ضدعفونی خودرو برای مقابله با کرونا

ضدعفونی خودرو برای مقابله با کرونا

سه شنبه - 13 اسفند 1398

پیشرانه- ضدعفونی خودرو در روزهایی که بیشتر مردم تمام تلاش خود را برای مواجه نشدن با ویروس کرونا به کار گرفته‌اند، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در این مطلب راهکارهایی مناسب برای ضدعفونی کردن خودرو جمع‌آوری کرده‌ایم.

پیشرانه- ضدعفونی خودرو در روزهایی که بیشتر مردم تمام تلاش خود را برای مواجه نشدن با ویروس کرونا به کار گرفته‌اند، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در این مطلب راهکارهایی مناسب برای ضدعفونی کردن خودرو جمع‌آوری کرده‌ایم.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» ویروس کرونا اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در چین شیوع پیدا کرد و به‌سرعت بیشتر کشورهای جهان ازجمله ایران را درگیر خود کرده است. این ویروس خطرناک و کشنده با علائم سرماخوردگی ظاهر می‌شود و طی مدت کوتاهی به ریه‌ها و دستگاه تنفسی بدن حمله می‌کند و باعث بروز مشکلات تنفسی شدید در بیمار می‌شود.

علائم بیماری کرونا در اکثر مبتلایان به این ویروس خفیف و پنهان است و قابل‌درمان است، اما ممکن است بیماری در برخی افراد پیر و افرادی که ضعف جسمی پایینی دارند، شدیدتر باشد و حتی منجر به مرگ شود.

در پایان ماه دسامبر مسئولان سلامت عمومی چین به سازمان جهانی بهداشت اعلام کردند که ویروس جدید و ناشناخته‌ای باعث نوعی بیماری با علائمی شبیه به ذات‌الریه در شهر ووهان شده است. آن‌ها فوراً تشخیص دادند که این ویروس از خانواده‌ی ویروس کرونا است و به‌سرعت در حال تکثیر و راه‌یابی به بیرون از شهر ووهان است.

ویروس کرونا بین تمام حیوانات رایج است و گاهی می‌تواند با تغییر شکل انسان‌ها را هم آلوده کند. تاکنون از ابتدای سال ۲۰۰۰ سه نوع دیگر از ویروس کرونا به انسان‌ها سرایت کرده و باعث شیوع سارس (SARS) در سال ۲۰۰۲ و مرس (MERS) در سال ۲۰۱۲ شده است.

دانشمندان فکر می‌کنند که این ویروس جدید هم از ابتدای ماه دسامبر توانایی انتقال به انسان‌ها را پیداکرده است. به نظر می‌رسد که ویروس در ابتدا در یک بازارچه‌ی غذاهای دریایی در شهر ووهان پیداشده و سپس ازآنجا به نقاط دیگر پخش‌شده است؛ اما یکی از آزمایش‌ها روی بیماری نشان می‌دهد که اولین فردی که به بیماری کرونا مبتلا شده، هیچ ارتباطی با بازارچه نداشته است. محققان هنوز در حال پیگیری منبع اصلی بیماری هستند.

در این شرایط بهتر است که حتی‌الامکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنید و از وسایل نقلیه شخصی خودتان تا زمان رفع و برطرف شدن این ویروس استفاده شود، اما این سؤال پیش می‌آید که آیا وسیله شخصی من هم می‌تواند ناقل ویروس باشد و آلوده شود و چگونه من وسیله شخصی خود را ضدعفونی و تمیز کنم؛ در ادامه مقاله به این پرسش که راه‌های ضدعفونی خودرو در منزل را می‌پردازم.

در این مطلب، برخی از نکات برای ضدعفونی خودرو و تمیز کردن وسیله نقلیه شخصی با موادی که در خانه موجود است گردآمده است ولی شما می‌توانید از مواد پاک‌کننده آماده و شرکتی استفاده کنید

ضد عفونی کردن کابین خودرو

یکی از مکان‌هایی که تأثیر آلودگی فراوان و مستقیم بر سلامت راننده دارد داخل کابین خودرو مخصوصاً فرمان خودروها هستند. بدن ما به‌طور مداوم در تماس بافرمان خودرو است. بااینکه کابین خودرو در یک محیط کوچکی است اما برخی از قطعات کابین ممکن است بسیار آلوده باشند، حاضر می‌شویم.

اگر کابین خودرو ما آلوده به ویروسی باشد هنگام رانندگی به‌آسانی این ویروس وارد بدن می‌شود. پس از صبح تا شام با ماشین خود رانندگی می‌کنید این ویروس‌ها همراه همیشگی ما هستند و بیشترین تماس با بدن ما و به‌خصوص پوست ما را دارند. پس رعایت بهداشت و تلاش برای حفظ سلامت بدن بدون توجّه به نظافت کابین خودرو مخصوصاً فرمان خودرو امکان‌پذیر نیست.

برای شروع کار ضدعفونی خودرو و کابین خودرو ابتدا با استفاده از شیشه‌پاک‌کن حاوی مواد ضدعفونی‌کننده و الکل دار و یک دستمال روی داشبورد و دریچه‌های کولر را تمیز نمایید، یا در صورت امکان برای انجام این کار از تمیزکننده‌های مخصوص استفاده کنید. برای اینکه نتایج بهتری را از عملکرد خود ببینید بعدازآنجام این کار با یک دستمال کتان یا نخی اثرات به‌جای مانده از شیشه‌پاک‌کن و گردوغبار را از بین ببرید.

معمولاً داشبوردها از جنس چرم یا پلاستیک خشک هستند و به همین دلیل برای تمیز کردن آن‌ها باید مواظبت‌های لازم را در نظر داشت. برای تمیز کردن داشبورد و جرم‌گیری سطح آن به سراغ تمیزکننده‌های مخصوص چرم که آسیبی به چرم نمی‌زنند، استفاده کنید همچنین استفاده از لوسیون چرم و می‌تواند در این روش مؤثر باشد. مقداری از این ماده را روی داشبورد کشیده و با دستمال محکم جرم‌ها و لکه‌ها را پاک‌کنید. اگر چنین پاک‌کننده‌ای در دسترس شما نیست می‌توانید از سرکه استفاده کنید و جرم و بوی بد (بوی سیگار) را از سطح داشبورد برطرف کنید.

بخش‌هایی مثل ضبط ماشین، پره‌های دریچه کولر و بخاری، دسته‌های متصل به درب و… را می‌توانید، با مسواک و یا یک‌قلم مو محکم یا برس‌های مخصوص و مواد ضدعفونی‌کننده پاک‌کنید. بهتر است فیلتر تهویه هوای خودرو نیز در صورت موجود بودن تعویض کنید.

حال نوبت به جارو کردن اتاق کابین می‌رسد. برای این کار باید مراقب بود تا به‌وسیله لوله جاروبرقی آسیبی به ادوات موجود و یا سطوح چرمی و براق نرسد. برای این کار باید مناسب‌ترین ابزار متصل شونده به لوله جاروبرقی را انتخاب کنید که بتواند تمامی شکاف‌ها و محفظه‌های کوچک را تمیز کرده و درعین‌حال دارای سطحی نرم باشد تا موجب خراشیدگی سطوح چوبی، پلاستیکی و چرمی نشود.

برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن صندلی‌ها و رو دری  خودرو باید با توجه به جنس آن‌ها نوع مواد پاک‌کننده را انتخاب کرد.

اگر خودرو شما از پوشش چرمی برای صندلی‌ها، رودری ها و بخش‌هایی از داشبورد استفاده‌شده است می‌توانید از محلول آب گرم و صابون با ph پایین استفاده کنید چراکه خاصیت قلیایی صابون‌ها برای چرم‌های طبیعی مضر است و به یاد داشته باشید قبل از استفاده از محلول موردنظر ابتدا بخشی از صندلی یا داشبورد را که دور از دید است با آن پاک‌کنید تا از هرگونه تغییر رنگ مطمئن شوید.

سپس با یکپارچه لطیف سطوح را تمیز کنید و نگذارید رطوبت بر روی سطوح چرمی باقی بماند؛ اما اگر جنس صندلی‌ها و رودری ها از پارچه یا مواد پلاستیکی است می‌توانید ابتدا محلولی از آب و مقداری جوش‌شیرین یا سرکه سفید و الکل صنعتی ۹۰ درصد درست کرده و قسمت‌های موردنظر را پاک‌کنید سپس با مواد شوینده و آب آن‌ها را پاک‌کنید.

به‌صورت خلاصه برای ضدعفونی کردن خودرو باید گفت، بهتر است ابتدا خودرو خودرو را به کارواش ببرید و بعدازآن مراحل ضدعفونی کردن خودرو را خودتان انجام دهید و با مواد مورد استاندارد که آسیبی به قطعات و مواد داخل کابین خودروی شما نزند؛ استفاده کنید و بعدازآن مرتباً دستگیره درب‌ها داخل و بیرون و فرمان خودرو را تمیز و ضدعفونی کنید. از سوار کردن افراد مشکوک به بیماری کرونا جدا خودداری کنید.

نکته مهم در ضدعفونی خودرو

همیشه به یاد داشته باشید نمی‌توان همیشه، الکل، بنزین، تری کلرواتیلن و سفیدکننده‌های قوی جهت پاک کردن بخش‌های پلاستیکی شیشه‌ها، طلق چراغ‌ها و بدنه استفاده کرد. همچنین از مواد دارای سیلیکون برای شست‌وشوی شیشه و آینه استفاده نکنید و در همه حال مراقب باشید تا رطوبت ناشی از محلول‌ها و مواد شوینده وارد کلیدها و لوازم الکترونیکی کابین و به‌خصوص داشبورد نشود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟