کولر خودرو و نکته هایی برای استفاده صحیح از آن

یکشنبه - 20 مرداد 1398

پیشرانه – برخلاف آنچه برخی تصور دارند کولر یا سیستم خنک کننده خودرو نباید تنها در فصل تابستان مورد استفاده قرار بگیرد و این بخش نیز مانند بسیاری از بخش های دیگر خودرو نیازمند رسیدگی است.

پیشرانه – برخلاف آنچه برخی تصور دارند کولر یا سیستم خنک کننده خودرو نباید تنها در فصل تابستان مورد استفاده قرار بگیرد و این بخش نیز مانند بسیاری از بخش های دیگر خودرو نیازمند رسیدگی است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» به همین دلیل در بخش دوم سلسله نوشتار «تعمیرنگهداری خودرو» به سراغ کولر خودرو رفته ایم.

نکته نخست اینکه درفصل پاییز و زمستان حداقل هر دو هفته یک بار کولر خودرو را به مدت ۵ دقیقه فعال کنید. و به یاد داشته باشید برای استارت کولر بهتر است خودرو در حالت دور آرام باشد یعنی دور موتور ۷۵۰ RPM تا به موتور و کمپرسور کولر شوک وارد نشود .

اما برویم سراغ بیشترین شکایت از کولر خودرو که همان خنک نبودن باد آن است.

چرا باد کولر خنک نیست

گاهی وقتها دیده می شود سرمای کولر مناسب نیست. به عبارت دیگر وقتی دست ها را جلوی کانال کولر قرار می دهیم حس سرما نمی دهد و به این نتیجه میرسیم گاز کولر تخلیه شده یا کولر نشتی دارد.

برای این معضل باید در نظر داشته باشیم در هوای بسیار گرم و خشک احتمال دارد فشار گاز بالا رفته و موجب اختلال شود.

پس در این حالت اگر مقداری گاز کولر تخلیه شود مشکل رفع خواهد شد. و مجددکولر به خنکی رضایت بخشی می رسد . اما معیار تخلیه گاز چیست. همان طور که می دانید شارژ گاز کولر برحسب گرم است مثلا ۶۰۰ گرم گاز R134A استاندارد، با تغییر دما از کانال اواپراتور می توان میزان بهبود عملکرد کولر را حس کرد.

به یاد داشته باشید در هنگام سوار شدن در خودرو ، پس از روشن کردن خودرو ابتدا شیشه های طرفین جلو را کامل پایین داده و سپس کولر را روشن کنید و پس از مقداری خنک شدن هوای کولر، شیشه ها ببندید.

نکته آخر اینکه در هوای گرم و پیمایش در اتوبان ها با سرعت بالا دیده می شود اشخاصی اقدام به پایین آوردن شیشه ها می کنند تا از گرمای محیط در داخل کابین خودرو بکاهند.
باور کنید این کار هم موجب بالا رفتن مصرف سوخت می شود و هم تعادل خودرو را به هم میزند و هم سرنشینان از فشار باد اذیت میشوند. بهتر است شیشه ها را کاملا بالا داده و کولر را فعال کنید اگر کولر به هر دلیلی خراب است و درست کار نمی کند ، تمام شیشه ها به اندازه تقریبا ۵ سانتیمتر پایین بیاورید.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟