تحول در بازار خودرو

تحول در بازار خودرو با محوریت مجلس

دوشنبه - 27 مرداد 1399

پیشرانه – تحول در بازار خودرو یکی از طرح‌هایی است که نمایندگان مجلس آن را پیگیری می‌کنند و بناست نوع جدیدی از قیمت گذاری را در دستور کار قرار دهند.

پیشرانه – تحول در بازار خودرو یکی از طرح‌هایی است که نمایندگان مجلس یازدهم آن را پیگیری می‌کنند و بناست نوع جدیدی از قیمت گذاری را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» هرچند در سال‌های گذشته کارشناسان و فعالان بازار خودرو بارها از لزوم تغییر در نگاه به بازار خودرو سخن گفته و از دولت خواسته‌اند، راه را بر آزادسازی قیمت‌ها و تعیین نرخ در حاشیه بازار باز کند اما در عمل همچنان مقاومت از سوی نهادهای تصمیم گیر ادامه دارد و در آخرین گام، باز هم این اختیار به شورای رقابت واگذار شد تا قیمت خودرو را تعیین کند.

هرچند در ماه‌های گذشته با موافقت این شورا، دو بار قیمت خودرو افزایش یافت اما همچنان فاصله میان قیمت بازار و قیمت کارخانه بالاست و فروش چند باره محصولات جدید نیز به افزایش نظم در بازار کمک نکرده است، از این رو نمایندگان مجلس یازدهم که در روزهای گذشته بارها نسبت به وضع نابسامان این بازار موضع گرفته‌اند، تحول در بازار خودرو را به عنوان یکی از برنامه‌های خود دنبال می‌کنند، طرحی که بر خلاف نظر کارشناسان باز هم قیمت را به بازار محول نمی‌کند و تنها به دنبال نوع دیگری از قیمت گذاری است.

مجلس یازدهم در آغازین روزهای فعالیت خود حل مشکلات و چالش‌های صنعت خودرو را در دستور کار قرار داده و با نادیده گرفتن طرح ساماندهی صنعت خودرو که در مجلس دهم بلاتکلیف باقی ماند در پی طرح دیگری در همین راستا است. موضوع اما باز هم تکراری است؛ تحول در صنعت خودرو و ساماندهی بازار. در این طرح باز هم مجلس قرار است در قیمت‌گذاری، کیفیت، تیراژ، ایمنی و تامین مالی خودروسازان ورود کند و به گفته برخی از نمایندگان طرحی نو در صنعت خودرو دراندازد. طبق اظهارنظر برخی از نمایندگان ظاهرا با فرض دولتی بودن خودروسازی قرار است مجلس تحول اساسی در خودروسازی کشور به‌وجود آورد. آنچه مشخص است اگر نمایندگان هم خواهان واگذاری سهام دولت در خودروسازی باشند شورای نگهبان آن را نمی‌پذیرد. در طرح ساماندهی صنعت خودرو که در مجلس دهم نهایی و به شورای نگهبان ارسال شد واگذاری سهام دولتی در خودروسازی پیش‌بینی شده بود که ازسوی شورای نگهبان رد شد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که طراحان ساماندهی صنعت خودرو در مجلس یازدهم با فاکتور گرفتن از واگذاری سهام دولت در دو شرکت خودروساز قرار است تحول اساسی در این صنعت ایجاد کنند. ساز و کار خیلی مشخص نیست اما برخی از شنیده‌ها حکایت از آن دارد که نمایندگان مجلس در این طرح به‌دنبال شکل دیگری از قیمت‌گذاری خودرو هستند.

مجلس دهم از قیمت‌گذاری شورای رقابت حمایت قاطع می‌کرد و حتی در طرح خود، این شورا را تنها تعیین‌کننده قیمت خودرو خوانده بود، در حالیکه سال گذشته این شورا از قیمت‌گذاری حذف شده بود. امسال باردیگر به پروسه قیمت‌گذاری‌برگشت در هرحال آنچه از اظهارات نمایندگان طراح در مجلس یازدهم به گوش می‌رسد ظاهرا قرار نیست که قیمت‌گذاری دستوری در تحول در بازار خودرو حذف شود و نمایندگان با فرض تعیین قیمت توسط هر نهاد و شورایی غیر از خودروسازان به‌دنبال تعیین قیمت خودرو هستند.

به گفته روح‌الله ایزدخواه، مسوول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، طرح تحول صنعت خودرو که ازسوی این کمیسیون تهیه شده هفته آینده به هیات‌رئیسه مجلس جهت اعلام وصول ارسال خواهد شد، این در شرایطی است که برخی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس بر تکمیل این طرح طی دو سه هفته آینده خبر دادند.

ایزدخواه در گفت‌وگو با خبرگزاری «آنا» با اشاره به اینکه تحول در بازار خودرو تقریبا تمام موضوعات و مسائل مرتبط با صنعت را در خود دارد تاکید کرده که در این طرح مجلس برای تحول در صنعت و بازار خودرو بحث فروش، قیمت‌گذاری، کیفیت، ایمنی، قطعه‌سازان، تامین مالی، صادرات و واردات دیده شده است.

وی در مورد قیمت‌گذاری خودرو هم عنوان کرده که قیمت‌گذاری خودرو مساله پیچیده‌ای است البته که طرح مجلس به موضوع قیمت‌گذاری نیز ورود خواهد کرد.

ایزدخواه در ادامه به این نکته نیز اشاره کرده که حذف شورای رقابت مدنظر مجلس نیست، وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ورود مجلس به بحث قیمت‌گذاری خودرو موازی‌کاری با شورای رقابت نیست، گفته که خیر شورای رقابت نیز تابع قانون است و مجلس با تصویب قانون شورای رقابت را نیز ملزم به اجرا می‌کند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟