احیاء ساپکو

نگاه به ساپکو باید بر پایه احیاء استوار باشد

دوشنبه - 11 شهریور 1398

پیشرانه- عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی گفت: ساپکو باهدف بهره‌وری و سرعت بیشتر در فرایندهای تأمین و تسریع در امور حذف‌شده بود که در مدیریت جدید مسئولیت‌های بیشتری به این سازمان داده شد.

امید رضایی در گفت‌وگو وب‌سایت خبری «پیشرانه»  بابیان این‌که درگذشته توافق‌های ساپکو باید برای تصویب به ایران‌خودرو می‌رفت و این روند کار را طولانی می‌کرد، افزود: بر این اساس مدیرعامل پیشین یک مرحله را حذف کرد تا خود خودروساز درگیر شود که به دلیل آشنایی با نیاز خودروساز تأثیر مثبتی در بهبود امور داشت، در مدیریت جدید احیاء ساپکو تصویب شده است.

او با تأکید بر این‌که در مدیریت جدید با توجه به فرایندها، مسئولیت بیشتری به ساپکو داده‌شده و این شرکت تنها تأمین کننده نیست، تصریح کرد: مدیریت جدید ایران خودرو به دنبال احیاء ساپکو است البته هر ۲ شکل فعالیت می‌تواند منطقی باشد و بستگی به فرایند و مسئولیت تعریف‌شده برای ساپکو دارد.

رضایی افزود: اگر نگاه قدیم این بود که بخش قابل‌توجهی از انرژی ساپکو روی تأمین بوده و تنها با مجوز ایران‌خودرو قابلیت اجرایی پیدا کند، حذف ساپکو کمک بود اما با توجه به این‌که نگاه بیشتر این بود که ساپکو بحث تأمین را که بردارد و عنوان زنجیره تأمین از وظایف ساپکو به حداقل برسد ، مباحث مهندسی خودکفایی و عمق ساخت داخل به ساپکو داده می‌شد اما از این امر غافل شده بود.

او بابیان این‌که مدیریت پیشین به دنبال این بودند که ساپکو وظایف جدید خود را انجام دهد، اظهار کرد: وظیفه ساپکو تأمین و مباحث مهندسی و ساخت داخل و عمق‌بخشی به آن اولویت بعدی ساپکو است بنابراین این شرکت باید در امور تأمین احیاء شود .

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی ادامه داد: با رویکرد جدید مدیرعامل، ساپکو از شکلی که درگذشته برای آن تعریف‌شده و این اواخر بحث تأمین از آن گرفته‌شده برگرده به شرایط جدید رو خواهد آورد بنابراین در بحث جدید باید نگاه به ساپکو، نگاه احیاء باشد.

این فعال صنعت قطعه بابیان این‌که آنچه می‌تواند برای صنعت خودرو و قطعه هزینه‌ساز و دردسرساز باشد همین تغییرات است، گفت: امید است در دوره جدید نگاه کامل و جامع باشد تا نگوییم ساپکو اگر تأمین را واگذار می‌کرد و شرایط جدید را دنبال می‌کرد بهتر بود و در تعریف جدید نگاه عمیقی باشد که نیاز به تغییر دوباره نباشد. بدون شک هرکدام از تغییرات به لحاظ هزینه‌ای، ساختاری و زمان‌بر بودن به خودروساز و قطعه ساز ضربه می‌زند اگر طرحی تبدیل به طرح نهایی شود نیازی به تغییرات دوره‌ای نیست .

رضایی ادامه داد: انرژی بسیار زیادی درگذشته گذاشته شد تا ساپکو کوچک‌تر شود و حال باید برای بازگشت آن انرژی زیادتری صرف شود و امید است با تغییرات مدیریتی شرکت‌های وابسته خودروسازی تغییرات فاحشی نداشته باشد زیرا هزینه و تبعاتی به همراه خواهد داشت.

او یادآور شد: مشخص نشد که حذف ساپکو طرح به منفعت داشت و یا زیان بلکه باید فرصت اثربخشی به طرح‌ها داده شود چراکه تغییر تصمیمات در لحظه و در زمان کوتاه بدون دیدن اثربخشی مناسب نیست بنابراین برای پلن جدید یعنی احیاء ساپکو اثربخشی و زمان دیده شود و امیدواریم این تغییرات دوباره دستخوش تغییر نشود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟