راهکارهای کاهش قیمت خودرو

راهکارهای کاهش قیمت خودرو از زبان عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع

پنجشنبه - 14 شهریور 1398

پیشرانه- عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: جمع‌آوری دلالان و واسطه‌ها از بازار از مهم‌ترین راهکارهای کاهش قیمت خودرو است.

پیشرانه- عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: جمع‌آوری دلالان و واسطه‌ها از بازار از مهم‌ترین راهکارهای کاهش قیمت خودرو است.

سید جواد حسینی کیا در گفت‌وگو با وب سایت خبری «پیشرانه» راهکارهای کاهش قیمت خودرو را تشریح کرد و گفت: در ماه‌های اخیر کاهش قیمت ارز و برخورد دستگاه‌های امنیتی و قضایی با دلالان قیمت خودرو را کاهش داده است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: مافیا در صنعت خودرو قیمت‌ها را آنی تغییر می‌دهند که به‌طور یقین جمع‌آوری دلالان و واسطه‌ها از بازار تأثیر بسزایی در روند کاهشی قیمت خودرو در بازار داشته و در آینده نیز شاهد تداوم کاهش قیمت‌ خودرو خواهیم بود.

وی بررسی تراکنش‌های بانکی را یکی از راهکارهای لازم برای جلوگیری از فعالیت دلالان در بازار خودرو دانست و تصریح کرد: باید نظام جامعی برای شناسایی افراد دارای گردش مالی بسیار راه‌اندازی شود. در صورت اجرایی شدن این سیاست دست سوداگران از بازار کوتاه می‌شود.

حسینی کیا به انحصار در واردات قطعه اشاره کرد و اظهار داشت: بخشی از افزایش قیمت خودرو در بازار به ایجاد انحصار در واردات قطعه بازمی‌گردد چنانچه این انحصار برداشته شود می‌تواند به کاهش قیمت خودرو در بازار کمک کند.

نماینده مردم سنقر در مجلس بابیان اینکه اراده‌ای برای بومی‌سازی تولید قطعات موردنیاز تولید خودرو وجود ندارد، اظهار کرد: از دیگر راهکارهای کاهش قیمت خودرو پرداخت ارز ارزان‌قیمت به قطعه سازان است که می‌تواند بسیاری از موانع پیش روی صنعت خودروسازی را برطرف کند و درواقع به‌جای استفاده از قطعات وارداتی باید به توان داخلی تکیه شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: می‌توان برای تأمین قطعات موردنیاز صنعت خودروسازی از ارز خارجی استفاده کرد در این سیستم باید خودرو با منشأ ارز خارجی وارد و در ازای آن در ایران به واردکنندگان ریال پرداخت کرد با تحقق این امر حجم تولید خودروسازان افزایش پیدا می‌کند و قیمت‌ها در بازار کاهشی می‌شود.

به گفته وی بخشی از افزایش قیمت خودرو نوسانات ارزی است که بر روی صنعت خودرو کشور سایه انداخته است.

حسینی کیا در ادامه اظهار داشت: از دیگر راهکارهای کاهش تنش در بازار خودرو اعمال سیاست‌های مالیاتی است که می‌تواند تا حدودی آرامش را به بازار خودرو بازگرداند درواقع باید از افرادی که سالانه بیش از یک‌بار در معاملات خودرو حضور دارند مالیات اخذ شود چراکه هدف اصلی آن‌ها از خریدوفروش خودرو، تجارت است.

نماینده مردم در مجلس دهم به نقدینگی موجود در جامعه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نقدینگی بالایی در دست مردم قرار دارد که با ورود آن به بازارهای مختلف ازجمله خودرو باعث بروز مشکلات عدیده‌ای شده است اگر دولت بتواند با برنامه‌ریزی اصولی و راهبردی این حجم از نقدینگی را از جامعه به سمت تولید هدایت کند به رونق تولید و در ادامه آن کاهش قیمت خودرو خواهد انجامید و این یکی از راهکارهای کاهش قیمت خودرو است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان افزود: اگر به سطحی در کشور برسیم که خودرو از کالای سرمایه‌ای به مصرفی تبدیل شود این موضوع باعث کاهش قیمت‌ها در بازار خواهد شد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟