قیمت‌گذاری خودرو، قیمت‌گذاری غیرواقعی خودرو فربد زاوه

قیمت‌های مقطعی منجر به آشفتگی بازار خودرو می‌شود

یکشنبه - 27 بهمن 1398

پیشرانه- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: حضور دوباره شورای رقابت به حوزه قیمت‌گذاری خودرو منجر به افزایش تورم و زیاندهی بیشتر خودروسازان می‌شود.

پیشرانه- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: حضور دوباره شورای رقابت به حوزه قیمت‌گذاری خودرو منجر به افزایش تورم و زیاندهی بیشتر خودروسازان می‌شود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» فربد زاوه با انتقاد از بازگشت دوباره شورای رقابت بر قیمت‌گذاری خودرو و نظارت بر آن گفت: حضور شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو ضرورتی ندارد و در این شرایط تنها کاری که شورای رقابت باید انجام دهد این است که باید با اعمال فشار بیشتر، واردات خودرو از سوی شرکت‌ها را آزاد کند.

وی با تأکید بر این‌که نظارت بر قیمت‌های حاشیه بازار از سوی هیچ ارگان و نهادی قابل‌کنترل نیست، افزود: تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار روش درستی است و نه‌تنها منجر به کاهش زیان شرکت‌های خودروساز می‌شود بلکه باعث می‌شود تورم تولیدی شرکت‌های خودروساز در کلان اقتصاد کشور کاهش یابد و این کار به‌شدت به نفع کشور است.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: کشور دچار تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی است و در این شرایط قیمت‌ها باید شاهد افزایش حداقل ۱۰ درصدی باشد زیرا در صورت وجود تورم بالا، امکان ثابت ماندن قیمت کالاها وجود ندارد.

زاوه با بیان این‌که قیمت‌گذاری ثابت یک‌ساله و حتی سه‌ماهه منجر به افزایش قیمت‌ها و آشفتگی در بازار می‌شود، اظهار کرد: اگر قیمت‌ها از دی‌ماه سال گذشته تاکنون ثابت باقی نمی‌ماند و قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار انجام می‌شد، شاهد این آشفتگی‌ها نبودیم.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: به دلیل روند قیمت‌گذاری اشتباه، خودروساز موفق به دریافت پولی از مردم نشده بنابراین نقدینگی خود را از تسهیلات بانکی تأمین کرده این در حالی است که به دلیل عدم توانایی پرداخت تسهیلات، بانک‌ها نیز نسبت به برداشت اضافه از بانک مرکزی اقدام می‌کنند که در این شرایط منجر به افزایش پایه پولی و تورم می‌شود درحالی‌که این اتفاق حداقل در قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار رخ نمی‌دهد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟