شاسی بلند جدید ایران خودرو

شاسی بلند جدید ایران خودرو ؛ پیش بینی قیمت، مشخصات فنی و رقبا

چهارشنبه - 27 فروردین 1399

پیشرانه- صنعت خودروسازی در هر دو کشور مسلمان ترکیه و ایران در سال ۱۹۶۰ آغاز به کار کرده است؛ ترکیه با مونتاژ محصولات فورد و ایران هم با مونتاژ جیپ وارد صنعت تولید خودروسازی شدند.

پیشرانه- صنعت خودروسازی در هر دو کشور مسلمان ترکیه و ایران در سال ۱۹۶۰ آغاز به کار کرده است؛ ترکیه با مونتاژ محصولات فورد و ایران هم با مونتاژ جیپ وارد صنعت تولید خودروسازی شدند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» برخلاف ایران در طول این سال‌ها ترکیه رویکرد مونتاژ محور را اتخاذ کرده که البته به ‌دلیل حضور و سرمایه‌گذاری کمپانی‌های پیشروی جهان، بسیار موفق عمل کرده است.

چند ماه پیش بود که ترکیه از اولین خودروی ملی خود به نام تاگ (TOGG) رونمایی کرد. دو خودرو برقی که یکی کراس‎اوور و دیگری سدان است، از سوی رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور به‌عنوان نخستین خودروهای ملی ترکیه معرفی شدند.

ازآنجاکه خودرو به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع در کشورهای توسعه‌یافته تأثیر قابل‌توجهی بر پیشرفت سایر بخش‌ها دارد، تولید خودرو ملی یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین اهداف اردوغان بوده است.

حالا که کشور ترکیه که همسایه و دوست و شریک اقتصادی ایران است، توانسته یک خودرو را صفر تا صد طراحی کند، این بار تیم طراحی و توسعه ایران خودرو با استفاده از پلتفرم پژو ۲۰۰۸ و ۲۰۸ و ۳۰۱ توانسته سه خودرو جدید بانام‌های عجیب K 125، K123، K 120 را در سال ۹۹ وارد بازار کند.

شاسی بلند جدید ایران خودرو

داستان پلتفرم جدید ایران خودرو چه بود؟

خروج پژو از کشور ایران پس از اعمال دور اخیر تحریم‌های صنعت خودروسازی یکی از عوامل عدم عرضه پژو ۳۰۱ و کاهش تولید پژو ۲۰۰۸ محسوب می‌شود اما عامل اساسی‌تر را باید در قرارداد همکاری اخیر بین پژو و شرکت آمریکایی فیات کرایسلر جستجو کرد که احتمالاً باعث خروج دائمی پژو از بازار ایران می‌شود.

ازاین‌رو ایران خودرو تصمیم گرفته تا به‌جای تولید محصولات پسا برجامی پژو ۳۰۱، پژو ۲۰۸ پژو ۲۰۰۸، دو محصول فیس لیفت شده بر اساس این خودروها را با کد فنی سدان K132 و کراس اوور K125 راهی بازار نماید و به‌نوعی با این کار پلت فرم PF1 محصولات پژو را برای برند اختصاصی خود مورداستفاده قرار دهد.

پلتفرم PF ۱ یکی از مشهورترین و پرکاربردترین سازه‌های مشترک محصولات گروه PSA است که در قرارداد‌های برجامی اجازه بهره‌برداری از آن به خودروسازان داخلی داده شد.

کراس اوور ملی ایرانی یا شاسی بلند جدید ایران خودرو جز برنامه‌های این شرکت بوده که در دوران برجام و پیش از آغاز تحریم‌ها با مشارکت قطعه سازان برتر دنیا، چون ماهله، بوش، هیوندای پاورتک و… آغازشده بود و کمپانی «پینین فارینا» هم مسئولان نظارت بر طراحی محصولات جدید این شرکت را داشت؛ اما با آغاز تحریم‌های امریکا علیه صنعت خودروی ایران، بعضی همکاران خارجی در ظاهر کار عقب‌نشینی کردند و بااین‌حال، ایران خودرو پروژه خود را ادامه داد.

مدیران ارشد ایران خودرو در آخرین صحبت‌های خود اعلام کرده‌اند که سدان K132 در بهمن ۹۹ به بازار می‌آید و K125 چند ماه پس‌ازآن عرضه می‌شود؛ اما آنچه مشخص است.

شاسی بلند جدید ایران خودرو

با رونمایی سدان K۱۳۲ و شباهت‌هایش به پژو ۳۰۱، اعلام شد که ایران خودرو به‌صورت قانونی حق استفاده کامل از سازه PF۱ را دارد و در چند ماه قبل با تغییرات اعمال‌شده بر روی این سازه فرانسوی، پلتفرم ملی را برای خود آماده ساخته است. حال قرار است تا دومین محصول این پلتفرم جدید ایران خودرو، K۱۲۵ یا همان کراس اوور ملی این شرکت باشد که اتفاقاً ازنظر ابعاد و بسیاری از اجزای بدنه شباهت‌هایی به پژو ۲۰۰۸ دارد.

امکانات رفاهی شاسی بلند جدید ایران خودرو

احتمال زیاد ایران خودرو برای شاسی بلند خود تیپ‌های متنوعی را ارائه دهد، به‌طور یقین این امکانات به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ برخی از آن‌ها در تمامی تیپ‌های K125 ارائه می‌شود.

امکانات شاسی بلند جدید ایران خودرو عبارت‌اند از کروز کنترل، صندلی برقی راننده، کنترل ارتفاع صندلی راننده، سوکت برق ۱۲ ولتی، پورت‌های USB و ۳.۵ میلی‌متری، بلوتوث، ۶ اسپیکر (۲ عدد جلو، ۲ عدد عقب و ۲ توییتر)، کامپیوتر سفری، باربند، قفل مرکزی، نمایشگر وضعیت دنده، دماسنج، سانروف و چراغ رانندگی در روز.

اما دیگر امکانات رفاهی K125 که برای برخی از تیپ‌های این خودرو به‌صورت سفارشی ارائه می‌شوند، عبارت‌اند از دوربین عقب، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، آینه با گرم‌کن برقی و تاشو، شیشه‌ی دودی شیشه‌ها عقب، سیستم ناوبری، صفحه‌نمایش لمسی، صندلی‌های تمام چرم، سیستم کمکی پارک، بالابر خودکار پنجره‌ها، نورپردازی ال‌ای‌دی‌ کابین و تنظیم ارتفاع صندلی سرنشین.

شاسی بلند جدید ایران خودرو یا کراس‌اوور K125 در تجهیزات ایمنی از سیستم‌های کمکی راننده ABS، EBD،EBA استفاده کرده است.

K125 امکانات ایمنی دیگری اعم از ایربگ‌های کنسول جلو، ایربگ‌های کناری برای سرنشینان جلو و عقب، قلاب ISOFIX، سنسور نشانگر فشار باد لاستیک، نشانگر اخطار کمربند ایمنی و ایموبلایزر را به‌احتمال‌زیاد دارد.

مشخصات فنی شاسی بلند جدید ایران خودرو

ایران خودرو اعلام کرده است که قصد دارد قوی‌ترین موتور تولیدی خود یعنی TC7 پلاس را بر روی K125 قرار دهد. این خودرو همچنین به یک جعبه‌دنده ۶ سرعتِ اتوماتیک مجهز خواهد بود.

این جعبه‌دنده با مهندسی گروه HPT کره طراحی‌شده و در حال حاضر توسط DAE چین مونتاژ می‌شود. همچنین این گیربکس از یک سامانه خنک کاری متناسب با آب‌وهوای ایران به‌علاوه سامانه مبدل گشتاوری، تیپ ترونیک، حالت برقی و اسپرت نیز استفاده خواهد کرد.

پیشرانه TC7 پلاس چند هفته قبل در نمایشگاه پیشرانه‌های درون‌سوز ساپکو توسط شرکت «ایپکو» معرفی شد. این پیشرانه ۱.۶ لیتری می‌تواند ۱۷۰ اسب بخار قدرت و همچنین ۲۵۰ نیوتن گشتاور را تولید کند و نمونه ارتقای یافته TC7 یا همان EF7 پلاس است.

البته ایران خودرو اعلام کرده است که قصد دارد بر روی این کراس اوور جمع‌وجور تک دیفرانسیل از نمونه بنزینی TC7 پلاس با قدرت ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌متر و مصرف سوخت ترکیبی ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر استفاده کند. این پیشرانه همچنین بر روی خودروهای دنا پلاس توربو اسپرت، ایران خودرو K132 و همچنین سورن پلاس توربو نیز استفاده خواهد شد.

رقبا

اگر بخواهیم رقبای شاسی بلند جدید ایران خودرو را معرفی کنیم باید ابتدا خود پژو ۲۰۰۸ را رقیب این خودرو بدانیم و بعد از پژو رقبای سرسخت‌تری مثل سانگ یانگ تیوولی، رنو کپچر، ام وی ام ایکس ۵۵، نیسان جوک و جک اس ۵ را مقایسه کرد که با توجه به داخل سازی‌های انجام‌شده توسط ایران خودرو و وجود نمایندگی متعدد به نسبت رقبا خرید منطقی‌تری به نظر می‌رسد.

قیمت شاسی بلند جدید ایران خودرو

نمی‌توان تا زمان معرفی قطعی K125  یا همان شاسی بلند جدید ایران خودرو قیمت دقیقی را اعلام کرد، اما با توجه به قیمت ۴۰۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۰۸ در بازار، می‌توان پیش‌بینی کرد این خودرو توسط ایران خودرو قیمتی زیر ۲۰۰ میلیون تومان برای نسخه دنده‌ای‌ و برای نسخه فول حدود ۲۳۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان اعلام کند و در بازار آزاد به قیمتی فراتر از ۳۰۰ میلیون تومان برسد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟