چرایی گرانی خودرو در بازار + جزئیات قیمت خودروها در بازار

چرایی گرانی خودرو در بازار + جزئیات قیمت خودروها در بازار

یکشنبه - 16 شهریور 1399

پیشرانه- بازار خودرو همچنان روند صعودی دارد، اما اینکه چرا و چه شده است که قیمت خودروها همچنان در بازار افزایش پیدا می‌کند را بعد از اعلام قیمت چند خودرو پرطرفدار در بازار بررسی خواهیم کرد.

پیشرانه- بازار خودرو همچنان روند صعودی دارد و شاهد گرانی خودرو در بازار هستیم ، اما اینکه چرا و چه شده است که قیمت خودروها همچنان در بازار افزایش پیدا می‌کند را بعد از اعلام قیمت چند خودرو پرطرفدار در بازار بررسی خواهیم کرد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» این روزها خودرو سمند ال ایکس با موتور EF7 حدود ۱۷۵ میلیون تومان قیمت دارد، این در حالی است که مدل دوگانه سود همین خودرو ۲۱۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

سمند ال ایکس ساده اما ۱۵۲ میلیون تومان و سمند سورن ELX هم ۱۹۵ میلیون تومان در بازار ارزش دارد.

خودرو تیبا ۲ یا همان تیبا هاچ باک با رینگ فولادی ۱۰۵ میلیون تومان قیمت دارد، این در حالی است که همین خودرو اما با رینگ آلومینیومی ۱۱۱ میلیون تومان ارزش دارد.

همچنین تیبا هاچ بک پلاس ۱۲۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

بر همین اساس تیبا صندوق‌دار با رینگ آلومینیومی در مدل بنزینی ۱۱۱ میلیون تومان و همین خودرو با رینگ فولادی ۱۰۰ میلیون تومان در بازار خریدوفروش می‌شود.

از سوی دیگر در امروز خودرو کیا سراتو آپشنال ۶۶۵ میلیون تومان و رنو ساندرو استپ وی نیز ۴۲۲ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود

سری هم به خودروهای چینی برنیم؛ محصول جدید مدیران خودرو یعنی ام وی ام ۳۱۵ هاچ بک پلاس ۲۸۵ میلیون تومان، ام وی ام ایکس ۳۳ اسپرت اتوماتیک ۳۵۹ میلیون تومان، ام وی ام ایکس ۵۵ اکسلنت اسپرت ۵۳۲ میلیون تومان، برلیانس H330 اتوماتیک ۳۴۳ میلیون تومان، چری آریزو ۶ اکسلنت ۵۴۲ میلیون تومان، فوتون ساوانا ۷۷۰ میلیون تومان، بسترن B30 حدود ۳۶۵ میلیون تومان، هاوال H2 حدود ۵۴۵ میلیون تومان، هایما S7 توربو ۶۰۰ میلیون تومان، جک J4 حدود ۳۲۵ میلیون تومان، جک S5 در حدود ۵۸۰ میلیون تومان و چانگان CS35 میز ۳۸۷ میلیون تومان در بازار خریدوفروش می‌شود.

اما برسیم به سؤالی که ابتدای گزارش مطرح کردیم، دلیل گرانی خودرو در بازار چیست؟

برخی کارشناسان معتقدند دلیل اصلی رشد قیمت‌ها در بازار خودرو پس از تعطیلات اخیر، صعود نرخ ارز است و این موضوع علاوه بر پراید ۱۰۰‌میلیون تومانی، قیمت‌های نجومی را برای دیگر محصولات خودروسازان کلید زده است.

از سوی دیگر شرایط اقتصادی کشور به شکلی است که بازارها با اندک تکانی در نرخ ارز، دچار نوسان می‌شوند و ازآنجاکه خودرو نیز به کالایی برای حفظ ارزش پول تبدیل‌شده، سرکشی‌های ارز، منحنی قیمت خودرو را هم صعودی می‌کند.

اما ازجمله مهم‌ترین این دلایل گرانی خودرو در بازار می‌توان به کمبود عرضه خودرو اشاره کرد، چراکه عرضه خودرو به بازار به دلیل مشکلات تولید، مناسب نیست، ضمن آنکه تقاضای کاذب نیز وجود دارد.

این در حالی است که التهاب چندباره بازار اما در شرایطی رخ‌داده که وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان قصد داشتند به‌واسطه فروش‌های پی‌در‌پی و با حربه قرعه‌کشی، افسار رشد قیمت را بکشند، بااین‌حال هنوز موفق به این کار نشده‌اند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟