تیگو 5 یا جک S5 ؛ کدام را بخریم؟

تیگو ۵ یا جک S5 ؛ کدام را بخریم؟

چهارشنبه - 16 بهمن 1398

پیشرانه- در این مقاله از سری مقالات مقایسه‌ای سایت پیشرانه قصد داریم، سراغ قدبلندهای چینی در بازه قیمتی ۳۰۰ میلیون تومان برویم و به این سؤال پاسخ دهیم، تیگو ۵ یا جک S5 ؛ کدام را بخریم؟

پیشرانه- در این مقاله از سری مقالات مقایسه‌ای سایت پیشرانه قصد داریم، سراغ قدبلندهای چینی در بازه قیمتی ۳۰۰ میلیون تومان برویم و به این سؤال پاسخ دهیم، تیگو ۵ یا جک S5 ؛ کدام را بخریم؟

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» مقایسه جک S5 و تیگو ۵ موضوع این مقاله است که قصد داریم نکات فنی و آپشن‌های رفاهی این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم.

طراحی داخلی و خارجی

پس از عرضه جک S5 توسط کرمان موتور در سال ۱۳۹۳ و فروش آن تا به امروز شاهد تغییرات جزئی در این خودرو هستیم که این نشان‌دهنده طراحی به‌روز و مدرن این خودرو توسط طراحان شرکت است.

کمپانی جک نیز همانند دیگر شرکت‌های خودروساز چینی در طراحی برخی از خودروهای خود از محصولات خودروسازهای جهان تقلید کرده که این شباهت در خودروی s5 نیز به چشم می‌خورد.

نمای جلوی این خودرو بسیار شبیه به هیوندای ۳۵ ix است و خطوط برجسته‌ای که روی سپرهای جلو کاپوت در کنار چراغ جلوهای فوق‌العاده‌ای که برای این خودرو طراحی‌شده نمایی تهاجمی و عضلانی به s5 می‌بخشد. ورودی هوا نسبتاً بزرگی که زیر جلوپنجره طراحی‌شده علاوه بر تأثیر در جذابیت خودرو، در روند خنک کاری موتور عملکرد مؤثری دارد.

در بخش عقبی خودرو نیز با صرف‌نظر کردن از کپی‌برداری از روی آئودی Q3 هماهنگی و انسجام نسبتاً خوبی با سایر قسمت‌های خودرو دارد. فرم چراغ‌ها و محفظه‌های خروجی اگزوز با قاب‌های کرومی شاخصه اصلی تمایز s5 با دیگر شاسی‌بلند های موجود در بازار است.

چری تیگو ۵ را می‌توان به‌عنوان یکی از خودروهای تقریباً لوکس اما چینی شاسی‌بلند این روزهای بازار عنوان کرد.

این خودرو که حدود پنج سالی از رونمایی آن می‌گذرد در زمان معرفی‌اش در زمره گران‌ترین شاسی‌بلند های چینی قرار می‌گرفت و شرکت چری سعی کرده بود تا با الگوبرداری از طراحی‌های اروپایی تا حد چشمگیری طراحی خارجی این خودرو را بهبود بخشد و آن را به استانداردهای روز دنیا نزدیک‌تر کند.

باید قبول کنیم که چری تیگو ۵ در نمای ظاهری تقریباً بی‌نقص است و ظاهر یک خودرو در بازار ایران، وزنه سنگینی برای تضمین فروش ماشین را رقم می‌زند.

شرکت چری در تیگو ۵ به‌وضوح تلاش کرده است خودرویی مشابه تویوتا فورچونر ۲۰۰۸ در اندازه‌‌ای کوچک‌تر بسازد و البته در جلوپنجره و نمای مقابل، نگاهی هم به رنجروور داشته باشد.

درمجموع و با توجه به سابقه‌ی نه‌چندان طولانی برند چری در ساخت خودرو البته اصالت چینی آن، تیگو ۵ در نمای روبرو، چهره‌ی مناسبی دارد و هرچند دل‌فریب و در حد کره‌ای‌ها چشم‌نواز نیست، نمی‌توان آن را زشت به‌حساب آورد.

در نمای جانبی و خصوصاً در نگاه اول، تیگو ۵ اصلاً خودرویی چینی با طراحی پیش‌پاافتاده نیست و برعکس نوعی پختگی در طراحی آن دیده می‌شود.

شاید بتوان گفت در این بخش، مهندسین چری دست به کپی‌برداری‌های هوشمندانه‌ای از کراس‌اوورهای مطرح ژاپنی زده‌اند؛ اما باید قبول کرد این حرکت را هنرمندانه و باظرافت زیادی انجام داده‌اند.

یک خط هدایت‌کننده از چراغ‌ عقب تا روی دستگیره‌ها ادامه‌ یافته که همراه با خطوط روی گلگیر، به‌خوبی بدنه را حجم داده و جذاب کرده است.

کابین خودرو تیگو ۵ دارای طراحی دل‌نشینی بوده و از شاسی بلندهایی چون سانتافه نسل پنجم الهام گرفته است. کنسولی میانی به‌صورت T شکل بوده و در قسمت بالای آن صفحه‌نمایش لمسی ۸ اینچی خودنمایی می‌کند. استفاده از رنگ مشکی به همراه نوارهای کرومی، جذابیت کابین را دوچندان نموده است.

صندلی‎های خودرو چرمی بوده و استفاده از نخ قرمز برای تودوزی، ایده جالبی بوده است. جانمایی ادوات و کلیدها به‌دقت انجام‌شده و منجر به افزایش تسلط راننده بر آن‌ها شده‌اند. از امکانات این خودرو می‌توان به سانروف، نمایشگر ۸ اینچی، سیستم استارت بدون دکمه، سیستم تهویه خودکار، آینه‌های بغل‌ برقی، آینه وسط الکتروکرومیک و … اشاره نمود.

طراحی داخلی جک S5 هم تا حدودی کپی شده از محصولات هیوندای بوده ولی برای یک کراس اوور ارزان‌قیمت کاملاً زیبا و مناسب خواهد بود. هرچند که ضعف مواد سخت و کم کیفیت در ساخت قطعات داشبورد کمی آزاردهنده است.

ازلحاظ طراحی داخلی نیز در دید کلی به طرح داشبورد و شکل فرمان می‌توان شباهت‌هایی را بین دو خودرو مشاهده کرد که البته شاید بتوان طراحی چری تیگو ۵ را در این زمینه زیباتر ارزیابی کرد هرچند کیفیت مواد استفاده‌شده در داخل کابین جک S5 مناسب‌تر از چری تیگو ۵ است.

امکانات رفاهی؛ تیگو ۵ یا جک S5

در بخش امکانات رفاهی و برای پاسخ به این سؤال که تیگو ۵ یا جک S5 ؟ باید گفت؛ جک s5 اولین خودروی چینی در ایران بود که مجهز به سامانه کنترل الکترونیکی پایدار ESC است که با سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز اضطراری EBA، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و سیستم کنترل کشش TCS که روی ۴ چرخ دیسکی آن اعمال می‌شوند در کنترل کردن بهتر این خودرو تأثیر به سزایی دارند.

سیستم‌های کنترل سرعت خودرو در سرپایینی HDC و سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC از امکانات به‌روزی است که در این خودرو خودنمایی می‌کند. کلیدهای مولتی‌مدیا روی فرمان، سیستم پخش MP5 با خروجی AUX ورودی USB و IPOD به همراه ۶ بلندگو، چراغ‌های هوشمند جلو که با تغییر نور محیط روشن می‌شوند، چراغ‌های مه شکن هوشمند، سانروف، سنسور باران، شیشه‌های جلو عقب برقی، سنسور پارک جلو دوربین عقب، سیستم نشان‌دهنده فشار باد تایرها TPMS، تنظیم ارتفاع صندلی راننده و ترمز پارک برقی EPB تنها بخشی از امکانات رفاهی این جک دوست‌داشتنی است.

اما در مقابل امکانات رفاهی تیگو ۵ فیس جدید در نسخه اکسلنت (فول آپشن) می‌توان به مکانیسم شروع حرکت در سربالایی (HAC) که به مدت ۲ ثانیه فعال‌شده و باعث کمک در شروع مجدد خودرو می‌شود، مکانیسم‌های پایداری (ESC)، صندلی‌های برقی ردیف جلو، تهویه مطبوع خودکار و سانروف برقی، آینه‌بغل‌های جمع شونده به‌صورت اتوماتیک، فرمان تلسکوپی و برقی که در حالت‌های مختلف برای راحتی راننده قابل تنظیم است، سیستم هوشمند ورود بدون کلید + استارت keyless، چراغ‌های مه شکن هوشمند، مکانیسم اعلام لحظه‌ای فشار باد تایرها TPMS، چراغ‌های همراهی راننده که در هنگام خروج راننده از ماشین مسیر مقابل را روشن کرده تا دید بهتری نسبت به محیط اطراف داشته باشد، اشاره کرد.

اما در مدل فیس جدید این خودرو چندین مورد جدید به تجهیزات خودرو افزوده شد که مهم‌ترینشان عبارت‌اند از: تریم جدید کابین (چرم دو رنگ مشابه تیگو ۷ اکسلنت)، مانیتور ۱۰ اینچی عمودی، نویگیشن، اضافه شدن سنسور جلو سنسور باران و نهایتاً لوگولایت (چراغ خوش‌آمد گویی با آرم چری) زیر درب‌های جلو. تیگو ۵ ورژن ۹۷ همچون گذشته، در دو تیپ لاکچری و اکسلنت قابل خریداری بود ولی به دلیل داشتن امکانات جدید، تیپ لاکچری آن به «IL» و تیپ اکسلنت آن نیز به «IE» تغییر نام داد.

مشخصات فنی؛ تیگو ۵ یا جک S5

در بخش فنی خودرو و برای پاسخ به این سؤال که تیگو ۵ یا جک S5 ؟ باید بگوییم؛ چری تیگو ۵ مجهز به پیشرانه ۴ سیلندر خطی به حجم ۱۹۷۱ سی‌سی دارای حداکثر توان خروجی ۱۳۹ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۸۲ نیوتن‌متر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه است که با یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعتِ تیپ ترونیک کوپل شده است.

این پیشرانه در جک S5 با حجم دقیق ۱۹۹۷ سی‌سی به همراه سامانه توربو شارژر دارای خروجی ۱۷۴ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۶۵ نیوتن‌متر در بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. لازم به ذکر است که این توان خروجی تقریباً با کیا اسپرتیج و هیوندای توسان با حجم ۲۴۰۰ سی‌سی برابری می‌کند. جک اس ۵ و تیگو هردو یک کراس اوور کاملاً شهری هستند و قابلیت آفرود ندارند. نکته مثبت در جک اس ۵ نیز گیربکس اتوماتیک ۶ سرعتِ دو کلاچه جک است که عملکرد امیدوارکننده‌ای دارد.

چری تیگو ۵ علیرغم اینکه از پیشرانه‌ای کم‌توان‌تر استفاده می‌کند اما بنا به ادعای سازنده در هر صد کیلومتر مصرف سوخت ۸.۴ لیتری دارد درحالی‌که جک S5 هرچند قدرت و گشتاور بسیار بیشتری داشته اما مصرف سوخت آن ۷.۸ لیتر در صد کیلومتر ذکرشده و البته قطعاً مصرف سوخت این خودروها بسیار بیشتر از اعداد ادعایی است.

قیمت

پس از عرضه جک S5 در سال ۹۳ باقیمتی در حدود ۸۷ میلیون تومان توسط کرمان موتور و چری تیگو ۵ در سال ۱۳۹۵ باقیمتی حدود ۹۵ میلیون تومان توسط مدیران خودرو سیر صعودی قیمت خودروها با تعیین جدید تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی و نوسانات در بازار ارز شروع شد که بر اساس قیمت جدید تعیین‌شده توسط شرکت‌ها یعنی مدیران خودرو و کرمان موتور جک S5 با ۳۱۰ میلیون و تیگو ۵ با ۳۴۴ میلیون تومان به فروش می‌رسند.

قیمت هر دو این خودروها در بازار چین برای جک اس ۵ در نسخه فول حدود ۱۲۸ هزار یوان و برای تیگو ۵ فیس جدید هم رقم ۱۱۸ هزار یوان است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟