قیمت قطعات یدكی خودرو

قیمت قطعات یدكی خودرو چرا افزایش یافته است؟

چهارشنبه - 8 مرداد 1399

پيشرانه – قیمت قطعات یدكی خودرو در ماه‌های گذشته روند افزایشی به خود گرفته و به نظر می‌رسد در كنار نرخ تورم، دیگر عوامل نیز بر این روند تاثیر دارند.

پيشرانه – قیمت قطعات یدكی خودرو در ماه‌های گذشته روند افزایشی به خود گرفته و به نظر می‌رسد در كنار نرخ تورم، دیگر عوامل نیز بر این روند تاثیر دارند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»  بازار خودرو در ایران، ماه‌های پر تلاطمی را پشت سر می‌گذارد و هرچند دولت تلاش كرده با ورود پرقدرت، نظم از دست رفته را بازگرداند اما رصد نتیجه اقدامات چند ماه گذشته، حاكی از آن است كه نه خط و نشان‌های وزارت صمت به كاهش قیمت‌ها منجر شده و نه در طرح‌های قیمتی جدید شورای رقابت گره بازار را باز كرده است.

با وجود آنكه ایران خودرو و سایپا در ماه‌های گذشته در چند مرحله، نسبت به فروش وی‍ژه محصولات خود اقدام كرده‌اند و از فروش سه ماهه، شش ماهه و یك ساله محصولات گرفته تا پیش فروش با سود مشاركت در تولید، در ماه‌های گذشته چند ده هزار دستگاه خودرو جدید تحویل متقاضیان شده است.

در كنار آن با توجه به درخواست‌های مكرر خودروسازان، شورای رقابت ابتدا در بهار و سپس در تابستان، مجوز افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا را صادر كرد با این امید كه مصوبات جدید به كاهش فاصله قیمت ایجاد شده میان نرخ‌های كارخانه و بازار منجر شود اما در عمل، رسما بازار در برابر تمام این سیاست‌ها مقاومت كرد و به نظر می‌رسد با طرح‌های فعلی شانسی برای پر كردن این شكاف وجود ندارد.

در كنار نگرانی‌ها از وضعیت بازار خودرو، حالا برخی كارشناسان از گرانی قیمت قطعات یدكی خودرو نیز سخن می‌گویند. بازاری كه از سویی در تحویل قطعات جدید به كارخانه‌ها اهمیت دارد و از سوی دیگر در هزینه تعمیر و نگهداری خودروهای در حال فعالیت نیز نقشی كلیدی ایفا می‌كند.

قطعه سازان در ماه‌های گذشته با دو مشكل عمده مواجه بوده‌اند. از سویی با افزایش قیمت ارز و دشواری ایجاد شده در تامین آن، دسترسی به مواد اولیه تولید قطعات خودرو با دشواری مواجه شده است و از سوی دیگر با توجه به زیان انباشته خودروسازان و عدم توانایی آنها در تسویه بدهی‌هایشان، دسترسی به منابع مالی نیز برای قطعه سازان دشوار شده است.

همین امر بازار را با مشكلی جدید مواجه كرده و در كنار گران شدن قیمت قطعات یدكی خودرو این بازار معضل رشد قطعات بی كیفیت و قاچاق نیز مواجه است. تا جایی كه گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد، بسیاری از صاحبان خودرو برای پیدا كردن قطعات مورد نیازشان با چالش‌های جدی مواجه هستند و بعضا با وجود پرداخت قیمت‌های گزاف، امكان دستیابی به قطعه با كیفیت را نیز ندارند.

مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با بیان اینکه در بازار لوازم یدکی قطعات تقلبی و فیک وجود دارند، گفت: منکر وجود جنس تقلبی و فیک در بازار نیستیم و حدود ۲۰ درصد از قطعات موجود در حال حاضر بی‌کیفیت هستند. دولت باید با کالای تقلبی مبارزه کند و یکی از راه‌های این مبارزه کمک گرفتن از خود اعضای ۱۰ هزار نفری اتحادیه لوازم یدکی خودرو در تهران است. اعضای صنف لوازم یدکی هم کارشناسان خبره‌ای هستند و هم مدیران بسیار خوبی هستند که می‌توانند به گمرک و وزارت صمت کمک کنند. به دنبال آن هر قطعه‌ای که قرار است وارد کشور شود در ابتدا به اتحادیه و کارشناسان معرفی شود تا از سلامت و کیفیت آن اطمینان حاصل شود و بعد اجازه ورود داده شود.

هرچند در ماه‌های گذشته بسیاری از قطعه سازان نسبت به مشكلات موجود در این عرصه چه در حوزه تامین مواد اولیه و چه در زمینه تسویه بدهی‌های خودروسازان و تامین ارز، هشدار داده بودند اما به نظر می‌رسد همانطور كه در بازار خودرو فعلا راهكاری وجود ندارد، بازار لوازم جانبی در فضایی غبار آلود فرو رفته و اگر طرحی كلان و همه جانبه به اجرا نرسد، احتمالا گرانی قیمت قطعات یدكی خودرو همزمان با رشد محصولات قاچاق و بی كیفیت، مهمان این بازار خواهد بود.

 

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟