رویای خوش باز شدن واردات خودرو تعبیر نشد

رویای خوش باز شدن واردات خودرو تعبیر نشد

پنجشنبه - 13 آذر 1399

پیشرانه- موضوع آزادسازی واردات خودرو از روزگذشته مهم‌ترین موضوع صنعت خودرو شده است، بااین‌وجود گویا تمامی کارشناسان در تحلیل بودجه اختصاص داده‌شده به واردات خودرو دچار اشتباه و خطا شده‌اند.

پیشرانه- موضوع آزادسازی واردات خودرو از ابتدای هفته جاری مهم‌ترین موضوع صنعت خودرو شده است، بااین‌وجود گویا تمامی کارشناسان در تحلیل بودجه اختصاص داده‌شده به واردات خودرو دچار اشتباه و خطا شده‌اند و باید گفت رویای خوش باز شدن واردات خودرو تعبیر نشد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» داستان ازاین‌قرار است که روز گذشته (۱۲ آذر) بودجه ۱۴۰۰ به مجلس ارائه شد و در کنار تمامی بحث‌هایی که در رابطه با اعداد و ارقام آن مطرح بود، اعمال حقوق ورودی واردات خودرو موجب شد تا این شائبه ایجاد شود که دولت تصمیم به آزادسازی واردات خودرو در سال آینده دارد که درآمد ناشی از این واردات را در بودجه پیش‌بینی کرده است.

این در حالی است که مژگان خانلو -سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه‌وبودجه دراین‌باره به ایسنا گفته است اعمال حقوق ورودی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومانی در بخش درآمدی دولت در لایحه بودجه به معنی آزادسازی واردات خودرو نیست و همچنان واردات آن ممنوع بوده و در خصوص آزادسازی واردات خودرو تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است.

خانلو توضیح داده است که در حال حاضر تعدادی از خودروها به دلایلی ازجمله مشکل قضایی در گمرک دپو مانده است که هنوز در مورد ترخیص آن‌ها تصمیم‌گیری نشده و ممکن است در سال آینده با رفع موانع ترخیص شوند، بر این اساس از محل آن حقوق ورودی به‌عنوان یکی از محل‌های درآمدی دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی‌شده است.

در همین ارتباط وب‌سایت «پیکان» یادداشتی به قلم فربد زاوه و با عنوان «واردات خودرو آزاد نخواهد شد» منتشر کرده است که نشان می دهد رویای خوش باز شدن واردات خودرو تعبیر نشده است.

در بخشی از یادداشت پیکان آمده است «ردیف‌های مهم درآمدی مرتبط با واردات خودرو از جدول شماره ۵ شامل ردیف ۱۱۰۴۰۲، درآمد ناشی از حقوق ورودی خودرو با بیش از دو هزار میلیارد تومان، ردیف ۱۶۰۱۸۱ درآمد حاصل از ۱۰% ارزش گمرکی به میزان ۱۵ میلیارد تومان و درنهایت در ردیف ۱۶۰۱۴۸ درآمد ناشی از ۵% افزایش عوارض ارزش کشتی ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است. از این سه ردیف درآمدی واردات خودرو می‌توان میزان واردت و میزان تعرفه مؤثر را تخمین زد.
درحالی‌که میزان واردات بر مبنای ردیف ۱۶۰۱۴۸، ۲۰۰ میلیارد تومان تخمین زده‌شده است، در ردیف ۱۶۰۱۸۱ این میزان ۱۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است و حدوداً ۳۰% اختلاف دارد! درعین‌حال، تقسیم درآمد حقوق ورودی به تخمین ارز واردات در این دو ردیف، تعرفه مؤثر را بین ۱۰۰۰ تا ۱۳۵۰% نشان می‌دهد که نسبت به آخرین دوره واردات بیش از ۱۰ برابر است. مشخص نیست این تضادها ناشی از اشتباه در تقریر ردیف‌های درآمدی است یا واقعاً دولت در نظر دارد چنین تعرفه سنگینی که کاملاً بی‌سابقه است بر واردات خودرو وضع کند که چنین تعرفه‌ای عملاً به معنی ادامه ممنوعیت است!»

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟