افزایش دوباره قیمت خودرو

افزایش دوباره قیمت خودرو چگونه نهایی می‌شود؟

سه شنبه - 17 تیر 1399

پيشرانه – افزایش دوباره قیمت خودرو در تابستان امسال، نیاز به مصوبه شورای رقابت دارد و در نهایت باید ستاد تنظیم بازار با آن موافقت كند.

پيشرانه – افزایش دوباره قیمت خودرو در تابستان امسال، نیاز به مصوبه شورای رقابت دارد و در نهایت باید ستاد تنظیم بازار با آن موافقت كند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» هرچند شورای رقابت در اردیبهشت امسال، با افزایش قیمت تعدادی از محصولات ایران خودرو و سایپا موافقت كرد و این دو خودروساز مجوز افزایش قیمت را در دور جدید پیش‌فروش دریافت كردند، اما به نظر می‌رسد كه همچنان فاصله‌ای قابل توجه میان نرخ تورم و قیمت اعلامی خودروسازان وجود دارد.

این فاصله در ماه‌های گذشته، بیش از همه خود را در بازار آزاد خودرو نشان داده است. جایی كه در آن خودروهای موجود، با اختلاف قیمتی قابل توجه در مقایسه با نرخ‌های اعلامی كارخانه معامله می‌شود. این فاصله جدی باعث شده رقابتی شدید میان متقاضیان در دریافت خودرو به شكل مستقیم از كارخانه به وجود آید و در ماه‌های قبل هر بار كه ایران خودرو و سایپا اقدام به عرضه خودروهایشان كردند، به دلیل حجم بالای مراجعه به سایت، عملا بسیاری از متقاضیان امكان ثبت نام در سایت پیدا نكردند.

به دنبال این اتفاقات شورای رقابت در كنار موافقت با افزایش دوباره قیمت خودرو پس از بهمن ۹۷، اعلام كرد كه پیش‌فروش‌های جدید با روش قرعه كشی انجام می‌شود و برندگان امكان استفاده از محصولات با قیمت كارخانه را دارند. با این وجود تنها در قرعه كشی فروش ویژه عید فطر، ایران خودرو و سایپا برای فروش ۲۵ هزار دستگاه خودرو بین حدود پنج میلیون متقاضی قرعه كشی كردند.

با وجود این برنامه ریزی‌ها، همچنان افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد ادامه دارد و از سوی دیگر خودروسازان نیز با اشاره به نرخ تورم و افزایش هزینه‌ها، در خواست افزایش دوباره قیمت محصولاتشان را ارائه داده‌اند. موضوعی كه به نظر می‌رسد تا نهایی شدن به چند مرحله تایید جدید احتیاج دارد.

رضا شیوا – رییس شورای رقابت – با اشاره به اینکه خودروسازان هر سه ماه یکبار می توانند با تغییر نرخ تورم درخواست تجدیدنظر در قیمت ها را داشته باشند، اظهار داشت: بر همین اساس خودروسازان درخواست خود را با استناد به هزینه های تولید به وزارت صمت ارسال می کنند و این وزارتخانه اقدام به دریافت نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی می کند.

بر اساس گفته‌های او، پس از ارائه این درخواست، بانك مركزی تورم بخشی حوزه خودرو را محاسبه می‌كند و اگر نیاز به تغییر دوباره قیمت‌ها بود، اقدامات لازم در این زمینه انجام می‌شود. بر این اساس در صورت تایید شدن افزایش تورم در حوزه خودرو، شورای رقابت باید دستورالعمل افزایش قیمت‌ها در تابستان را صادر كند و در صورتی كه ستاد تنظیم بازار نیز با آن موافقت كرد، افزایش دوباره قیمت خودرو در دستور كار قرار می‌گیرد.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟