خصوصی سازی صنعت خودرو, دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی, آرش محبی نژاد

خصوصی سازی صنعت خودرو و راه های آسان دور زدن تحریم ها

چهارشنبه - 6 شهریور 1398

پیشرانه- دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی گفت: بدون شک در شرایطی که با تحریم مواجه است، خصوصی سازی صنعت خودرو می‌تواند کمک بزرگی به این صنعت در دور زدن تحریم‌ها و پیدا کردن راهکارهای جدید برای حل مشکلات باشد و به کاهش فساد و رانت نیز کمک کند.

پیشرانه- دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی گفت: بدون شک در شرایطی که با تحریم مواجه است، خصوصی سازی صنعت خودرو می‌تواند کمک بزرگی به این صنعت در دور زدن تحریم‌ها و پیدا کردن راهکارهای جدید برای حل مشکلات باشد و به کاهش فساد و رانت نیز کمک کند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» آرش محبی نژاد با تأکید بر این‌که در ابتدا باید هدف از خصوصی سازی صنعت خودرو مطرح شود، افزود: خصوصی‌سازی این صنعت در حالی مورد تأکید قرار می‌گیرد که سهم دولت از سهام خودروسازان در یکی از شرکت‌ها به حدود ۱۴ درصد و در خودروساز دیگر به کمتر از ۲۰ درصد می‌رسد و در چنین شرایطی اگر خواستار تبعیت از مقررات شرکت‌های خصوصی هستند، این توان و امکان وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر دولت به دنبال کسب مبلغ حاصل از واگذاری است باید به این موضوع آگاه باشد که عدد چندان بالایی را شامل نمی‌شود و اگر به واگذاری مدیریت این صنعت به بخش خصوصی است نیز هم‌اکنون این شرایط وجود دارد.

این فعال صنعت قطعه با تأکید بر این‌که در حالی بر ضرورت دخالت نکردن دولت در صنعت خودرو و پس از خصوصی‌سازی تأکید می‌شود که تحقق این امر بعید به نظر می‌رسد، تصریح کرد: هم‌اکنون دولت با سهم ۱۴ درصدی اجازه دخالت رسمی ندارد و نفوذ مدیریتی این میزان سهام چندان زیاد نیست اما در عمل شاهدیم که این اتفاق رخ نمی‌دهد و انتخاب مدیرعامل نیز از سوی دولت انجام می‌شود بنابراین در چنین شرایطی باید مشخص شود که بعد از خصوصی سازی صنعت خودرو وضعیت به چه شکل خواهد بود و هدف اصلی دولت از واگذاری چیست؟

او ادامه داد: هم‌اکنون نیز امکان مدیریت خصوصی وجود دارد بنابراین نیاز به واگذاری سهام نیست اما درصورتی‌که شاهد نفوذ قابل‌توجه سهامداران بودیم خصوصی‌سازی از ضرورت ویژه‌ای برخوردار می‌شد بنابراین با توجه به شرایطی فعلی، هدف از واگذاری سهام دولت مشخص نیست.

محبی نژاد اظهار کرد: در شرایط فعلی که صنعت خودرو با تحریم دست‌به‌گریبان است، خصوصی‌سازی در صنعت خودرو می‌تواند به راحت‌تر دور زدن تحریم‌ها و پیدا کردن راهکارهای جدید و حل مشکلات کمک بیشتری کند. این در حالی است که بدون شک استفاده از رانت و فساد نیز در بدنه خصوصی به‌مراتب کمتر خواهد بود.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی یادآور شد: به‌شدت از خصوصی‌سازی صنعت خودرو استقبال و از آن حمایت می‌کنیم به شرطی که خصوصی‌سازی واقعی انجام شود که این امر نیز با واگذاری سهام دولت اتفاق می‌افتد که این موضوع نیز همچنان دارای ابهام است در همین حال توجه به این نکته ضروری است که هم‌اکنون دخالت مجلس در خودروسازی بیشتر از دولت است که باید وضعیت این امر نیز پس از خصوصی‌سازی مشخص شود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟