تارا محصول جدید ایران خودرو؛ مشخصات فنی، قیمت و رقبا

تارا محصول جدید ایران خودرو؛ مشخصات فنی، قیمت و رقبا

سه شنبه - 2 دی 1399

پیشرانه- نام محصول جدید ایران خودرو  بالاخره مشخص شد و در این مطلب به معرفی کامل این خودرو یا همان تارا می‌پردازیم.

پیشرانه- نام محصول جدید ایران خودرو  بالاخره مشخص شد و در این مطلب به معرفی کامل این خودرو یا همان تارا می‌پردازیم.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» گروه صنعتی ایران خودرو  اعلام کرده است در سال ۱۴۰۰  خودروی سدان جدیدی را روانه بازار خواهد کرد که بر پایه پژو ۳۰۱ ساخته‌شده و با پروژه k132 شناخته می‌شود.

اوایل تابستان سال ۹۹ بود که گروه صنعتی ایران خودرو، مراسمی را برای رونمایی از محصول جدید خود که با کد K132 ثبت‌شده بود را انجام داد که چند روز پیش این خودرو تارا نام گرفت.

سدان تارا ایران خودرو، اولین محصولی است که بر پایه پلتفرم IKP1 ساخته‌شده. دومین محصول نیز کراس‌اور K125  ایران خودرو است که احتمالاً در سال ۱۴۰۱ به بازار خواهد آمد. سومین محصول نیز هاچبک K121 است که احتمالاً آن‌هم تا قبل از ۱۴۰۵ به بازار خواهد آمد.

همان‌طور که اشاره کردیم، این خودرو بر روی پلتفرم PF1 گروه پژو سیتروئن ساخته‌شده و الگوی اصلی آن پژو ۳۰۱ است.

تارا محصول جدید ایران خودرو؛ مشخصات فنی، قیمت و رقبا

با نگاهی به تصاویر منتشرشده از K132 ، مشخص است که بسیاری از بخش‌های قالب جانبی، کابین و فریم سقف این خودرو ملی کاملاً برابر با پژو ۳۰۱ بوده و بیشترین تغییرات در بخش طراحی جلو و عقب خودرو اتخاذشده است.

تارا محصول جدید ایران خودرو؛ مشخصات فنی، قیمت و رقبا

ایران خودرو ادعا دارد که تارا، محصول جدید این شرکت، نخستین خودروی ملی است که از تمامی استاندارد‌های ۸۵ گانه مصوب عبور کرده و در بهترین شرایط ایمنی و استانداردی آماده تولید انبوه است.

تارا نامی فارسی است که در فرهنگ معین به معنی ستاره آمده است. همچنین در لغتنامه دهخدا نیز برای تارا معادل ستاره آمده است.

خودروی تارا از طراحی ساده، قدیمی و عضلانی برخوردار است و به علت عدم استفاده از خطوط شکسته و تیز در طراحی خود، از چهره‌ای مدرن و اسپرت بی‌بهره است.

در قسمت نمای جلوی خودرو پژو ۳۰۱ با یک جلوپنجره‌ای نسبتاً بزرگ ذوزنقه‌ای شکل، متشکل از خطوط کرومی براق و چراغ‌های اشکی شکل، روبه‌رو هستیم که از سادگی زیادی برخوردار است. در قسمت پایین، یک سپر باریک مشکی‌رنگ که تا نزدیکی چراغ‌های مه شکن امتدادیافته، مشاهده می‌کنیم که در عین سادگی هماهنگی خوبی با سایر اجزا دارد.

از نمای کنار نیز یک خط ممتد از بالای گلگیر جلو تا چراغ‌های عقب کشیده شده است و برآمدگی در بالای گلگیرها دیده می‌شود.

در قسمت عقب نیز مانند جلو، با طراحی ساده و قدیمی روبه‌رو هستیم و هیچ المان مدرنی در طراحی آن به کار نرفته است.

تارا محصول جدید ایران خودرو؛ مشخصات فنی، قیمت و رقبا

در نمای پشت نیز، حالت پیوسته برای چراغ‌های عقب وجود دارد که در عین زیبایی، کمی به دوج چارجر شبیه است.

البته نباید فراموش کنیم حجم دهی بدنه، خصوصاً برای نمای عقب و درپوش صندوق، بسیار خوب شکل‌گرفته و خطوط برجسته روی درها فراتر از خودروهای معمول ساخت ایران هستند.

درمجموع، می‌توان به طراحی بدنه‌ی تارا، به‌ویژه به‌عنوان محصولی حاصل کار شرکت داخلی، نمره قبولی داد و مطمئن بود که مشتری ایرانی را جذب می‌کند.

تارا محصول جدید ایران خودرو؛ مشخصات فنی، قیمت و رقبا

با ورود به داخل کابین ایران خودرو تارا ، اولین چیزی که توجه شمارا به خود جلب می‌کند، طراحی زیبا آن است که برای سدانی اقتصادی در این رده قیمتی، مزیت بزرگی محسوب می‌شود.

طراحی داشبورد اگرچه مانند برخی مدل‌های دیگر مثل دنا شکلی اسپرت ندارد، ولی بسیار زیبا و مدرن بوده و مهم‌تر از همه، ارگونومی خوبی دارد.

یکی دیگر از نقاط قوت کابین ایران خودرو تارا ، فضای جادار آن است که ازاین‌جهت به‌هیچ‌وجه برای سرنشینان آزاردهنده نخواهد بود.

با توجه به فاصله محوری بسیار مناسب ایران خودرو تارا ، فضای پا برای سرنشین‌های عقب نیز بسیار خوب بوده به‌طوری‌که حتی سرنشینان بلندقد نیز برای نشستن در ردیف دوم مشکلی نخواهند داشت.

کنسول مرکزی طراحی زیبا و بروزی داشته و حس و حال مدرنی را برای کابین فراهم نموده است. در ایران خودرو تارا خبری از غربیلک فرمان کوچک نبوده و طراحی فرمان این خودرو از نوع دی کات یا کف تخت بوده که چندان هم بد به نظر نمی‌رسد

ناگفته نماند که کابین این خودرو از عایق‌بندی خوبی نیز برخوردار بوده و می‌توان گفت که شرکت ایران خودرو در این بخش بسیار خوب عمل کرده است.

با توجه به اینکه ایران خودرو، خودرو تارا را  از پلتفرم پژو  ۳۰۱ که به‌عنوان یک سدان سایز متوسط خانوادگی از ایمنی خوبی برخوردار است و در تست ایمنی که موسسه یورو انکپ در سال ۲۰۱۴ بر روی ۳۰۱ انجام داده، پژو ۳۰۱ توانسته ۳ ستاره ایمنی را به دست آورد.

جالب است بدانید در این تست تصادف، ۳۰۱ عملکرد مناسبی در دو بخش محافظت از سرنشینان بالغ و خردسال داشته و تنها دلیل عدم دریافت دو ستاره ایمنی دیگر، نبود امکانات و سیستم‌های ایمنی مدرن ذکرشده است.

حال با توجه به این تست ایمنی، نمی‌توان گفت خودرو تارا کاملاً یک خودرو ایمنی است.

مشخصات فنی تارا

در بخش مشخصات فنی، K132 از موتور چهار سیلندر ۱.۶ لیتری EC5 بهره می‌برد که می‌تواند ۱۱۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ و گشتاور ۱۵۰ نیوتن متری در دور موتور ۴۸۰۰ را تولید کند.

این پیشرانه با گیربکس ۵ سرعته دستی دارای شتاب ۹.۵ ثانیه بوده و هنگام ترکیب شدن با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک شتابی معادل ۱۱.۵ ثانیه دارد.

K132 دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ بوده و مصرف سوخت این خودرو با گیربکس دستی معادل ۶.۷ لیتر و در مدل اتوماتیک معادل ۷.۱۵ لیتر به ازای کارکرد ترکیبی ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

داخلی سازی موتور EC5 موجب کاهش ۴ اسب بخاری پیشرانه این خودرو نسبت به نمونه فرانسوی شده و گشتاور پیشرانه نیز در دورهای بالا به دست می‌آید و بازده و کیفیت موتور به نظر می‌رسد که با داخلی سازی کمی افت کرده است.

ازلحاظ مصرف سوخت نیز این خودرو وضعیت بدتری نسبت به پژو ۳۰۱ دارد به‌طوری‌که مصرف سوخت پژو ۳۰۱ اتوماتیک ۶.۶ لیتر ولی مقدار مصرف بنزین K132 اتوماتیک در هر ۱۰۰ کیلومتر به ۷.۱۵ لیتر افزایش‌یافته است.

در K132 استاندارد آلایندگی یورو ۵ رعایت شده است اما اگر نگاهی به خودرو پژو ۳۰۱ بیندازیم خواهیم فهمید K132 از این لحاظ نیز ضعیف‌تر از نماینده پژو عمل کرده و استانداردهای آلایندگی یورو ۵ آن در مقابل یورو ۶ پژو حرفی برای گفتن ندارد.

تولید این خودرو با موتور EF7 توربو و گیربکس اتوماتیک نیز در دستور کار ایران‌خودرو قرار دارد.

مشخصات رفاهی

اما جدای از این مسائل، شرکت ایران خودرو امکانات خودرو تارا در نسخه فول را به شرح ذیل اعلام کرده است:

  • رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی
  • سامانه ترمز ABS و  EBD
  • سیستم کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی ESC
  • فرمان کمکی برقی
  • تهویه مطبوع الکتریکی دستی
  • سنسور باد لاستیک
  • چهار ایربگ ایمنی
  • کروز کنترل
  • نمایشگر ۷ اینچی مجهز به نویگیشن
  • دوربین دید عقب
  • سانروف
  • سنسور نور و باران
  • صندلی برقی جلو
  • آینه جانبی به‌صورت تاشو برقی
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت خودرو به‌صورت دکمه

رقبای تارا

خودرو تارا در بازار پیش رو رقبای سرسختی ندارد و با قیمت‌گذاری خوب می‌تواند به فروش بالایی دست پیدا کند، اما می‌توان سه خودرو چینی مثل بسترن بی ۳۰ و آریزو ۵ توربو و ام جی ۳۶۰ را رقیب اصلی این فرانسوی ایرانیزه شده است.

قیمت تارا

با توجه به قیمت دنا پلاس اتوماتیک توربو که در بازه قیمتی ۳۸۰ میلیون تومانی از طرف ایران خودرو اعلام‌شده است، نمی‌توان قیمتی کمتر از ۴۵۰ میلیون تومان را برای سدان تارا از طرف ایران خودرو انتظار داشت.

مشخصات مدل اتوماتیک ( AT )

کد کلاس(های) خودرو ۳۲۳۰۱
استاندارد آلایندگی یورو ۵
ترمز ترمزهای جلو و عقب دیسکی، ABS، HSA، ESC،EBA
کیسه هوای ایمنی ۴عدد (راننده و سرنشین جلو و جانبی)
فرمان فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان MFC
سیستم تهویه برقی
سیستم صوتی سیستم مالتی مدیا با صفحه‌نمایش ۷ اینچی، پورت USB، بلوتوث، میرورینگ، بلندگوها روی داشبورد و طاقچه عقب
چراغ‌ها چراغ‌های LED جلو، چراغ روز ، مه شکن‌های جلو وعقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، سیستم روشنایی ترک خودرو
آینه‌ها آینه‌های جانبی برقی راهنما دار باقابلیت تاشوندگی
شیشه‌ها تنظیم شیشه‌بالابرهای جلو و عقب برقی، شیشه عقب با گرم‌کن
تزئینات تریم مشکی
تجهیزات ایمنی سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) – سیستم هشداردهنده مرکزی ورود غیرمجاز – هشداردهنده موانع عقب – سیستم عیب‌یابی هوشمند ( مالتی پلکس ) – قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی – کمربندهای ایمنی جلو و عقب سه‌نقطه‌ای
رینگ و لاستیک آلومینیومی / ۱۶
صندلی روکش چرم و پارچه‌ای،راننده ۶ حرکته (۴ حرکت برقی ۲ حرکت دستی)، سرنشین جلو ۴حرکته (۲ حرکت برقی و۲ حرکت دستی)، صندلی‌های عقب تاشو
سایر تجهیزات سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)،کروز کنترل، سنسور نور و باران ، ورود بدون کلید و دکمه خاموش /روشن ، سانروف ، ایزوفیکس ، ستون فرمان تلسکوپی(جمع شونده)، نمایشگر دمای محیط، بازکن قفل در صندوق‌عقب از داخل، سیستم قطع سوخت خودکار، سیستم کنترل بخار بنزین

تارا محصول جدید ایران خودرو؛ مشخصات فنی، قیمت و رقباگفتنی است به تازگی تیزر رسمی این خودرو نیز از سوی ایران خودرو منتشر شده است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • Kk | ۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷ ب٫ظ

    سلام تو قسمت رقبا شاهین سایپا و جک j4 کرمان موتور رو فراموش کردی

  • o,nl | ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۸:۳۲ ق٫ظ

    حالا اونا چی هستن که این اشغال بخواد رقیب اون آشغال ها باشه!!!