بازگشت آرامش به بازار با قرعه کشی خودرو

بازگشت آرامش به بازار با قرعه کشی خودرو

سه شنبه - 23 اردیبهشت 1399

پیشرانه- رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گفت: روش قرعه کشی در فرایند ثبت‌نام خودروهای پرطرفدار ضمن کنترل می‌تواند منجر به دسترسی همه مصرف‌کنندگان واقعی شود و این روند بازار را به آرامش خواهد رساند.

پیشرانه- رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گفت: روش قرعه کشی خودرو در فرایند ثبت‌نام خودروهای پرطرفدار ضمن کنترل می‌تواند منجر به دسترسی همه مصرف‌کنندگان واقعی شود و این روند بازار را به آرامش خواهد رساند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» عباس تابش در تشریح وضعیت قرعه کشی برای ثبت‌نام خودرو گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده خودروسازان ملزم به تولید روزانه دو هزار دستگاه خودرو هستند که ۶۰ درصد تولید ماهانه به تعهدات و ۴۰ درصد به فروش فوق‌العاده اختصاص می‌یابد.

معاون وزیر صنعت افزود: ۴۰ درصد تولید ماهانه معادل ۲۶ هزار دستگاه خودرو خواهد بود که این تعداد خودرو به فروش فوق‌العاده اختصاص می‌یابد بنابراین اگر میزان ثبت‌نام‌ها بیش از این تعداد باشد قرعه کشی انجام و ۲۶ هزار نفر اول به‌عنوان برنده انتخاب می‌شوند و مبالغ باقی افراد بازگردانده می‌شود و اگر کسی خواستار باقی ماندن پول خود در نزد خودروسازان باشد، با رضایت خود و بدون اختصاص سودی این منابع تا زمان فروش فوق‌العاده بعدی در نزد خودروساز باقی می‌ماند.

وی با تأکید بر این‌که زمان فروش فوق‌العاده خودروسازان بسته به میزان تولید خودروسازان متفاوت خواهد بود، تصریح کرد: سازمان حمایت از خودروسازان برنامه تولید خواهد گرفت تا ملاک فروش هر خودرو مشخص شود که آیا بر اساس میزان تولید و یا درخواست برای خرید صورت گرفته یا خیر؟

تابش با اشاره به تجربه موفق قرعه کشی در سایر بخش‌ها این امر را مؤثر دانست و تصریح کرد: بدون شک انجام هرگونه قرعه کشی با حضور نهادهای نظارتی بوده و مانع از هرگونه ایجاد رانت و فساد می‌شود.

گفتنی است روز گذشته رئیس شورای رقابت اعلام کرد: بر اساس دستورالعمل جدید، در پیش‌فروش‌های جدید فروش خودرو به‌صورت قرعه کشی خواهد بود و افرادی که ظرف سه سال گذشته خودرویی خریداری نکرده باشند یا کارت ملی آن‌ها دارای کد تکراری ثبت‌شده در سامانه نباشد، اجازه خواهند داشت تا در این قرعه کشی شرکت کنند.

شیوا معتقد است هم‌اکنون تقاضا بالاتر از عرضه است و چاره‌ای نیست جز اینکه در کنار قرعه کشی مکانیزم دیگری نیز برای توزیع عادلانه خودرو لحاظ شود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟