خصوصی سازی در صنعت خودرو

مجلس به دنبال خصوصی‌سازی واقعی در صنعت خودرو است

جمعه - 8 شهریور 1398

پیشرانه- نمایندگان مجلس نیز به دنبال آن هستند که تصدی‌گری دولت در حوزه خودرو کاهش پیدا کند و خصوصی‌سازی واقعی در صنعت خودرو به سرانجام برسد.

پیشرانه- نمایندگان مجلس نیز به دنبال آن هستند که تصدی‌گری دولت در حوزه خودرو کاهش پیدا کند و خصوصی‌سازی واقعی در صنعت خودرو به سرانجام برسد.

بر اساس این گزارش عبدالله رضیان در گفت‌وگو با «پیشرانه» بابیان اینکه در خصوصی سازی باید اهلیت وجود داشته باشد و کار به‌دست اشخاص حقیقی دارای اهلیت سپرده شود، گفت: صنعت خودرو کشور باید به کسانی که اهلیت فنی و اقتصادی دارند واگذار شود چراکه در این صورت خصوصی‌سازی واقعی که مدنظر همه صاحب‌نظران و فعالان اقتصادی و مجلس است اتفاق خواهد افتاد.

عضو هيأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس ادامه داد: نگاه کارشناسان این است که مهم‌ترین راه برون‌رفت از چالش‌های صنعت خودرو، خصوصی‌سازی واقعی در صنعت خودرو است چراکه دخالت دولت در صنعت خودرو باعث چالش‌های زیادی ازجمله بالا رفتن هزینه‌های تولید و ایجاد رانت شده است و برای عبور از مشکلات این صنعت باید تصدی‌گری دولت در صنعت خودرو کاهش یابد.

رضیان تصریح کرد: بخش خصوصی می‌تواند در ارتقای کیفیت خودروها کاهش قیمت خودرو و رقابتی کردن آن تأثیر بسزایی داشته باشد اما مسئله مهم اهتمام دولت در این زمینه است تا افرادی که دارای توانمندی اقتصادی لازم برای واگذاری هستند، پیدا شود.

عضو هيأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر خصوصی‌سازی صنعت خودرو، درست و به معنای واقعی انجام شود فضای رقابتی به وجود خواهد آمد و از سوی دیگر رانت‌های که در چند سال اخیر در این صنعت شاهد بوده‌ایم از بین خواهد رفت.

نماینده مردم در مجلس دهم افزود: نگاه دولت این است که حوزه خودرو خصوصی‌سازی شده و این صنعت خصوصی است، اما عملاً به این شکل نیست زیرا این حوزه، خصولتی بوده و قسمت عمده‌ای از سهام آن به شرکت‌ها یا نهادهای دولتی بازمی‌گردد و عملاً می‌توان گفت خصوصی‌سازی واقعی در صنعت خودرو انجام‌نشده است.
وی تأکید کرد: امروز ذهنیت منفی در مورد خصوصی‌سازی در افکار عمومی و مجلس و دیگر بدنه حمایتی دولت وجود ندارد چراکه در سال‌های اخیر در بخش خصوصی نمونه‌های موفقی در کشور داریم که در صادرات، ارزش‌افزوده بالایی ایجاد کرده‌اند و این استعداد و توانمندی در کشور وجود دارد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟