کارنامه تولید خودرو در سالی که گذشت

یکشنبه - 13 خرداد 1403

پیشرانه – نگاهی به کارنامه تولیدخودرو در سالی که گذشت نشان می دهد که سواری و پیکاپ انتخاب اول تولید کنندگان بوده است.آنان ترجیح می دهند با توجه به نیاز بازار بیشترین توان تولید خود را خرج تولید این نوع محصولات کنند. به گزارش وب سایت خبری پیشرانه ، آخرین گزارش تولید خودرو که از […]

پیشرانه – نگاهی به کارنامه تولیدخودرو در سالی که گذشت نشان می دهد که سواری و پیکاپ انتخاب اول تولید کنندگان بوده است.آنان ترجیح می دهند با توجه به نیاز بازار بیشترین توان تولید خود را خرج تولید این نوع محصولات کنند.
به گزارش وب سایت خبری پیشرانه ، آخرین گزارش تولید خودرو که از سوی وزارت صمت منتشر شده نشان می دهد که در سال گذشته تولید خودرو در کشور افزایش یافته است.
بنابراین گزارش وزارت صمت،سال گذشته خودروسازان کشور  یکمیلیون و سیصد و سی و هشت هزار انواع خودرو تولید کرده اند.این تیراژ در مقایسه با سال قبل از آن یعنی ۱۴۰۱ که یکمیلیون و دویست و سی و شش هزار و چهارصد و بیست دستگاه خودرو در کشور تولید شده بود، افزایش تولید به میزان ۸ درصد را نشان می دهد.
در این میان سواری و وانت سهم اصلی تولید را به خود اختصاص داده اند. طی سال گذشته ۸۴.۵ درصد تولید به انواع خودروهای سواری ، ۱۲.۴ درصد به پیکاپ (وانت ) ، ۲دهم درصد به ون ، ۱دهم درصد به مینی بوس و میدل باس،۱دهم درصد به اتوبوس و ۲.۷درصد به تولید کامیونت ، کامیون و کشنده تعلق یافته است.
درسال گذشته خودروسازان کشور یک میلیون و ۱۱۳۱۹۰۶دستگاه سواری تولید کرده اند که در مقایسه با تولید ۱۰۷۰۷۸۷ دستگاهی سال ۱۴۰۱ با ۶ درصد رشد همراه شده است.
تولید پیکاپ نیز ۳۲ درصد بیشتر شده است و از ۱۲۵۶۳۳دستگاه سال ۱۴۰۱ به ۱۶۶۳۰۳ دستگاه رسیده است. کامیونت ، کامیون و کشنده نیز۵درصد رشد را تجربه کرده اند. در سال ۱۴۰۱ ۳۴۳۲۹دستگاه از این نوع خودرو به تولید رسیده بود که این میزان در سال گذشته به ۳۶۰۸۳دستگاه افزایش یافته است.
تولید خودرو در بخش خصوصی هم با افزایش همراه بوده است.فعالان این بخش در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۳۰۶۹۰۹ دستگاه انواع خودرو تولید کرده اند که بازهم بیشترین آمار تولید به سواری ، پیکاپ و کامیون ، کشنده و کامیونت تعلق داشته است.آمار تولید اتوبوس، ون ،مینی بوس و میدل باس نیز با افت همراه بوده است.
در سال گذشته خودروسازان بخش خصوصی با ۷۲درصد رشد تولید سواری را از ۱۴۶۳۲۸دستگاه در سال ۱۴۰۱ به ۲۵۱۰۵۷دستگاه رسانده اند.
تولیدپیکاپ (وانت)نیزدر این بخش ۲۲درصد افزایش یافته و از ۲۶۴۱۷دستگاه سال ۱۴۰۱ به ۳۲۲۰۹دستگاه در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
فعالان بخش خصوصی که در سال ۱۴۰۱ در کل ۱۸۵۰۱ دستگاه کامیون ، کامیونت و کشنده تولید کرده بودند این تیراژ را با ۱۸درصد رشد به ۲۱۹۳۰ دستگاه رسانده اند.
درمقابل اما آمار تولید خودروهای حمل و نقل عمومی کاهشی بوده است. در سال گذشته تنها ۷۱۸دستگاه ون در بخش خصوصی تولید شده است که نسبت به تولید ۱۱۸۷دستگاهی سال ماقبل ۴۰درصد منفی شده است.
تولید مینی بوس و میدل باس نیز ۴۶درصد افت داشته است و از ۱۱۱۳دستگاهی که در سال ۱۴۰۱ تولید شده بود به ۶۰۲ دستگاه در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
اتوبوس مانند سال های اخیر روندی کاهشی را طی کرده است.سال ۱۴۰۱ خودروسازان بخش خصوصی ۶۲۹دستگاه اتوبوس تولید کرده بودند که این آمار با ۳۸درصد کاهش به ۳۹۳دستگاه تقلیل یافته است.
با این حال در سال ۱۴۰۲ تولید خودرو در کشور ۸درصد رشد داشته است.ضمن اینکه در سال گذشته هم برنامه تولیدی که وزارت صمت در نظر گرفته بود بازهم محقق نشد و به یک میلیون و پانصد هزار دستگاه نرسید.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟