امکان قیمت‌گذاری خودروها وجود ندارد

هم اکنون امکان قیمت‌گذاری خودروها وجود ندارد

جمعه - 29 فروردین 1399

پیشرانه- دانشیار دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی گفت: در شرایطی که پارامترهای اقتصادی دارای ثبات نیستند نمی‌توان نسبت به قیمت‌گذاری خودرو دستوری در این صنعت خودرو کرد.

پیشرانه- دانشیار دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی گفت: در شرایطی که پارامترهای اقتصادی دارای ثبات نیستند نمی‌توان نسبت به قیمت‌گذاری خودروها  به صورت دستوری در این صنعت خودرو کرد.

شهرام آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار وب‌سایت خبری «پیشرانه» با اشاره به عدم ثبات در پارامترهای مختلف اقتصادی گفت: در شرایطی که اقتصاد ایران در حالت پایداری قرار داشته باشد، شرایط برای قیمت‌گذاری خودروها فراهم است اما در وضعیت فعلی امروز که شرایط پایداری نیست و در عمل با کمترین تغییرات نرخ ارز شرایط افزایش قیمت مواد اولیه و سایر هزینه‌های تولید هستیم، نمی‌توان سیاست کلی برای قیمت‌گذاری خودروها تعیین کرد.

وی بهترین مدل قیمت‌گذاری خودروها در شرایط فعلی را تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا دانست و افزود: شورای رقابت نمی‌تواند مانع از افزایش قیمت‌های بی‌رویه در بازار شود چراکه عرضه از سوی خودروسازان به شرایط عادی بازنگشته و هنوز نسبت به تقاضا عرضه کمی انجام می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در همین حال پارامترهای تأثیرگذار در قیمت خودرو نیز قابل‌کنترل نیست بنابراین در عمل ورود شورای رقابت به جریان قیمت‌گذاری خودرو چندان مفید نیست مگر این‌که تعیین قیمت تا زمان بازگشت به شرایط عادی که همه موارد تحت کنترل قرار می‌گیرد، بر اساس عرضه و تقاضا انجام شود

آزادی در خصوص عملکرد شورای رقابت در جلوگیری از ایجاد انحصار در سال‌های گذشته نیز اظهار می‌کند: در تمام سال‌های گذشته کم پیش‌آمده که رقابت به معنای واقعی وجود داشته باشد چراکه درها همیشه بسته بوده این در حالی است که انحصار زمانی می‌تواند به‌صورت کامل منتفی شود که در بحث کیفیت و قیمت خودرو اجازه ایجاد رقابت واقعی داده شود.

وی ادامه داد: این‌که خودروسازان بخشی از بازار را در اختیار داشته باشند و درهای کشور به سمت واردات خودروهایی با فناوری‌های بالا بسته باشد و اجازه رقابت به تولیدات داخل با قیمت و کیفیت خودروهای پیشرفته که منجر به رضایت‌مندی مشتری می‌شود، داده نشود، هیچ‌گاه انحصار در صنعت خودرو از بین نخواهد رفت.

بر اساس این گزارش این روزها خودرو هیوندای سانتافه ۹۰۰ میلیون تومان، هیوندای سوناتا ۹۰۰ میلیون تومان، کیا اپتیما هیبرید ۹۳۰ میلیون تومان، کیا اسپورتیج ۹۸۰ میلیون تومان، رنو تلیسمان ۹۰۰ میلیون تومان، تویوتا سی اچ آر ۹۰۰ میلیون تومان و دی اس ۶ حدود ۸۷۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

از سوی دیگر هم اکنون خودرو سمند ال ایکس ۱۰۳ میلیون تومان، سمند سورن ۱۲۱ میلیون تومان، سمند EF7 حدود ۱۱۷ میلیون تومان و سمند EF7 دوگانه سوز نیز ۱۳۷ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود.

گفتنی است هنوز تکلیف دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو برای سال ۹۹ نیز مشخص نشده است. طبعی هرگونه تصمیم دولت در این ماجرا می‌تواند بر سرنوشت قیمت خودروها در بازار اثرگذار باشد. برخی کارشناسان معتقدند ادامه سیاست قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند به رشد قیمت‌ها (در بازار) دامن بزند؛ اتفاقی که در سال گذشته نیز رخ داد. به گفته آن‌ها، اگر دولت به اجرای مصوبه قیمت‌گذاری در حاشیه بازار تن دهد، این موضوع می‌تواند درنهایت و البته به‌شرط رعایت سایر پارامترها (به‌ویژه عرضه مناسب) به کاهش قیمت‌ها کمک کند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟