تامین قطعات خودرو, امید رضایی

ریسک‌پذیری بالای خودروسازان با تک سورسی بودن در تامین قطعات

پنجشنبه - 4 اردیبهشت 1399

پیشرانه- عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی گفت: انتخاب سورس ریسک بالایی برای خودروساز دارد و خودروساز باید با شناسایی سورس و تائید صلاحیت ورود و دانش فنی قطعه ساز نسبت به صدور تأییدیه لازم اقدام کند.

پیشرانه- عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی گفت: انتخاب سورس ریسک بالایی برای خودروساز دارد و خودروساز باید با شناسایی سورس در تامین قطعات و تائید صلاحیت ورود و دانش فنی قطعه ساز نسبت به صدور تأییدیه لازم اقدام کند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» امید رضایی بابیان این مطلب افزود: در اصطلاح سیاسی و صنعتی برای خرید سهام باید صلاحیت خریدار تعیین شود بنابراین در انتخاب سورس برای تامین قطعات نیز باید صلاحیت قطعه ساز مورد تائید خودروساز قرار گیرد و اگر این فرصت را به قطعه ساز می‌دهد باید با تکیه بر توان گذشته و عملکرد امروز او باشد.

وی بابیان این‌که طرح توجیه قطعه ساز باید با تأکید بر داشتن نیروی انسانی و توان فنی قطعه ساز و تائید آن از سوی خودروساز باشد، تصریح کرد: بررسی میزان دانش فنی و دیدن همه زوایای کار از اصلی‌ترین پارامترهای طرح‌های توجیهی است چراکه طرح‌ها نباید تنها سودآوری را نشان دهد بلکه همه زوایا را در برگرفته و خودروساز بر اساس آن نسبت به انتخاب سورس اقدام خواهد کرد.

رضایی ادامه داد: به‌طورقطع خودروساز بعدازاین همه‌سال فعالیت تجربه داشته و به‌راحتی توان تشخیص می‌دهد که دادن فرصت به این سورس فرصت خوبی بوده یا خیر.

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با تأکید بر این‌که به‌اندازه کافی تجربه و سوابق قطعه ساز در مجموعه خودروساز وجود دارد، اظهار کرد: هرچند انتخاب سورس برای تامین قطعات خطاناپذیر است اما بدون شک در محصولات جدید دانش‌بنیان وجود توان مذاکره خارجی، عمق دانش فنی، نیروی متخصص، زیرساخت مناسب، تجهیزات به‌روز و نیروی انسانی کارآمد از اصلی‌ترین پارامترهای انتخاب سورس است که در صورت نبود هرکدام از این موارد، ریسک‌پذیری آن برای خودروساز افزایش می‌یابد.

وی گفت: انتخاب سورس در برخی از قطعات به‌راحتی امکان‌پذیر نیست در این شرایط خودروساز برای شرایط بحرانی سورس دوم را انتخاب می‌کند تا اگر سورسی به‌صورت کامل همه پارامترها را نداشت، سورس دوم البته با تمرکز بر سورس نخست، فعال شود.

رضایی بابیان این‌که خودروهایی که امروز تولید می‌شود امتحان خود را پس داده‌اند، تصریح کرد: ریسک انتخاب سورس برای پلتفرم خودروهای جدید و قطعاتی که ساخت داخل نشده با ریسک‌پذیری بالایی برای خودروساز همراه است اما بدون شک عملکرد تک سورسی قطعه ساز، خودروساز و مشتری نهایی را به سود می‌رساند چراکه خریدار با قیمت منطقی‌تری نسبت به خرید اقدام می‌کند و خودروساز نیز انرژی کمتری صرف کرده و در مقابل نیز قطعه ساز توان تجهیز شدن به دانش فنی روز را خواهد داشت.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟