پارس یا سمند EF7

پارس یا سمند EF7

پنجشنبه - 24 بهمن 1398

پیشرانه- یکی از مقایسه‌های خودرویی پرمخاطب بازار در بخش سدان های دوگانه سوز، مقایسه سمند ای اف سون دوگانه سوز با پژو پارس دوگانه سوز است.

پیشرانه- یکی از مقایسه‌های خودرویی پرمخاطب بازار در بخش سدان های دوگانه سوز، مقایسه سمند ای اف سون دوگانه سوز با پژو پارس دوگانه سوز است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در ادامه با پیشرانه همراه باشید تا به این سؤال پاسخ دهیم؛ پارس یا سمند EF7

طراحی داخلی ظاهری

پژو پارس یا پژو پرشیا یک خودرو ایرانی-فرانسوی است که از سال ۱۳۸۰ بر روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد و همچنان هم با کمترین تغییر ممکن به تولید می‌رسد. طراحی ظاهری پارس که اقتباس گرفته از پژو ۴۰۶ است، مربوط به اوایل دهه ۹۰ میلادی است که باوجود تناسب قابل‌قبول و منطقی کاملاً کهنه و قدیمی به نظر می‌رسد. ظاهر جذاب‌تر پارس در مقایسه با ۴۰۵ باعث شد تا استقبال مشتریان ایرانی از این محصول بسیار چشمگیر باشد طوری که حتی باگذشت بیش از ربع قرن از مونتاژ آن، همچنان از محبوب‌ترین تولیدات داخلی است. پژو پارس این روزها در قالب سه تیپ با نام‌های پارس سال (با پیشرانه ۱.۸ لیتری XU7)، پارس دوگانه سوز و پارس LX (با پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5) به مشتریان تحویل داده می‌شود.

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم طراحی پژو پارس ممکن است نسبت به سایر خودروهای روز بازار کمی قدیمی باشد، اما نسبتاً دارای طراحی جذاب و جوان‌پسندی است که همین موضوع باعث شد تا از زمان تولید تاکنون همواره از استقبال خوبی برخوردار شود.

ایران خودرو برای پارس به دلیل کهنگی طراحی داخلی، داشبورد جدیدی ارائه کرد که هرچند نسبت به قبل طراحی بهتری دارد اما کیفیت متریال داخلی آن بسیار افت کرده است. ولی به‌هرحال راحتی بیشتر صندلی‌ها، فرمان پذیری برتر کلیدهای روی فرمان سیستم تهویه هوای خودکار، طراحی مناسب غربیلک فرمان ازجمله چهره خودرو تغییراتی هستند که این برتری نسبی را نسبت به نسخه قبل برای این خودرو فراهم کرده است.

از بخش‌های داخلی این خودرو می‌توان به طرح و رنگ جدید غربیلک فرمان، داشبورد و روی درها اشاره کرد. البته صندلی‌های آن همانند قبل از تنظیمات ۶ جهتِ دستی بهره می‌برند که نسبت به سایر خودروهای هم‌رده دارای راحتی مناسبی است.

طراحی بدنه خودرو سمند توسط شرکتی انگلیسی به نام فرست اتوموتیو انجام و توسط ایران خودرو خریداری شد و تغییراتی جزئی در آن صورت گرفت. به‌طورکلی، خودرو سمند در رده‌ خودروهای اقتصادی ایران‌خودرو قرار می‌گیرد.

ایران خودرو در سال ۱۳۸۰ محصول جدیدی را بر مبنای پلت‌فرم ۴۰۵ به بازار معرفی کرد و نامش را سمند گذاشت. اولین سری سمند با کد X7 و EL (مدل ساده با داشبورد مشکی‌رنگ) در سال ۱۳۸۱ به شکل عمده تحویل خریداران شد. سال ۱۳۸۸ نیز سری جدید از مدل LX مجهز به پیشرانه دوگانه‌سوز EF7 تحویل مشتریان شد و در سال ۱۳۹۰ شاهد عرضه نسخه بنزین سوز EF7 به بازار بودیم.

طراحی سمند در طول چند سال گذشته تغییراتی را تجربه کرده و شکل چراغ‌های آن با تغییرات اندکی همراه شده است.

به‌عنوان‌مثال در مدل سورن چراغ‌ها کشیده‌تر به نظر می‌آیند و حالتی ابرویی دارند. البته در این مدل جلوپنجره هم اندکی متفاوت از مدل استاندارد است.

البته درمجموع باید گفت این تفاوت‌ها آن‌قدر زیاد نیستند که بتوانیم پارس یا سمند EF7 را در مدل دوگانه سوز متفاوت بدانیم.

طراحی کابین سمند شباهت زیادی به پژو پارس دارد و تفاوت آن‌ها در تزئینات چوبی است که ایران خودرو در داشبورد به‌کاربرده. فضای داخلی سمند بزرگ و جادار است و حتی سرنشینان عقب در مسیرهای طولانی احساس راحتی خواهند داشت که این، بزرگ‌ترین نقطه قوت طراحی سمند به شمار می‌رود. در مورد کیفیت متریال کابین و نیز تجهیزات رفاهی و امکانات هم باید بگوییم که تفاوتی میان سمند با پژو پارس نیست.

مشخصات فنی؛ پارس یا سمند EF7

ایپکو شرکت تحقیق، طراحی و تولید ایران خودرو محسوب می‌شود که فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۷۶ آغاز کرده است.

در سال ۱۳۸۳ این شرکت تصمیم گرفت تا در پروژه‌ای به نام EF7 زمینه طراحی و تولید موتور ملی را فراهم کند.

پس از تحقیقات فراوان و همکاری با شرکت F.E.V آلمان، ایپکو موفق شد در اسفند سال ۱۳۸۵ از اولین نمونه موتور EF7 رونمایی کند. EF7 یک موتور چهار سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ است که ازلحاظ ساختار شباهت فراوانی با موتورهای K4M یا حتی TU5 دارد، اما در مقایسه با دو پیشرانه نام‌برده شده از تطبیق‌پذیری بیشتری با گاز طبیعی برخوردار است.

در سال‌های آغازین عرضه خودروهای مجهز به پیشرانه EF7، برخی از مشتریان از بروز مشکلاتی در سیستم برق و بخش‌های دیگر شاکی بوده و تعمیرکاران نیز به دلیل عدم آشنایی با برخی ویژگی‌های آن در کنار کمبود قطعات یدکی بسیار ناراضی بودند؛ هرچند اکثر این مشکلات پس از سال ۱۳۹۲ حل شد و اعتراضات نیز تا حدودی فرونشست.

نام موتور EF7 به‌نوعی با نام خانواده سمند گره‌خورده و اغلب دارندگان خودرو سمند، این پیشرانه را با همین خودرو می‌شناسند. ازآنجایی‌که EF7 اولین موتور رسمی پایه گازسوز کشور است و گاز سوخت اصلی برای احتراق این پیشرانه محسوب می‌شود، استفاده از آن بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و توجه خریداران زیادی را به خود جلب کرده است.

مهم‌ترین مزیت موتور EF7 همین قابلیت دوگانه‌سوزی آن است و با صرف‌نظر از مواردی چون ایجاد مشکل برقی در مدل‌های اولیه، می‌توان آن را یک پیشرانه قابل‌اطمینان دانست.

در سمند دوگانه سوز از موتور ۱.۷ لیتری ۴ سیلندر ایران خودرو موسوم به EF7 استفاده‌شده که ایران خودرو آن را در ابتدا به‌صورت اختصاصی برای همین خانواده سمند توسعه داد ولی بعداً در سایر محصولات خود هم از آن استفاده کرد. این موتور توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۹ نیوتن‌متر گشتاور را دارد که برای انتقال آن به چرخ‌های جلو از جعبه‌دنده ۵ سرعتِ دستی کمک گرفته‌شده است.

پژو پارس دوگانه سوز به یک پیشرانه ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر موسوم به XU7JP/L3 مجهز است که می‌تواند در حالت استفاده از بنزین ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند، اما در حالت استفاده از گاز CNG مقدار قدرت تولیدی این موتور به ۸۳ اسب بخار و گشتاور آن نیز به ۱۳۵ نیوتن‌متر کاهش می‌یابد.

بر اساس ادعای ایران خودرو، پژو پارس دوگانه سوز می‌تواند طی زمان ۱۳.۸ ثانیه سرعت خود را از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند که در این صورت بسیار کندتر از سایر مدل‌های پارس خواهد بود؛ همچنین مصرف ترکیبی این مدل ۹.۱ لیتر بنزین و ۳۱.۳ لیتر گاز در هر صد کیلومتر اعلام‌شده است.

امکانات رفاهی

خوشبختانه لیست امکانات پژو پارس دوگانه سوز نسبت به گذشته کامل‌تر شده است هرچند هنوز هم جای خالی آپشن‌هایی چون پوشش چرم صندلی‌ها که محبوبیت بالایی بین مشتریان ایرانی دارد، حتی در لیست امکانات تیپ پارس سال هم دیده نمی‌شود.

در بخش تجهیزات ایمنی و رفاهی پارس تی یو ۵؛ مواردی چون ۲ کیسه هوای ایمنی، ترمزهای جلو و عقب دیسکی مجهز به سامانه‌های کمکی ABS و EBD، سامانه ضد سرقت، تهویه مطبوع خودکار، آینه‌های جانبی برقی راهنما دار و تا شونده خودکار، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، بلوتوث و ادوات کنترلی سیستم صوتی روی فرمان، بازکن درب صندوق‌عقب از داخل اتاق، زیر آرنجی صندلی عقب به همراه امکان دسترسی به صندوق‌عقب از داخل اتاق، چراغ نقشه‌خوان و شیشه‌های برقی جلو و عقب (شیشه خودکار راننده) را شامل می‌شود.

سمند EF7 در مقایسه با پارس دوگانه، آپشن‌های بیشتری داشت ازجمله، امکان تنظیم برقی صندلی‌های جلو، کیسه هوای راننده و ترمز ABS و EBD، دارد، در بقیه موارد ازلحاظ آپشن با پارس دوگانه سوز یکی است.

 قیمت؛ پارس یا سمند EF7

این روزها به دلیل افزایش قیمت بنزین تمایل به خرید خودروهای دوگانه سوز به‌شدت بالا رفته است، اما باید بدانیم که خودروهای دوگانه برخلاف قیمت پایین سوختی که دارند در طولانی‌مدت برای صاحبانشان خرج‌های تعمیراتی زیادی را به‌جا می‌گذارند.

در بحث قیمت سمند دوگانه حدود ۵ میلیون تومان از پارس ارزان‌تر است و در بازه قیمتی ۱۳۵ میلیون تومان معامله می‌شود، اما پژو فرانسوی در بازه قیمتی ۱۴۰ تا ۱۴۳ میلیون تومان هم معامله می‌شود.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • فراری | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۵:۳۰ ب٫ظ

    سمند خیلی بهتره.اصلاقابل مقایسه باپرشیانیست.

  • رضا | ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱:۰۱ ب٫ظ

    من پرشیا صفر تک سوز هم داشتم الان هم سمند ای اف سون دوگانه دارم فارغ از تزئینات داخلی که پرشیا داره اما یک چرخ سمند رو‌ با پرشیا عوض نمیکنم من همیشه از گاز استفاده میکنم اما راحتی ، هندلینگ عالی ، نرمی ، فرمان پذیری ، هزینه سوخت ، راحتی راننده و سرنشین ها که در سمند ای اف سون به چشم میخوره در پرشیا مشهود نیست پرشیا تک سوزی که داشتم فوق العاده لش بود و‌مدام باید با دنده معکوس کشیدن ، ماشین رو کنترل میکردم ایکاش و ایکاش سورن هم‌ دوگانه کارخونه صفر داشت فقط عزیزان هر ماشین دوگانه ایی که میخرید دوگانه کارخونه ایی باشه نه دستی موفق و سلامت باشید

  • یوسف | ۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۷:۰۲ ب٫ظ

    بابا سمند یه چیز دیگست همین ایموبلایزری که داره و تنظیماتی که میتونی به خودرو کد قفل بدی یه دنیاست بعدشم پارس الان بوقش رو فرمانشه خیلی هم سفته واقعا حال آدمو خراب میکنه
    بنده سمند داشتم و حاضر نیستم تا رده ۲۰۰ میلیون سوار ماشینی به جز سمند بشم
    چند روز پیش هم یکی از فامیلامون با ۱۳۰ تا سرعت ماشینو چپ کرد همگس سالم اومدن بیرون ۵ نفر توش بودن اتاقش بزرگ و راحته و ایمنیش هم به خصوص تو جاده خیلی بهتر از رقباشه