تدوین طرح ساماندهی بازار خودرو

تدوین طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس

سه شنبه - 14 مرداد 1399

پیشرانه – تدوین طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس در دستور کار قرار گرفته و پس از بررسی در کمیسیون صنایع و معادن، به صحن علنی می‌رود.

پیشرانه – تدوین طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس در دستور کار قرار گرفته و پس از بررسی در کمیسیون صنایع و معادن، به صحن علنی می‌رود.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»  در شرایطی که به نظر می‌رسد تمام طرح‌های دولت برای ساماندهی بازار خودرو به بن بست رسیده و مشخص نیست سرنوشت این بازار مهم در ماه‌های پیش‌رو به شکل تعیین خواهد شد، حالا نمایندگان مجلس خبر از تدوین طرح ساماندهی بازار خودرو می‌دهند. طرحی که ابعاد مختلفی از این صنعت را در بر خواهد گرفت.

حجت الله فیروزی – سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی – درباره جزییات تدوین طرح ساماندهی بازار خودرو گفته: از آنجا که در حال حاضر قیمت و کیفیت خودرو به یکی از اصلی ترین دغدغه‌های مردم تبدیل شده، تدوین طرح مذکور در دستورکار کمیسیون صنایع و معادن قرار گرفت. این طرح در کمیسیون صنایع و معادن در حال بررسی است و ظرف هفته‌های آینده به هیات رئیسه مجلس تقدیم می شود.

او توضیح داده: طرح ساماندهی بازار و وضعیت تولید خودرو محورهای مختلفی از جمله کیفیت، کمیت، شیوه عرضه، قیمت گذاری، هزینه های سربار و … دارد . از آنجایی که نمایندگان درباره کیفیت، خدمات پس از فروش، عرضه خودرو، نحوه ورود خودرو به بازار انتقاداتی دارند مقرر شد با تدوین طرح مذکور تا حدودی مشکلات و نابسامانی های صنعت خودروسازی ساماندهی شود.

طرح جدید نمایندگان مجلس در حالی پیگیری می‌شود که پیش از این بسیاری از کارشناسان خودرو از ورود نهادهای تصمیم گیر به این بازار ابراز نارضایتی کرده بودند. این کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه بازار خودرو نیز مانند دیگر بازارها، ارتباطی مستقیم با شرایط اقتصادی کشور دارد، با برنامه‌هایی مانند قیمت گذاری اجباری نمی‌توان در آن سامان ایجاد کرد.

در سال‌های گذشته با وجود مخالفت فعالان صنعت خودرو، دولت نسبت تداوم قیمت گذاری دستوری این محصول در بازار اصرار کرده و نتیجه آن افزایش قابل توجه فاصله قیمت میان کارخانه و بازار آزاد است. با وجود آنکه با ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو و افزایش قابل توجه عرضه خودروهای جدید در ماه‌های گذشته، دولت تلاش کرده نظمی جدید در بازار خودرو ایجاد کند اما قیمت‌های جدید نشان می‌دهد که بازار در برابر تمامی این طرح‌ها مقاومت می‌کند.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟