کاهش قیمت خودرو در بازار

کاهش قیمت خودرو در بازار؛ رویایی دست نیافتنی!

چهارشنبه - 25 تیر 1399

پیشرانه – کاهش قیمت خودرو در بازار وعده‌ای است که تقریبا تمامی مسئولان وزارت صمت به آن پرداختند اما گران شدن، تنها نتیجه تمام این سیاست ها بود.

پیشرانه – کاهش قیمت خودرو در بازار وعده‌ای است که تقریبا تمامی مسئولان وزارت صمت به آن پرداختند اما گران شدن، تنها نتیجه تمام این سیاست ها بود.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» هرچند خودروسازان داخلی در سال‌های گذشته از این رانت برخوردار بودند که با محدود کردن واردات خودروهای خارجی و سپس در دو سال گذشته، ممنوعیت واردات این محصولات، بازاری گسترده و انحصاری را در اختیار بگیرند، اما در عمل شرایط به شکلی پیش رفته که نه تنها مردم که حتی دولت و خودروسازان نیز از شرایط به وجود آمده راضی نیستند.

مردم از محدود بودن انتخاب هایشان، پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی و افزایش مداوم قیمت این محصولات شاکی هستند و خودروسازان نیز می‌گویند با توجه به نرخ بالای تورم و سرعت بالای رشد نرخ ارز، عملا قیمت‌های فعلی محصولاتشان با واقعیت‌های سازگار نیست و این شرکت‌ها زیان ده هستند. در این بین دولت نیز به منظور کاهش فشار بر اقشار مختلف مردم، وعده کاهش قیمت خودرو در بازار را می‌دهد.

در ماه‌های گذشته و پس از تغییراتی که در وزارت صمت انجام شد، با همکاری شورای رقابت، سازمان حمایت و خودروسازان داخلی، چند مرحله پیش فروش جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در دستور کار قرار گرفت تا به این ترتیب کاهش قیمت خودرو در بازار کلید بخورد. از سوی دیگر اعلام شد سایت‌های خرید و فروش خودرو نیز موظف هستند که قیمت‌ها را از سایت خود بردارند تا روند افزایشی مدیریت شود.

با وجود تمام این ترفندها نه تنها قیمت خودرو در بازار داخلی ایران کاهش نیافته که به نظر می‌رسد سیاستی مانند حذف دستوری قیمت‌ها، خود عاملی برای افزایش قیمت شده است، تا جایی که کارشناسان خودرو هشدار می‌دهند، این روند نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت.

علی شکوهی – کارشناس بازار خودرو – در این رابطه گفته: متاسفانه بازار خودروی ما درگیر نظام واسطه‌گری است و این عامل باعث شده تا خودرو با افزایش حدود ۵۰درصدی به دست مصرف‌کننده نهایی برسد؛ از طرفی حذف قیمت خودرو در سایت‌های فروش اینترنتی منجر به کوری قیمت‌ها و در نهایت تشدید التهاب بازار خودرو شده است. عدم شفافیت در قیمت‌گذاری و فاصله بالای نرخ‌های اعلام شده در سایت‌های اینترنتی باعث سردرگمی خریداران و افزایش قدرت فروشندگان برای تغییر قیمت‌ها‌ شده است.

هرچند فعلا خبری از تجدیدنظر در این سیاست‌ها نیست اما با توجه به انجام چند دور فروش فوق العاده خودرو، بازار در برابر تغییر مقاومت می‌کند و با توجه به افزایش نرخ دلار و تداوم تورم به نظر می‌رسد، کاهش قیمت خودرو در بازار، هر روز به رویایی دست نیافتنی‌تر تبدیل می‌شود.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟