افزایش قیمت روغن موتور خودرو

افزایش قیمت روغن موتور خودرو در انتظار سازمان حمایت

دوشنبه - 17 شهریور 1399

پیشرانه – افزایش قیمت روغن موتور خودرو که از سوی تولیدکنندگان این محصول پیش بینی شده، در گام آخر برای ابلاغ نیاز به تایید سازمان حمایت خواهد داشت.

پیشرانه – افزایش قیمت روغن موتور خودرو که از سوی تولیدکنندگان این محصول پیش بینی شده، در گام آخر برای ابلاغ نیاز به تایید سازمان حمایت خواهد داشت.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» با توجه به افزایش نرخ تورم در طول سال‌های گذشته، قیمت بسیاری از کالاهای مصرفی و صنعتی در اقتصاد ایران نیز افزایش یافته و صنعت خودرو نیز از این موضوع مستثنی نبوده است. با وجود این تورم اما با توجه به حضور دولت در بخش‌های مختلف اقتصاد، افزایش قیمت برخی محصولات نیاز به تایید سازمان‌هایی چون سازمان حمایت دارد و در آخرین تحول،  افزایش قیمت روغن موتور خودرو برای اجرایی شدن نیاز به اعلام تصمیم این سازمان دارد.

بعد از اصرارهای مکرر از سوی تولیدکنندگان روانکار در کشور برای دریافت مجوز افزایش قیمت، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از شرکت‌های تولیدکننده روانکار درخواست کرد تا برای دریافت مجوز، مدارکی را به این سازمان ارائه کنند. اما بعد از تکمیل و ارائه مدارک خواسته شده، هیات تصمیم‌گیر درخواست ارائه مدارک تکمیلی را مطرح کرد که به‌تبع جمع‌آوری آن زمان‌بر خواهد بود.

طرح اولیه افزایش قیمت روانکار با این دید مطرح شد که قیمت لوبکات یا همان ماده اولیه تولید روغن باید مبنای تغییر قیمت نهایی روانکار باشد. این حرف از این دید که نوسانات ارز و نفت بر روی قیمت لوبکات تاثیر مستقیم دارد بسیار صحیح است اما از سوی دیگر قیمت تمام شده روغن تنها به همین یک مورد وابسته نیست و مسائل متعدد دیگری هم روی آن تاثیر می‌گذارد. مواردی همچون قیمت ادتیو، هزینه‌های نگه‌داری پالایشگاه، منابع انسانی، بسته‌بندی و توزیع که روی قیمت نهایی محصول تاثیر مستقیم می‌گذارند هم باید در المان‌های افزایش قیمت لحاظ شوند. با بالا رفتن قیمت سوخت، هزینه‌های شبکه توزیع و حمل‌ونقل افزایش چشمگیر داشته و در کنار آن بالا رفتن قیمت ملزومات بسته‌بندی به‌علاوه افزایش هزینه‌های نیروی انسانی باعث بالارفتن هزینه بسته‌بندی شده است. در کنار این‌ها، خرید پلاستیک و فلز برای ظرف محصول و هزینه چاپ روی آن نیز به این خرج‌ها اضافه می‌شود. تمامی این قیمت‌ها در ۵ ماه ابتدایی سال جاری افزایش چشمگیر داشتند و این افزایش قیمت‌ها به هزنیه‌های تولید روانکار اضافه می‌شود. بنابراین ادعا نمی‌توان قیمت تمام شده روغن را تنها به نرخ رشد لوبکات مرتبط دانست و تمامی این موارد باید در قیمت‌گذاری لحاظ شود.

یکی ازاصلی‌ترین دلایل مکث سازمان حمایت در موافقت با افزایش قیمت روغن موتور خودرو بحث بالا بودن میزان مصرف این محصول در بازار و در میان خودروهای فعال است که باعث افزایش هزینه نگه داری خودرو می‌شود. هرچند تولیدکنندگان معتقدند در صورت عدم موافقت با افزایش قیمت، آنها نیز توان تولید خود با ظرفیت حداکثر را از دست خواهند داد و از این رو باید دید سازمان حمایت در نهایت چه تصمیمی در این باره خواهد گرفت.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟