شاهین سایپا یا چری آریزو 5 دنده‌ای

شاهین سایپا یا چری آریزو ۵ دنده‌ای

سه شنبه - 12 فروردین 1399

پیشرانه- شاهین سایپا یا چری آریزو ۵ دنده‌ای این عنوان مقاله‌ای است که تلاش کرده‌ایم به آن پاسخ دهیم تا بتوانید انتخابی درست در زمان خرید خودرو داشته باشید.

پیشرانه- شاهین سایپا یا چری آریزو ۵ دنده‌ای این عنوان مقاله‌ای است که تلاش کرده‌ایم به آن پاسخ دهیم تا بتوانید انتخابی درست در زمان خرید خودرو داشته باشید.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» شرکت چری برای اولین بار در نمایشگاه خودرو پکن سال ۲۰۱۴ از یک سدان جذاب رونمایی کرد که در مقایسه با سایر خودروهای شرکت چری از طراحی زیباتر و مدرن‌تری برخوردار بود. این سدان جذاب که چری آریزو ۵ نام داشت در آن سال تنها به‌عنوان یک طرح کانسپت به نمایش درآمده بود.

چری آریزو ۵ دنده‌ای یک سدان کوچک چینی است که در سال ۲۰۱۵ توسط کمپانی چینی چری معرفی‌شده و در سال ۱۳۹۵ توسط مدیران خودرو وارد بازار کشورمان شد؛ اما در ایران استقبال مناسبی از این خودرو به دلیل قیمت بالا به عمل نیامد.

البته با توجه به اینکه سدان چینی مدیران خودرو طراحی ظاهری مطلوبی دارد و یک خودرو چینی در بازه قیمتی ۲۳۰ میلیون تومانی است، شرایط مناسبی دارد.

در نمای جلو یک جلوپنجره با شبکه و خط جداکننده و بر روی سپر یک ورودی‌ هوای بزرگ دیده می‌شود. باید بگوییم زبان طراحی در آریزو ۵ و آریزو ۶ به‌ویژه در نمای ظاهری مشترک است و استفاده از خطوط برجسته، چراغ‌های کشیده و المان‌های دیگر در هر دو خودرو مشهود است هرچند طراحی که آریزو ۵ خودرو به‌روزتری است و نمره بالاتری را در مقابل شاهین دریافت می‌کند.

البته طراحی چراغ‌های عقب آریزو ۵ دنده‌ای این محصول مدیران خودرو و چری تا حد زیادی به نسخه هاچبک الانترا شباهت دارد. در کل طراحی آریزو ۵ بااینکه در قسمت عقب کپی فاحشی از هیوندای الانترا هاچبک است اما مدرن و زیبا بوده و شیوه طراحی جدید چری را نشان می‌دهد. آریزو ۵ با طول، عرض و ارتفاع ۴.۵۳، ۱.۸۱ و ۱.۴۸ متر ازلحاظ ابعاد در حد و اندازه هیوندای الانترا است.

نمای داخلی این خودرو دارای طراحی بسیار جذاب، زیبا و اسپرت بوده و تا حدی در طراحی آن از چری تیگو ۵ و حتی محصولات هیوندای ایده گرفته‌شده است.

در نمای جلویی آریزو ۵ (Arrizo 5) با هدلامپ‌های بلند و باریک تلفیقی از فلز و شیشه و نور؛ در پایین چراغ‌های LED دی‌لایت در کنار جلوپنجره روبه‌رو هستیم که ظاهر خودرو را خاص کرده است و حس لوکس بودن را به بیننده منتقل می‌کند. از نکات دیگر می‌توان به وجود چراغ‌های راهنما روی آینه‌های بغل اشاره کرد. چراغ‌خطر عقب آریزو ۵ (Arrizo 5) از نوع ال‌ای‌دی بوده و با طراحی خاص و البته منحصربه‌فردی اجراشده است.

طراحی نمای داخلی آریزو ۵ دنده‌ای از جذابیت و زیبایی قابل‌توجهی برخوردار بوده و به‌راحتی می‌توان گفت که شباهت فراوانی بین طراحی کابین این خودرو با سبک طراحی کابین چری تیگو ۵ به چشم می‌خورد. یکی از مزایای کابین آریزو ۵ دنده‌ای نسبت به کابین سدان‌های ارزان‌قیمت‌تری همچون شاهین سایپا این است که متریال به‌کاررفته در فضای کابین آریزو ۵ دنده‌ای از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و حس مثبتی را به سرنشینان منتقل می‌کند.

سایپا شاهین (رهام) یک خودرو ایرانی است که در نمایشگاه خودرو شیراز ۱۳۹۷ معرفی شد. طبق ادعای مهندسین شرکت سایپا طراحی ظاهری ROHAM با الهام از شاهین ایرانی شکل‌گرفته است و اولین محصول ملی محسوب می‌شود که بر روی پلتفرم SP100 ساخته‌شده است.

شاهين نامي فارسي است كه در فرهنگ لغت دهخدا به‌نوعی پرنده‌ شکاری از خانواده‌ باز منتسب است و استايل مدل سدان به‌عنوان اولين خودروي تولیدشده از اين پلتفرم با الهام از اين پرنده شكاري طراحی‌شده است.

شرکت سایپا با توجه به تحریم‌های جدید آمریکا سعی در داخلی سازی هرچه بیشتر محصولات تولیدی خود دارد ازاین‌رو می‌توان شاهین را اولین قدم شرکت سایپا در جهت رسیدن به هدف‌های خود دانست. طبق ادعای مسئولین شرکت سایپا، شاهین از امنیت و کیفیت بسیار بالاتری نسبت به سایر خودروهای سدان حال حاضر بازار کشور برخوردار است.

شاهین سایپا خودرویی است که همانند دنا پلاس توربو، یک سدان اقتصادی بوده و طراحی آن همانند برلیانس سری ۳۰۰ در نمای جلویی و در نمای کلی و بدنه همانند برلیانس سری ۲۰۰ و وولیکس سی ۳۰ گریت وال بوده که این موضوع باعث آن شده تا این خودرو در زمره خودروهای باکیفیت سایپا در دیدگاه اولیه قرار گیرد.

طراحی چراغ‌های جلو شاهین شبیه به محصولات بیوک رگال است و از نمای جلو تا درب موتور می‌توان فهمید طراحان یک کپی بی‌نقص از محصولات بیوک را در این خودرو انتخاب کرده‌اند.

در نمای داخل کابین سایپا شاهین هم با طراحی نسبتاً جدیدی روبه‌رو هستیم که یک نمایشگر در مرکز داشبورد آن دیده می‌شود درحالی‌که ورودی‌های هوا تهویه مطبوع، در بالای آن جای گرفته‌اند؛ اما بیشتر متریال به‌کاررفته در کابین شاهین مطابق انتظار از پلاستیک خشک تشکیل‌شده و سایپا می‌توانست کمی دست و دل‌بازی به خرج دهد و از متریال باکیفیت‌تری استفاده کند. البته در مدل فول، صندلی‌ها باروکش چرم پوشانده شده‌اند.

امکانات رفاهی

آریزو ۵ دنده‌ای (Arrizo 5) این محصول مدیران خودرو و چری ازنظر ایمنی سیستم‌های ترمز و پایداری چیزی کم ندارد و این خودرو مجهز به سیستم‌های ABS / EBD/ TCS / BAS / EBA / HHC است. در آریزو ۵ (Arrizo 5) سیستم ضد قفل ABS+EBD برای ۴ چرخ مجهز است و ازنظر رفاهی به شیشه‌های برقی چهاردر، آینه‌های جانبی برقی، کروز کنترل، رادار و سنسور عقب و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و نمایشگر ۷ اینچ مجهز است.

امکانات ایمنی و رفاهی شاهین، نسبتاً قابل‌قبول است. این خودرو، دارای ۲ کیسه هوا در مدل استاندارد و ۶ ایربگ در نمونه‌ی فول‌آپشن است. ترمز ضد قفل (ABS) با فناوری توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) در تمامی مدل‌ها وجود دارد و سیستم مدیریت تعادل (ECS)، آپشن قابل انتخاب خواهد بود. سان روف، صندلی چرمی، نمایشگر لمسی ۷ یا ۱۰ اینچ (بسته به تیپ خودرو)، سیستم پایش فشار باد لاستیک، کروز کنترل، فرمان برقی با سختی حساس به‌سرعت، کلیدهای کنترل روی فرمان، تهویه مطبوع خودکار، صندلی باقابلیت تنظیم ارتفاع، آینه‌های جانبی فلزی همراه باز و بسته شدن اتوماتیک، سنسور پارک عقب، ورود و خروج بدون نیاز به کلید، استارت دکمه‌ای و رینگ‌های اسپرت آلومینیوم، مهم‌ترین امکانات جانبی شاهین در مدل‌های مختلف هستند.

 مشخصات فنی؛ شاهین سایپا یا چری آریزو ۵ دنده‌ای

آریزو ۵ (Arrizo 5) موتور ۱۴۹۹ سی‌سی دارد که ۴ سیلندر در کنار هم قرار دارند و ۱۶ سوپاپ ضریب تراکم ۱۱ به ۱ تولید می‌کنند.

در مدل دستی یک جعبه‌دنده ۵ سرعتِ دارد، وزن خودرو در مدل دستی ۱۳۵۵ و در مدل اتوماتیک ۱۳۸۷ کیلوگرم است این خودرو توانایی حمل ۵ سرنشین را دارد. ظرفیت باک آریزو ۵ ۴۸ لیتر است.

این مشخصات از آریزو ۵ این محصول مدیران خودرو و چری یک ماشین نه‌چندان کم‌مصرف و ایده‌آل برای شهر و سفرهای برون‌شهری را به شما معرفی می‌کند. موتور آریزو ۵ در ۶۱۵۰ دور در دقیقه ۱۰۵ اسب بخار قوای محرکه تولید می‌کند. حداکثر گشتاور این خودرو ۱۴۱ نیوتن‌متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه است.

در مقابل آریزو ۵ دنده‌ای، شاهین سایپایی‌ها یعنی سایپا شاهین به یک موتور ۱۵۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر مجهز شده که قادر است ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۶۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این قدرت به‌وسیله جعبه‌دنده اتوماتیک و یا دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

موتور شاهین در تیپ ساده دستی ، می‌بایست برای رسیدن به‌سرعت صد کیلومتر در ساعت از صفر مطلق، زمانی در حدود ۱۳.۵ الی ۱۴ ثانیه را در مدل دستی به خود اختصاص دهد و حداکثر سرعت آن نیز بین ۱۹۰ الی ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود. همچنین، با توجه به نوع پیشرانه، مصرف سوخت شاهین در هر صد کیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به‌صورت ترکیبی برابر با ۶.۸ الی ۷.۱ لیتر بنزین تخمین زده می‌شود و استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ است.

قیمت خودرو؛ شاهین سایپا یا چری آریزو ۵ دنده‌ای

اگر بخواهیم در بخش قیمت این ۲ خودرو به سؤال شاهین سایپا یا آریزو ۵ دنده‌ای پاسخ دهیم باید بگوییم؛ در یک نگاه کوتاه به آریزو ۵ دنده‌ای باید گفت که این خودرو در مقایسه با سایر اعضای خانواده آریزو ۵ دنده‌ای از امکانات، تجهیزات و حتی توان فنی بالاتری برخوردار است، اما افت قیمت آریزو ۵ دنده‌ای در مدل‌های دست‌دوم به‌شدت محسوس می‌شود.

در نقطه مقابل شاهین یک خودرو جمع‌وجور شهری به‌حساب می‌آید که از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار است اما ضعف این خودرو در گیربکس و نوع موتور استفاده‌شده در این خودرو است. به سراغ قیمت این دو محصول می‌رویم که در این رابطه باید بگوییم آریزو ۵ دنده‌ای در نمونه گیربکس دستی خود در بازار خودرویی کشور، دارای قیمتی حدوداً برابر با ۲۵۰ الی ۲۷۰ میلیون تومان بوده است و قیمت این خودرو در نمایندگی‌ها ۲۲۰ میلیون تومان است.

قیمت شاهین سایپا یا همان رهام خودمان در نسخه ساده دنده‌ای‌ ، قیمتی حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان و در نسخه اتوماتیک و فول خود به قیمتی در حدود ۱۸۰ تا ۲۱۰ میلیون تومان را احتمالاً تجربه خواهد کرد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • احمد | ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹ ب٫ظ

    با سلام
    کسی این مقاله رو نوشته هیچی از ماشین حالیش نبوده
    حداقل با یه سرچ تو اینترنت از اعداد دقیق با خبر میشد و این همه اطلاعات غلط به مردم نمیداد
    حیف وقتی که برای خوندنش تلف کردم