قیمت خودرو در بازار

قیمت خودرو در بازار همچنان بالا می‌رود

سه شنبه - 21 مرداد 1399

قیمت خودرو در بازار روند صعودی خود را حفظ کرده و به نظر می‌رسد با چراغ سبز شورای رقابت به خودروسازان این روند تداوم خواهد داشت.

قیمت خودرو در بازار روند صعودی خود را حفظ کرده و به نظر می‌رسد با چراغ سبز شورای رقابت به خودروسازان این روند تداوم خواهد داشت.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»  در ماه‌های گذشته، بازار خودرو بر خلاف روندی که دولت برای آن تدارک دیده بود، روند افزایشی خود را حفظ کرده و به نظر نمی‌رسد خیال ایستادن داشته باشد. این در حالی است که دولت از اردیبهشت امسال و با ورود به این بازار قصد تزریق آرامشی جدید را داشت.

بر خلاف برخی از بازارهای اقتصادی، همچنان نرخ خودرو در ایران از سوی دولت تعیین می‌شود و همین امر باعث شده وقتی سایر شاخص‌ها مانند تورم یا قیمت ارز بالا می‌روند، خودروسازان امکان افزایش قیمت محصولاتشان را همراستا با افزایش هزینه‌هایشان نداشته باشند. با توجه به اینکه دولت در سال‌های قبل با محدود کردن واردات خودروهای خارجی، از خودروسازان به این شکل حمایت کرده، در زمان افزایش قیمت‌ها نیز به آنها اجازه نمی‌دهد قیمت محصولاتشان را بالا ببرند.

تداوم این رویه باعث شده قیمت خودرو با روندی خاص افزایش پیدا کند. در ماه‌های گذشته نرخ موجود در بازار خودرو همراه با نرخ تورم و دلار بالا رفته اما خودروسازان امکان افزایش قیمت محصولاتشان همزمان با این تغییرات را نداشته اند. از این رو فاصله قیمت ایجاد شده میان برخی محصولات داخلی در کارخانه و بازار آزاد به بیش از ۵۰ میلیون تومان رسیده است.

دولت در ماه‌های گذشته تلاش کرده با افزایش روند پیش فروش خودرو در کارخانه از یک سو و افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو از سوی دیگر، فاصله میان این دو بازار را کاهش دهد اما آنچه در عمل رخ داده، تداوم روند رو به رشد نرخ خودرو در بازار بوده است.

شورای رقابت برای کاهش فاصله نرخ خودرو در بازار با نرخ‌های کارخانه، مجوز افزایش فصلی قیمت خودرو را صادر کند، به این ترتیب خودروسازان اجازه دارند هر سه ماه یک بار با توجه به تورم بخشی صنعت خودرو درخواست افزایش قیمت محصولاتشان را ارائه کنند. این روال یک بار در بهار امسال رخ داد و پس از آن در تابستان نیز تکرار شد.

مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به اینکه وضعیت تولید خودرو در کشور مناسب است، گفت: جلساتی را با شورای رقابت برگزار کردیم و به دنبال رساندن بازار به آرامش هستیم.

مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: در جلسه با اعضای شورای رقابت به نکات اشاره کردیم به طوری که باید به این موارد توجه شود. مکانیزم شورای رقابت به این صورت بود که سال ۹۰ را مبنا قرار می‌داد و در نهایت تورم سال‌های مختلف را لحاظ می‌کرد تا به قیمت برسد، این در حالیست که برخی از خودرو‌ها در سال ۹۰ تولید نمی‌شد و برخی از خودرو‌هایی که الان تولید می‌شود با خودرو‌های آن زمان به لحاظ فنی متفاوت است.

مجید باقری قائم مقام گروه خودروسازی سایپا با اشاره به افزایش نرخ خودرو، گفت: با توجه به افزایش قیمت  مواد اولیه خودرو، بناست که قیمت نهایی خودرو هر سه ماه یکبار تغییر کند و این تصمیمی است که گرفته شده و خودروساز تابع این دستور است. در نتیجه با تغییر قیمت مواد اولیه شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود.

با توجه به تایید این نظرات خودروسازان از سوی شورای رقابت، احتمالا در پاییز امسال نیز قیمت خودرو در کارخانه افزایش قیمت جدیدی را تجربه خواهد کرد. نکته جالب توجه اما این است که بر خلاف تصور شورای رقابت، صدور این مجوز نه تنها به کاهش فاصله میان قیمت خودرو در کارخانه و بازار منتهی نشده که حتی به بازار چراغ سبزی برای افزایش جدی‌تر قیمت خودرو داده است و به نظر می‌رسد با حفظ این روند نه تنها کاهش قیمتی در انتظار بازار نیست که حتی در ماه‌های آینده، همزمان با کارخانه نرخ خودرو بازار نیز همچنان افزایشی خواهد ماند.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟