قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ؛ سعید مدنی

قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ از سوی شورای رقابت تأثیر مخرب دارد

شنبه - 29 آذر 1399

پیشرانه- مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا گفت: باوجود واگذاری تعیین قیمت خودروهای کم تیراژ به خودروسازان بازهم شاهد بلاتکلیفی صنعت خودرو خواهیم بود چراکه در این روش خودروساز به دنبال این است که نسبت به جبران زیان خود از طریق قیمت‌گذاری این دسته از خودروها اقدام کند و از سوی دیگر شورای رقابت همچنان در حال قیمت‌گذاری پرتیراژها با فرمول‌های خود است.

پیشرانه- مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا گفت: باوجود واگذاری تعیین قیمت خودروهای کم تیراژ به خودروسازان بازهم شاهد بلاتکلیفی صنعت خودرو خواهیم بود چراکه در این روش خودروساز به دنبال این است که نسبت به جبران زیان خود از طریق قیمت‌گذاری این دسته از خودروها اقدام کند و از سوی دیگر شورای رقابت همچنان در حال قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ با فرمول‌های خود است.

سعید مدنی در گفت‌وگو با «پیشرانه» بابیان این مطلب افزود: در این شرایط دوباره شاهد اختلاف بالای قیمت‌ها خواهیم بود که به نظر می‌رسد مشکلی حل نخواهد شد و خودروساز برای تعیین قیمت بالا سرزنش خواهد شد درحالی‌که او برای جبران قیمت‌های پایین گذشته که از سوی شورای رقابت تعیین‌شده، ناگزیر به انجام این کار است.

مدنی ادامه داد: برای جلوگیری از این شرایط باید نسبت به منطقی کردن قیمت خودروهایی که تحت اختیار شورای رقابت است، اقدام کرد و اگر قرار است خودروساز تعیین‌کننده قیمت باشد باید به او برای همه خودروها اختیار داد تا او با تکیه بر قیمت حاشیه بازار اما کنترل‌شده اقدام کند.

این کارشناس ارشد صنعت خودرو در خصوص اثرات افزایش قیمت بر بازار و کاهش میزان مشتری‌ها نیز تصریح کرد: در حال حاضر خریدوفروش خودرو با سودهای میلیونی برای خریدار، انگیزه خرید را افزایش داده درحالی‌که با منطقی شدن قیمت‌ها خریدار واقعی اقدام به خرید می‌کند و در ادامه شاهد حذف تقاضاهای زائد خواهیم بود و پولی وارد جیب دلالان نمی‌شود و همه درآمد نصیب خودروسازان می‌شود.

وی بابیان این‌که با منطقی شدن قیمت و افزایش آن در صورت کاهش قدرت خرید خودروساز ناگزیر به کاهش قیمت و یا فروش اقساطی می‌شود، می‌گوید: اگر قیمت تعیینی از سوی خودروساز سربه‌سر باشد تکلیف زیان‌های گذشته خودروسازان چه خواهد شد ضمن آن‌که برنامه‌های توسعه‌ای خودروسازان به سرانجام نمی‌رسد.

مدنی با تأکید بر این‌که با حرکت به سمت حاشیه بازار، تقاضا تنها برای مصرف‌کننده واقعی باقی می‌ماند، گفت: در صورت قیمت بالا می‌توان با مذاکره با مشتری و فروش لیزینگی، او را نسبت به خرید تشویق کرد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟