سهام یزد تایر در فرابورس

سهام یزد تایر در فرابورس عرضه می‌شود

چهارشنبه - 31 اردیبهشت 1399

پیشرانه – سهام شرکت«یزد تایر» با نماد«پیزد» امروز (چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت) در بازار دوم فرابورس ایران با روش ثبت سفارش به عموم عرضه خواهد شد.

پیشرانه – سهام شرکت«یزد تایر» با نماد«پیزد» فردا(چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت) در بازار دوم فرابورس ایران با روش ثبت سفارش به عموم عرضه خواهد شد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» حداکثر سهام قابل سفارش برای«یزد تایر»، ۵۰ سهم و قیمت ثبت سفارش ۴۰هزار و ۳۵۳ رسال است. همچنین حداکثر مبلغ مورد نیاز با احتساب کارمزد برای خرید این عرضه اولیه ۲۰۵ هزار تومان است. پیش‌بینی می‌شود که مبلغ تقریبی برای هر شخص به منظور مشارکت در عرضه اولیه بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان باشد.

سهام یزد تایر در فرابورس در حالی عرضه می شود که چندی پیشبیش از دو میلیون کد حقیقی و حقوقی در عرضه اولیه«شستا» شرکت کردند و رکورد جدیدی را به ثبت رساندند و این مهم، نشان از آن دارد که این روزها عرضه‌های اولیه در بورس طرفداران بسیاری دارند.

لاستیک‌ساز ۲۳ ساله

مجتمع صنایع لاستیک یزد با سابقه ۲۳ ساله بعد از احراز کلیه شرایط پذیرش از تاریخ بیست و ششم آذر ماه سال ۱۳۹۸، به عنوان دویست و شصتمین نماد معاملاتی در بازار دوم فرابورس ایران، ثبت شده و در گروه لاستیک و پلاستیک و زیرگروه تولید تایر و بازسازی تایرهای پلاستیکی قرار دارد. بر اساس اطلاعاتی کدال، سهامدار اصلی«پیزد» شرکت‌های مجتمع آرتاویل تایر(سهامی عام) با ۶۱ درصد، سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین با ۳۶ درصد و آستان قدس رضوی با ۲.۱ درصد هستند.

کند و کاو در صورت‌های مالی«پیزد»  

بر اساس گزارش فعالیت  ۱۲ ماهه هیات مدیره پیزد  مربوط به عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۷، شرکت پیزد از زمان تاسیس تا پیش از عرضه  اولیه لاستیک یزد، ۱۰ مرحله افزایش سرمایه داشته  است. واحد تایر و تیوب لاستیک یزد با ظرفیت اسمی سالانه ۱۳۵۰۰ تن برای تولید انواع تایر و تیوب دوچرخه، موتور سیکلت و سواری و وانت های سیک طراحی و عملیات اجرایی از سال ۶۹ آغاز شد.

عمده صادرات پیزد در سال ۱۳۹۷ به  کشورهای نیجریه، افغانستان، عراق، مالی، قزاقستان، یمن، پاکستان، ترکمنستان، رومانی و سوریه بوده است و  این شرکت در سال ۱۳۹۸، معادل با ۱۸۲ نیروی رسمی، ۳۲۳ نیروی قراردادی و ۹۷۸ نیروی پیمانکاری داشته و بیش از ۱۴۸۰ نفر از فعالیت‌های پیزد، اشتغال دارند.

سهام یزد تایر در فرابورس در حالی برای متقاضیان در دسترس خواهد بود که طبق گزارش صورت‌های مالی میان دوره‌ای دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ماه سال ۱۳۹۸ که ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ روی کدال منتشر شده، شاهد افزایش ۹۳ درصدی درآمدهای عملیاتی ۹ ماهه سال ۹۸ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل هستیم. هم چنین سود ناخالص ۹ ماهه ۹۸ به نسبت ۹ ماهه ۹۷ حدود ۲۵۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

این شرکت طرح  های توسعه زیر را برای افزایش ظرفیت در دستور کار دارد که اتمام فاز نخست پروژه طرح توسعه ظرفیت محصولات رادیال از ۷۰۰۰ حلقه به ۹۰۰۰ حلقه در روز تا رسیدن به ۱۲۰۰۰ حلقه در روز، توسعه ماشین آلایت از طریق شرکت کارا گستر و شرکت هانچ، اجرای فازهای تولید انبوه تایر های وانتی رادیال، تولید تایر جدید سواری رادیال MARS، مذاکره با فردشتاین و نهایی شدن الزامات فنی برای انتقال فناوری تولید تایر SUV، پروژه تولید تایرهای سواری رینگ ۱۳ با پترن جدید، قرارداد با شرکت زامیاد (نماد: خزامیا)، قرارداد با پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برای تحلیل تایر، همکاری با ستاد ویژه فناوری نانو ریاست جمهوری و ارائه مدارک برای اخذ گرید A ساپکو و سازه گستر از جمله آن است.

این شرکت از محل صندوق ذخیره ارزی، ۲۵ میلیون یورو اخذ کرده است. خرید دستگاه ماشین تایر سازی هانچ، ماشین بید سازی، ماشین بن بوری، دستگاه های تست آزمایشگاهی، به روز آوری ماشین تایر سازی VMI و خرید فناوری تولید تایر های SUV از شرکت فردشتاین آلمان و فناوری تایر های موتوری از کشور چین از جمله اقدامات ارزی شرکت می باشد که منجر به ارتقا فناوری و افزایش تولید و فروش و شناسایی سود خوب و گسترش توان صادراتی در سال ۱۴۰۰ به بعد می شود.

مجتمع صنایع لاستیک یزد در سال ۷۶ و در شهر یزد با بهره‌گیری از دانش فنی شرکت آی – آری – سی ژاپن و نیز به همراه بکارگیری از تکنولوژی‌های بومی افتتاح شد و در سال ۸۶ توانست جهت ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی خود، با اخذ فن‌آوری رسمی از وردشتاین هلند، اقدام به تولید تایرهای رادیال سیمی کند و نماینده انحصاری تولید این شرکت را در ایران برعهده گیرد.

یزد تایر چشم‌اندازی را برای سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته و قصد دارد با تولید سالیانه ۵۰ هزار تن انواع تایر سواری و وانتی رادیال، بتواند ۱۰ درصد از بازارهای منطقه‌ای و ۲۰ درصد از سهم بازار داخلی را به دست آورد.

درآمدهای عملیاتی این شرکت ۵۱ میلیارد تومانی در شش ماهه نخست سال ۹۸ با رشدی ۴۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به رقم ۳۰۱ میلیارد و ۲۱۹ میلیون تومان رسید. در عین حال سود ناخالص این شرکت در شش ماهه ابتدایی سال ۹۸ به ۶۲ میلیارد و ۲۶۴ میلیون تومان رسید و نسبت به شش ماهه سال پیش از آن، ۹۷ درصد رشد کرد.

سود «پیزد» از عملیات اصلی این شرکت در نیمه نخست سال پیش نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشدی ۱۲۴ درصدی از ۲۲ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان در انتهای سال ۹۷ به ۵۱ میلیارد و ۳۰۹ میلیون تومان رسید.

یزد تایر در مجموع شش ماه نخست سال گذشته ۳۶ میلیارد و ۸۸ میلیون تومان سود خالص شناسایی کرده که نسبت به شش ماهه ساله ۹۷ رشدی ۱۲۷ درصدی داشته است.

همچنین هزینه‌های مالی شرکت در شش ماهه نخست امسال به رقم ۹ میلیارد و ۶۳۱ میلیون تومان رسیده است؛ در همین راستا و در این دوره، مبلغ ۶۳ میلیارد و ۷۷۷ میلیون تومان تسهیلات با نرخ‌های ۱۸، ۱۷.۵ و ۱۱ درصدی دریافت کرده است. همچنین این شرکت بیش از ۲۵ میلیارد یورو معادل ۷۶ میلیارد و ۷۰۹ میلیون تومان نیز با هزینه ۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومانی تسهیلات ارزی دریافت کرده است.

موجوی مواد و کالای این شرکت با رشدی ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه، رقمی بالغ بر ۱۳۰ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان بوده است.

سود انباشته لاستیک یزد نیز نسبت به انتهای سال ۹۷ رشدی ۵۱ درصدی داشته و از ۵۹ میلیارد و ۱۰۷ میلیون تومان در انتهای اسفند ۹۷ به ۸۹ میلیارد و ۴۴۵ میلیون تومان در پایان شهریور ۹۸ رسیده است.

مجموع بدهی‌های یزد تایر نیز در پایان شهریور ماه نسبت به انتهای سال مالی گذشته، رشدی نزدیک به ۱۷درصد داشته و از ۲۶۶ میلیارد و ۱۸۵ میلیون تومان به ۳۱۸ میلیارد و ۵۰۱ میلیون تومان در انتهای شهریور ماه ۹۸ رسید.

در مجموع پیزد در انتهای شهریور سال جاری توانست که برای هر سهم ۸۱ تومان سود عملیاتی محقق کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۴ درصد رشد داشت. در عین حال سود خالص هر سهم نیز ۷۰ تومان شناسایی شده که این رقم نیز در مقایسه به شش ماهه سال ۹۷ رشدی ۱۲۷ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین این شرکت در تشریح برنامه‌های جهت تکمیل طرح‌های توسعه‌ای خود، فاز اول پروژه «طرح افزایش ظرفیت محصولات رادیال از تعداد ٧٠٠٠حلقه به ٩٠٠٠حلقه در روز» را با موفقیت به بھره برداری رسانده و فاز دوم برای رسیدن به تعداد ١٢٠٠٠ حلقه در روز را دردست اجراء دارد . به همین منظور بخش عمده‌ای از ماشین آلات مورد نیاز این فاز توسعه را نصب کرده و در حال راه اندازی آن است.

در عین حال بخش دیگری از ماشین آلات در مرحله حمل و ترخیص هستند که طبق برنامه زمان‌بندی، فاز دوم پروژه تا پایان سال ١٣٩٩ به بھره برداری رسیده و تعداد ٣٠٠٠ حلقه تایر به تولید روزانه شرکت افزوده خواھد شد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟