تاثیر کاهش قیمت دلار بر بازار خودرو

تاثیر کاهش قیمت دلار بر بازار خودرو

جمعه - 24 مرداد 1399

پیشرانه – تاثیر کاهش قیمت دلار بر بازار خودرو خود را نشان داده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ تعدادی از خودروهای داخلی در روزهای گذشته کاهش یافته است.

پیشرانه – تاثیر کاهش قیمت دلار بر بازار خودرو خود را نشان داده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ تعدادی از خودروهای داخلی در روزهای گذشته کاهش یافته است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» بازار خودرو در دو سال گذشته با تغییرات قیمت جدی دست و پنجه نرم کرده و بسیار از خودروهای داخلی نیز همپای خودروهای خارجی، افزایش قیمت داشته‌اند. هرچند با توجه به وابستگی مستقیم قیمت خودروهای خارجی به قیمت ارز، افزایش قیمت آنها در بازار، تحت تاثیر افزایش نرخ دلار در ایران، امری قابل پیش‌بینی است اما در سال‌های اخیر خودروهای داخلی نیز افزایش قیمت داشته اند.

با وجود آنکه بسیاری ازخودروسازان داخلی از تلاش برای بومی سازی خودروهایشان صحبت می‌کنند اما همچنان برخی قطعات یا مواد اولیه آنها از خارج وارد می‌شود و از این رو با تغییر در بازار ارز، تاثیر کاهش قیمت دلار بر بازار خودرو خود را نشان می‌دهد. در ماه‌های گذشته هربار که قیمت دلار بالا رفته، نرخ خودرو نیز افزایش یافته است اما هربار که دلار نزولی شده، بازار با احتیاط بیشتری روند کاهشی قیمت را پشت سر گذاشته است.

در روزهای گذشته با توجه به برخی وعده‌های بانک مرکزی، قیمت دلار در بازار آزاد قدری کاهش یافته و همین امر خود را در بازار خودرو نیز نشان داده است. بررسی تاثیر کاهش قیمت دلار بر بازار خودرو نشان می‌دهد که در هفته‌ای که گذشت بیشترین کاهش قیمت برای پراید ۱۳۲ با کاهش یک میلیون تومانی، پراید ۱۳۱ با کاهش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی، تیبا ۲ با کاهش ۵ میلیون تومانی و در آخر ساینا هم با کاهش ۵ میلیون تومانی همراه بوده است. با این وجود هنوز بازار با احتیاط نسبت به آینده تصمیم گیری می‌کند.

میلاد بیگی کارشناس حوزه خودرو  با اشاره به اثرات نرخ دلار بر بازار خودرو، اظهار کرد: متأسفانه بازار خودرو در کشور ما عمق کافی را ندارد، به عبارتی ساده‌تر عرضه کننده و بازار مصرف زیادی وجود ندارد و همین امر باعث شده تا قیمت سازی بسیار راحت‌تر باشد. با توجه به تعداد محدودی که از عرضه کننده‌ها وجود دارد، امکان قدرت گرفتن آن‌ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و شرایط مناسبی برای فعالیت متخلفان فراهم می‌شود.  امروزه شرایطی فراهم شده است تا هر کسی حتی بدون داشتن خودرو بتواند ایجاد آگهی کرده و بازار را تحت تأثیر قرار دهد؛ از طرفی با توجه به این که قیمت خودرو‌ها با هم در ارتباط است، اثر گذاشتن بر روی هر یک از آن‌ها می‌تواند افزایش قیمت را در کل بازار به همراه داشته باشد.

امیر حسین کاکائی کارشناس صنعت خودرو درباره تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت خودرو، گفت: نرخ دلار به شدت در نرخ خودرو موثر است. سال گذشته در یک مقطعی دلار به ۱۹ هزار تومان رسید و این حباب قیمت‌ها فقط میان افراد سودجو در بازار به وجود آمده بود.  باید منتظرماند و دید که آیا قیمت ارز تا کی و چه زمانی کاهش پیدا می‌کند. اگر این روند ادامه پیدا کند به این معنی است که قیمت خودرو یک مقداری کاهش پیدا خواهد کرد.

هرچند در روزهای گذشته تاثیر کاهش قیمت دلار بر بازار خودرو خود را نشان داده اما همچنان کارشناسان نسبت به آینده بازار خودرو با تردید برخورد می‌کنند و باید دید در صورت تداوم روند کاهشی دلار، این اتفاق چه تاثیری در بازار خودرو خواهد گذاشت.

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟