا از یک خودرو کره‌ای برآورده نمی‌کند اما در مورد کیفیت سواری سراتو باید بگوییم که عملکرد خوبی دارد و سواری باکیفیتی ارائه می‌دهد.
طراحی کابین چری آریزو ۵ با طراحی بدنه آن تطابق دارد. البته به نظر می‌رسد چینی‌ها برای طراحی آن از نسل قبلی هیوندای الانترا کمک گرفته باشند. کنسول وسط باحالتی T شکل، یک نمایشگر، ورودی‌های هوای عمودی و کلیدهای کنترلی را در خود گنجانده است. در مورد کابین چری آریزو ۵ توربو باید بگوییم که طراحی آن بهتر از سراتو سایپا است اما ازنظر کیفیت و ماندگاری برتری به رقیب ایرانی-کره‌ای خود ندارد.

داخل صندوق بار آریزو ۵، می‌توان از ۴۳۰ لیتر فضای مفید استفاده کرد که البته چندان زیاد نیست و در مقایسه با سراتو سایپا با صندوق ۴۸۰ لیتری، کاملاً معمولی است. از سویی دیگر، امکان خواباندن صندلی‌های عقب؛ کمک زیادی به افزایش فضای حمل بار می‌کند.

مشخصات فنی؛ چری آریزو ۵ توربو یا کیا سراتو

چری با افزودن توربو شارژ به موتور ۱۴۹۹ سی‌سی توان تولیدی این خودرو را به ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور تولیدی را به ۲۱۰ نیوتن‌متر رسانده است. این امر منجر به بهبود شتاب خودرو شده است به‌طوری‌که شتاب صفر تا ۱۰۰ آن، ۹.۵ ثانیه است. لازم به ذکر است توان و گشتاور تولیدی نسخه تنفس طبیعی به ترتیب ۱۱۶ اسب بخار و ۱۴۱ نیوتن‌متر است.

میانگین مصرف سوخت این خودرو هم طبیعتاً در نسخه‌ی دستی و اتوماتیک، حدود یک لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تفاوت دارد و عددی حدود ۹ تا ۱۰ لیتر خواهد داشت. نهایت سرعت آریزو ۵ با پیشرانه‌ی ۱۱۶ اسب بخار، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت عنوان‌شده است.

شرکت سایپا برای سراتوهای خود دو پیشرانه ۱.۶ لیتری و ۲.۰ لیتری در نظر گرفته است که هردو آن‌ها از نوع DOHC MPI و به‌صورت ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ هستند. خوشبختانه این پیشرانه‌های مونتاژی ازلحاظ کشش و کیفیت، تفاوت چندانی با نمونه‌های وارداتی ندارند و باید از شرکت سایپا تشکر کرد که حداقل در این بخش به خریداران رحم کرده است!

برای هرکدام از این پیشرانه‌ها دو نوع گیربکس ۶ سرعتِ اتوماتیک یا دستی در نظر گرفته‌شده که نیروی تولیدی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند. پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری ضعیف‌ترین پیشرانه در نظر گرفته‌شده برای این خودرو محسوب می‌شود که ۱۲۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۶ نیوتن‌متر گشتاور داشته و به ۱۱ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد.

پیشرانه ۲ لیتری که ما در حال تست آن هستیم، توان تولید ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتن‌متر گشتاور را دارد که باعث می‌شود این خودرو در کمتر از ۱۰ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد؛ این در حالی است که حداکثر سرعت اعلام‌شده برای کیا سراتو آپشنال، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت بوده است. بر طبق اعلام شرکت سازنده میانگین مصرف سوخت این خودرو ۷.۱ لیتر است.

امکانات رفاهی؛ چری آریزو ۵ توربو یا کیا سراتو

از مهم‌ترین امکانات فنی چری آریزو ۵ توربو می‌توان به کولر برقی در نمونه‌ی فول‌آپشن این خودرو اشاره کرد که فشار بسیار کمی به پیشرانه‌ی بنزینی می‌آورد. ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، قفل مرکزی، شیشه‌بالابر برقی چهار طرف، چراغ‌های ترمز و روشنایی روز LED، خاموش شدن چراغ‌ها پس از خروج از خودرو (روشنایی بدرقه)، تنظیمات دستی صندلی راننده در چهار جهت و کروز کنترل در همه‌ی مدل‌های آریزو ۵ وجود دارند.

همچنین سیستم ضد سرقت الکترونیکی (ایموبلایزر)، کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای پیش کشنده چهار صندلی، ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیک قدرت ترمز (EBD) ارائه می‌شود. امکانات ارزشمندی، مثل فناوری کنترل لغزش (TCS)، سیستم کمکی ترمز (BA)، فناوری حفظ پایداری و تعادل (ESP)، چهار کیسه‌های هوای پرده‌ای جانبی و سیستم کمی حفظ خودرو در شیب (HHC)، تنها در نسخه‌ی فول‌آپشن (تیپ اکسلنت) ارائه می‌شوند.

مهم‌ترین ویژگی‌های موجود در سراتو سایپا آپشنال را می‌توان ۲ عدد کیسه هوا، تهویه مطبوع اتوماتیک، ایموبلایزر، چنجر ۶ عددی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، چراغ‌های جلو هالوژن و کروز کنترل و سیستم کلید هوشمند (Key Less + Smart Key)، پدال شیفتر روی فرمان، آمپر سوپر ویژن (نورپردازی قرمزرنگ نشان‌دهنده‌ها)، سیستم مولتی‌مدیا (نمایشگر لمسی ۷ اینچ مجهز به GPS)، سانروف، سنسور پارک دنده‌عقب، دوربین دید عقب و صندلی چرمی اشاره کرد.

قیمت

و اما موضوع قیمت در باره چری آریزو ۵ توربو یا کیا سراتو ، باید گفت نسخه‌ی اتوماتیک (تیپ اکسلنت) آریزو ۵ با پیشرانه‌ی توربو شارژ ۱.۵ لیتری به قدرت ۱۴۵ اسب بخار، با قیمت قطعی ۲۶۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان با موعد تحویل ۳۰ روزه از سوی مدیران خودرو فروخته می‌شود. قیمت این خودرو در بازار آزاد به دلیل تولید کم این محصول در بازه ۲۶۵ تا ۲۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

اما در مقابل سراتو سایپایی‌ها این روزها قیمتی فراتر از ۳۰۰ میلیون را تجربه کرده است و در روزهای پایانی سال ۹۸ قیمت این خودرو ۳۲۰ میلیون تومان را هم تجربه کرده است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟