وضعیت بازار خودرو سواری

نوسان شدید قیمت خودروها در بازار بدون مشتری

شنبه - 20 اردیبهشت 1399

پیشرانه- بازار خودرو در هفته جاری با شایعه ۳۰ تا ۴۰ درصدی افزایش قیمت خودرو بازهم به کما رفت تا نشان دهد علاوه بر عرضه، پارامترهای دیگری در بازار خودرو تأثیرگذار است و می‌تواند عملکرد این بازار جذاب و پرحاشیه را تحت تأثیر قرار دهد.

پیشرانه- بازار خودرو در هفته جاری با شایعه ۳۰ تا ۴۰ درصدی افزایش قیمت خودرو بازهم به کما رفت تا نشان دهد علاوه بر عرضه، پارامترهای دیگری در وضعیت بازار خودرو سواری تأثیرگذار است و می‌تواند عملکرد این بازار جذاب و پرحاشیه را تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» فعالان بازار معتقدند که در حال حاضر باوجوداین قیمت‌ها نه‌تنها هیچ فروشنده‌ای در بازار وجود ندارد بلکه خریداران نیز در بلاتکلیفی به سر می‌برند بنابراین وضعیت بازار خودرو سواری مبهم است و مشخص نیست سرنوشت بازار خودرو به کجا خواهد رسید.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با تائید تأثیرگذاری شایعه افزایش ۴۰ درصدی قیمت‌ها دز بازار خودرو گفت: رکود در بازار خودرو از ماه‌ها پیش آغازشده و شایعه افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو نیز باعث شد تا قیمت‌ها در بازار نوسانی باشد.

او با اشاره به وضعیت نامناسب عرضه خودرو به بازار افزود: عرضه همچنان از سوی خودروسازان با محدودیت‌هایی همراه است و این روند نیاز بازار را تأمین نمی‌کند و در برخی موارد همچنان در حال تحویل تعهدات معوقه خود به آن دسته از مشتریانی هستند که پیش‌تر در طرح‌های فروش خودروسازان شرکت کرده‌اند.

مؤتمنی بابیان این‌که عدم تأمین نیاز بازار از سوی تزریق کننده اصلی به بازار باعث می‌شود کسانی که در شرایط فعلی خودرو در اختیاردارند به‌نوعی اختیار تعیین قیمت خودرو را در دست داشته باشند، درباره وضعیت بازار خودرو سواری تصریح کرد: این دسته از افراد خودرو را باقیمت‌های عجیب‌وغریب به بازار عرضه می‌کنند، بنابراین تا زمانی که انفعال متولی اصلی قیمت‌گذاری خودرو ادامه داشته باشد، شرایط بازار این‌گونه خواهد بود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران با تأکید بر ادامه‌دار بودن نوسانات قیمت خودرو گفت: در حال حاضر نیاز بازار از سوی کسانی تأمین می‌شود که باهدف حفظ ارزش دارایی خود اقدام به خرید خودرو کرده بودند و برای کسب سود بیشتر نسبت به شرایط بازار با اختلاف قیمت، خودرو تحویلی را به فروش می‌رساندند که در حال حاضر هیچ خودرویی در بازار وجود ندارد، بنابراین نیاز بازار از سوی نمایشگاه داران تأمین نمی‌شود.

سعید مؤتمنی در ادامه درباره وضعیت بازار خودرو سواری تصریح کرد: بدون شک فاصله قیمتی کارخانه و بازار به دلیل کمبود اتفاق می‌افتد و در حال حاضر در ۹۰ درصد نمایشگاه‌های خودرو، خودرو ایرانی دیده نمی‌شود و معامله‌ها بسیار محدود است و در سایت‌های خریدوفروش نیز قیمت‌ها به‌صورت توافقی درج می‌شود.

او ادامه داد: هم‌اکنون به دلیل شایعه افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت خودرو شاهد تأثیر روانی آن در بازار هستیم و این روند باعث شده تا دارندگان خودرو برای فروش خودرو خود دست نگه‌دارند و مشتری و خریدار نیز برای خرید دچار تردید هستند که باعث شده تا بازار با بلاتکلیفی مواجه شود.

مؤتمنی در انتها با بیان این‌که لازم است ستاد تنظیم بازار هر چه زودتر به جمع‌بندی برسد و قیمت‌ها را اعلام کند تا نوسان بازار زودتر فروکش کند، گفت: البته تنها اعلام قیمت کافی نیست و نکته مهم این است که عرضه به میزان کافی صورت گیرد تا خلأ به وجود آمده را برطرف و تکلیف و وضعیت بازار خودرو سواری را مشخص کند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟