پایان بازی پانزی نزدیک است

پایان بازی پانزی نزدیک است

پنجشنبه - 20 شهریور 1399

پیشرانه- احتمالاً بارها شنیده‌اید که روزی مدیری جابجا شد و برای مدیر جدید سه نامه گذاشت و به وی توصیه کرد در بروز بحران‌ها نامه‌ها را به ترتیب باز کند.

پیشرانه- سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت چند روز پیش و در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد قیمت‌های بازاری خودروها غیرواقعی است و تفاوت قیمت کارخانه‌ای و بازاری خودروها نباید این قدر زیاد باشد. جعفر سرقینی همچنین در بخش دیگری از مصاحبه خود با خبرنگاران گفت: قیمت خودروها بیش از پیش افت خواهد کرد و شانس افراد برای خودرو دار شدن بیشتر خواهد شد.

به همین بهانه فربد زاوه کارشناس خودرو یادداشتی برای ما در «پیشرانه» با عنوان پایان بازی پانزی نزدیک است ارسال کرده است.

«احتمالاً بارها شنیده‌اید که روزی مدیری جابجا شد و برای مدیر جدید سه نامه گذاشت و به وی توصیه کرد در بروز بحران‌ها نامه‌ها را به ترتیب باز کند.

در بحران اول، مدیر جدید نامه نخست را باز کرد، توصیه نخست مقصر دانستن مدیر قبلی بود. مدیر جدید همان کرد و اتفاقاً اوضاع اندکی آرام گرفت.

بعد از چند وقت، مجدداً بحران اوج گرفت و سراغ نامه دوم رفت. در نامه دوم توصیه به آینده روشن و نتیجه بخشی برنامه‌ها شده بود. مدیر همان کرد و مجدداً بحران اندکی آرام گرفت.

اما وقتی بار سوم بحران شدت گرفت، نامه سوم را گشود و دید به نوشتن همان سه نامه برای جانشین جدید توصیه‌شده است!

بازار خودرو در ۲ سال گذشته شاهد همین رویه بوده است. به لطف تغییر مکرر در وزارت صنایع در ۲ سال اخیر، این قصه پرغصه تکراری تکذیب و سپس قول به بازگشت آرامش به بازار خودرو و سپس فرافکنی و نهایتاً مقصر دانستن دلال‌های نامرئی و فضای مجازی، بارها تکرار شده است.

مدیران در مواجه با افزایش قیمت، در ابتدا آن را تکذیب کرده‌، سپس قیمت‌های جدید را غیرواقعی و حاصل بازارگرمی دلالان و سودجویان خوانده‌اند. سپس وعده کاهش شدید قیمت به مردم دادند و نهایتاً هرچند در کوتاه‌مدت، قیمت‌های چند ده درصد افزایش‌یافته تنها چند درصد کاهش داشته که آن‌هم در موج بعدی باقدرت جبران شده است.

نکته اسفناک داستان این است که قیمت‌های مناسب و عادلانه موردنظر مدیران صمت و رئیس شورای رقابت در هر بحران، قیمت افسارگسیخته بحران قبلی بود که بنا بود موقتی و زودگذر باشد! نهایتاً کسی مسئولیت این آشفته‌بازار اقتصادی را قبول نمی‌کند و دیگران را مسئول نظارت معرفی می‌کند بدون آنکه نام آن مسئول را بازگو کند!

در مصاحبه اخیر سرپرست جدید وزارت صمت، دوباره همین داستان تکراری دیده شد و سرپرست جدید وعده به تعدیل قیمت مطلوب را داد، درحالی‌که قیمت معقول و عادلانه موردنظر خود بیش از دو برابر قیمت در سال گذشته در همین روزها است!

البته که بی‌اطلاعی سرپرست از میزان تعهدات خودروسازان جای تعجب بسیار داشت! در حالی او میزان تعهدات در خودروسازان در سطح تولید جاری و کمتر از ۴۰ هزار دستگاه بیان کرد که تنها در هفته جاری تقریباً همین‌قدر تعهد به تعهدات خودروسازان دولتی آن‌هم برای خودروهای بدون تاریخ تحویل و بدون مشخصات دقیق فنی اضافه‌شده است!

درحالی‌که ۲ روز قبل معاون امور صنایع او در برنامه زنده تلویزیونی میزان تعهدات دو شرکت را بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه اعلام کرده بود که احتمال باز کمتر از میزان واقعی تعهدات این شرکت‌ها است.

توقف بیش از صد هزار دستگاه به گفته رئیس انجمن سازندگان قطعات که اعضای خود متهم اصلی این آشفتگی بازار هستند هم گویا به سمع و نظر ایشان نرسیده بود. نهایتاً قیمت‌ها بنا به پیروی از تورم جاری کشور بالا خواهد رفت،

پایان بازی پانزی نزدیک است

ولی زنگ خطر کاهش میزان تقاضای جدید از کاهش بیش از ۴ میلیون نفر در اولین قرعه‌کشی سال به حدود ۲۰۰ هزار نفر در  آخرین قرعه کشی نیمه سال (بنا به اظهار ایشان اگر مانند آمار قبل اشتباه نباشد!)به صدا در آمد که نشان از نزدیکی به پایان بازی پانزی است که وزیر اسبق صمت در این صنعت آغاز کرده بود.

راه‌کار افزایش طرح‌های فروش هم درحالی‌که میزان تعهدات بیش از یک سال تولید آن‌ها است، البته تعمیق بحران تأمین مالی شرکت‌ها خواهد بود و سیل مخرب سیاست‌های غلط را سهمگین‌تر خواهد کرد.

در فضای که نه رئیس شورای رقابت و نه معاون امور صنایع، نه بانک مرکزی و نه سازمان برنامه‌وبودجه و نهایتاً وزارت اقتصاد به‌هیچ‌عنوان حاضر به پذیرش کوچک‌ترین نقشی در تورم افسارگسیخته کشور ندارند، به نظر می‌رسد سرپرست فعلی حتی اگر شانس اخذ رأی اعتماد از مجلس را داشته باشد، وقت زیادی برای نوشتن سه نامه نخواهد نداشت!»

بازی پانزی چیست؟

آن‌طور که در ویکی‌پدیا آمده است «ترفند پانزی یک عملیات سرمایه‌گذاری ‌است که عایدی‌هایی را از همان پول سرمایه‌گذاری شده یا پولی که به‌وسیلهٔ سرمایه‌گذاران بعدی پرداخت‌شده است، به سرمایه‌گذاران خودش پرداخت می‌کند بجای اینکه عایدی را از هر سود واقعی حاصل‌شده توسط شخص یا سازمانی که عملیات را اجرا می‌کند پرداخت کند. ترفند پانزی معمولاً سرمایه‌گذاران جدید را با ارائه عایدی‌هایی که دیگر سرمایه‌گذاری‌ها نمی‌توانند تضمین کنند اغواء می‌کند. این عایدی‌ها سودهای به‌طور غیرعادی بالا در کوتاه‌مدت یا به‌طور غیرعادی ثابت و با دوام هستند. دائمی بودن عایدی‌هایی که یک ترفند پانزی تبلیغ و پرداخت می‌کند نیازمند یک جریان پول همیشه در حال افزایش از جانب سرمایه‌گذاران است تا سیستم را در حال کار نگه دارد.»

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟