سرنوشت پرابهام خودروهای کم تیراژ با قیمت‌گذاری جدید

سرنوشت پرابهام خودروهای کم تیراژ با قیمت‌گذاری جدید

یکشنبه - 14 دی 1399

پیشرانه- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: با اجرای فرمول جدید شورای رقابت و افزایش قیمت ۱۸ محصول کم تیراژ این احتمال وجود دارد که سرنوشت این خودروها نیز به وضعیت کنونی خودروهای چینی در بازار تبدیل‌شده و شاهد اختلاف قیمت کارخانه و بازار این خودروها باشیم.

پیشرانه- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: با اجرای فرمول جدید شورای رقابت و افزایش قیمت ۱۸ محصول کم تیراژ این احتمال وجود دارد که سرنوشت این خودروها نیز به وضعیت کنونی خودروهای چینی در بازار تبدیل‌شده و شاهد اختلاف قیمت کارخانه و بازار این خودروها باشیم سرنوشت پرابهام خودروهای کم تیراژ با قیمت‌گذاری جدید اصلا دور از انتظار نیست.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» فربد زاوه بابیان این‌که هم‌اکنون خودروهای چینی در بازار باقیمتی کمتر از کارخانه عرضه می‌شوند، افزود: در حال حاضر قدرت خرید به‌اندازه‌ای کاهش‌یافته که حتی قدرتی برای خرید خودروهای پرتیراژ وجود ندارد و حال با فرمول جدید شورای رقابت و افزایش قیمت کم تیراژها به نظر می‌رسد این خودروها نیز به سرنوشت خودروهای چینی مبتلا شوند.

وی ادامه داد: بدون شک با افزایش قیمت برخی از این خودروها به مرز یک میلیارد تومان نزدیک می‌شوند و خریداری که پیش از این نیز این میزان مبلغ را صرف خرید خودرو کرده، بدون شک چینی سوار نبوده و یا تمایلی به خرید خودروی داخلی ندارد، بنابراین ترجیح می‌دهد نسبت به خرید خودرویی خارجی حتی با چند هزار کارکرد اقدام کند.

این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر این‌که حتی با کاهش ارزش پول، یک میلیارد تومان معادل حدود ۵۰ هزار دلار است و این رقم عدد کمی حتی در بازار آمریکا نیست، تصریح کرد: میانگین سرانه درآمد در ایران سالانه ۴ هزار دلار است بنابراین خودرویی با این قیمت به‌اندازه درآمد ۱۰ ایرانی است حال در بازاری نظیر آمریکا که سرانه درآمد ۶۰ هزار دلار بوده و هیچ زمانی خرید خودرو به‌صورت نقدی انجام نمی‌شود، باز هم خودرو ۴۸ هزار دلاری خودروی ارزان‌قیمتی نیست و هرچند در ردیف خودروهای گران‌قیمت قرار نمی‌گیرد اما ارزان‌قیمت هم‌ نیست و خودروی بالاتر از متوسط شناخته می‌شود.

زاوه افزود: بنابراین کسی که حاضر به خرید خودرو با این مبلغ است به‌سختی می‌تواند خود را قانع کند تا برند چینی با موتور کوچک خریداری کند چراکه به‌طورقطع این مصرف‌کننده به خودروی حجم بالا عادت داشته بنابراین ترجیح می‌دهد خودروی قدیمی‌تر خارجی خریده و حتی مبلغی صرف نوسازی آن کند.

وی یادآور شد: بر این اساس ب توجه به کاهش قدرت خرید سرنوشت خوبی برای خودروهایی که با مجوز شورای رقابت مشمول افزایش قیمت می‌شوند، نخواهد بود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟