قیمت‌گذاری خودرو, فولادگر

فولادگر: مجلس نمی‌تواند در قیمت‌گذاری خودرو دخالت کند

چهارشنبه - 6 شهریور 1398

پیشرانه- دولت قانون را به‌درستی اجرا کند بخش قابل‌توجهی از مشکلات بازار خودرو حل خواهد شد.

پیشرانه- دولت قانون را به‌درستی اجرا کند بخش قابل‌توجهی از مشکلات بازار خودرو حل خواهد شد.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگوی اختصاصی با وب‌سایت خبری پیشرانه با تأکید بر اینکه مجلس در بحث اجرایی مانند قیمت‌گذاری خودرو نمی‌تواند ورود کند، گفت: پس از رفع ایرادات شورای نگهبان قانون ساماندهی بازار خودرو به تصویب نهایی خواهد رسید و اگر دولت این قانون را به‌درستی اجرا کند بخش قابل‌توجهی از مشکلات بازار خودرو حل خواهد شد.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان مجلس در رفع ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی بازار خودرو، به دنبال تأکید بر نقش نظارتی دولت و پایان دادن به دخالت‌های آن در تصمیم‌گیری برای این صنعت، هستند. تا ایرادات را به‌گونه‌ای برطرف کنند که بحث سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری پررنگ باشد.

وی بابیان اینکه به‌کارگیری رگلاتوری‌ها در رفع انحصارگری‌های اقتصاد نقش مهمی دارند، خاطرنشان کرد: رگلاتوری‌ها یا همان نهادهای تنظیم‌گر می‌توانند در حوزه‌های انحصاری مانند نفت، پتروشیمی و صنایع ازجمله صنعت خودرو ورود کنند و صنایع مذکور را از انحصار خارج کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر اینکه مجلس نمی‌تواند در مورد قیمت‌گذاری خودرو دخالت کند، تصریح کرد: با توجه به قوانینی همچون قانون ارتقاء کیفی، قانون حمایت از مصرف‌کننده و قوانین بی‌شمار دیگری که از سوی نمایندگان خانه ملت در ادوار گذشته به تصویب رسیده مجلس باید نظارت خود را بر بازار خودرو بیشتر کند تا شاهد نوسانات قیمتی در این بازار نباشیم.

وی به شبه‌دولتی بودن صنعت خودرو کشور اشاره کرد و اظهار کرد: بخش قابل‌توجهی از سهام دو خودروساز کشور به بخش شبه‌دولتی واگذارشده و همچنان تصمیم‌گیری‌ها در این دو شرکت از سوی دولت صورت می‌گیرد، لذا نه دولتی است که بتوان از سوی سازمان‌های ذی‌صلاح ازجمله دیوان محاسبات ریزبه‌ریز بودجه آن را بررسی و بر آن نظارت کرد و نه خصوصی است که رقابت‌پذیری بخش خصوصی را داشته باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس بابیان اینکه دولت ازیک‌طرف هیأت مدیره انتخاب و از طرف دیگر قیمت‌گذاری می‌کند. ادامه داد: دولت با حداقل سهامی که در این بخش دارد همچنان برای این صنعت تصمیم‌گیرنده است، تنها راه‌حل نجات صنعت خودرو، خصوصی‌سازی واقعی است تا تولید بدون سایه دولت انجام شود.
فولادگر تأکید کرد: باید توجه کنیم که مشکل بزرگ بر سر سهام دولت نیست. مشکل اصلی اعمال قدرتی است که دولت انجام می‌دهد. باید شرکت‌های ما تبدیل به خودروسازهای واقعی شوند و این بیش از مالکیت بخش خصوصی مستلزم مدیریت بخش خصوصی است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟