سهم ارز در تولید خودرو

سهم ارز در تولید خودرو چه قدر است؟

جمعه - 31 مرداد 1399

پیشرانه – سهم ارز در تولید خودرو یکی از اصلی‌ترین سوالاتی است که در سال‌های گذشته مطرح شده و در حل معمای قیمت خودرو نقشی کلیدی ایفا می کند.

پیشرانه – سهم ارز در تولید خودرو یکی از اصلی‌ترین سوالاتی است که در سال‌های گذشته مطرح شده و در حل معمای قیمت خودرو نقشی کلیدی ایفا می کند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» بازار خودرو در طول ماه‌های گذشته، وضعیت خاصی را پشت سر گذاشته است. در شرایطی که قیمت‌ها به شکل دائمی روند افزایشی خود را ادامه داده‌اند، سیاست‌های دولت نه به کاهش قیمت‌ها کمکی کرده و نه افزایش نرخ کارخانه باعث رضایت خودروسازان شده است.

در دو فصل گذشته با مجوز شورای رقابت، خودروسازان در دو مرحله قیمت محصولاتشان را افزایش دادند اما هنوز هیچیک از شرکت‌ها از نرخ محصولاتشان رضایت ندارند و سهم ارز در تولید خودرو را موضوعی نادیده گرفته شده از سوی سیاست مداران می‌دانند.

با وجود آنکه در سال‌های گذشته بسیاری از کارشناسان اعلام کرده‌اند تا زمان آزاد نشدن واردات خودرو و تعیین قیمت در حاشیه بازار، نمی‌توان انتظار داشت، هیچ یک از سیاست‌های دولت راه به جایی ببرد اما حتی در شرایط فعلی نیز محاسبه قطعات و هزینه‌های به کار رفته در تولید، در کنار مشخص کردن سهم ارز در تولید خودرو ، هزینه قیمت سایر قطعات را نیز مشخص می‌کند.

سال ۹۷ که در تقویم شرکت‌های خودروسازی، سال تحریم صنعت خودرو نامگذاری شده، قیمت مواد پلیمری و شیمیایی هر کیلوگرم آن ۱۰ هزار و ۸۴۶ تومان بود حال با افزایش ۴۴ درصدی قیمت‌ها هر کیلو آن ۱۵ هزار و ۶۲۵ تومان شده است. کالای دیگری که در تولید خودرو کاربرد دارد، لاستیک است. سال ۹۷ خودروسازان هر کیلو لاستیک را ۱۲ هزار و ۴۱۹ تومان می‌خریدند و اکنون قیمت آن در هر کیلو به ۳۷ هزار و ۵۲۶ تومان رسیده که این رقم رشد در حدود ۲۰۲ درصد داشته است. بر این اساس یک خودرو برای آن‌که به مرحله تولید برسد سهم ۶ درصدی از مواد پلیمری و شیمیایی دارد. کانی‌های فلزی برای تولید خودرو امری مهم تلقی می‌شود. در ابتدا به آلومینیوم اشاره می‌کنیم. هر کیلو آلومینیوم را خودروسازان سال ۹۷، ۱۹ هزار ۷۳۲ تومان می‌خریدند و حال با افزایش قیمت ارز این رقم به ۳۸ هزار و ۷۷۲ تومان رسیده که نشان از افزایش ۹۶.۵ درصدی این کالا است. سهم آلومینیوم در تولید یک خودرو در حدود ۴ درصد است.

مس با سهم ۰.۷ درصدی هم ۱۳۰ درصد نسبت به سال ۹۷ گران شده است. یعنی هر کیلو مس سال ۹۷، ۵۳ هزار و ۴۴۸ تومان بود و در حال حاضر این کالا ۱۲۲ هزار و ۹۹۹ تومان شده است. بیلت فولاد و چدن که در تولید یک خودرو سهم ۲۲.۱ درصدی دارد، این روزها حدود ۱۳۳ درصد گران شده است. هر کیلو این کالا ۳هزار و ۹۵۸ تومان بود و اکنون قیمت آن به صورت تقریبی بیش از ۹ هزار تومان است.

طبق آمارها میزان استفاده از ارز آزاد (دلار و یورو) در تولید یک خودرو ۲۱.۶ درصد است. سال ۹۷ خودروسازان دلار آزاد را ۱۰ هزار و ۸۵۴ تومان می‌خریدند و اکنون با افزایش ۹۲.۵ درصدی قیمت‌ها، دلار آزاد را ۲۰ هزار و ۸۹۴ تومان می‌خرند. یورو هم که در همین طبقه بندی قرار گرفته، ۸۲.۶ درصد گران شده است. سهم یک خودرو در ارز مبادله‌ای و نیمایی هم ۲۲.۴ درصد است. سال ۹۷ دلار مبادله ای ۸ هزار تومان بود و اکنون به نزدیک ۱۷ هزار تومان رسیده است.

با جمع‌بندی این اعداد و گفت‌و‌گو با برخی از فعالان این حوزه این نتیجه به دست آمد که با وجود بهره‌وری پایین خودروسازان قیمت یک خودرو با هزینه کارگر، انرژی و سایر موارد در حدود ۵۳ الی ۵۵ میلیون تومان تمام می‌شود. اما در حال حاضر قیمت مصوب این خودرو ۷۲ میلیون تومان است که با احتساب هزینه شماره‌گذاری، خدمات و ارزش افزوده است. هر چند که قیمت خالص آن ۶۱ میلیون تومان تمام می‌شود. اما قیمت همین خودرو در بازار ۱۰۷ میلیون تومان است.

بررسی این اعداد نشان می‌دهد که با وجود تمام ارزیابی‌های صورت گرفته نه تنها تخمین دقیقی از سهم ارز در تولید خودرو وجود ندارد که سایر عوامل نیز به دقت طبقه بندی نشده‌اند و نتیجه این موضوع، نارضایتی همزمان دولت، خودروسازان و مردم از وضعیت بازار است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟