تویوتا

تویوتا و هر آنچه باید درباره این خودروساز ژاپنی بدانیم

دوشنبه - 29 دی 1399

پیشرانه- در ابتدا بهتر است بدانید درآمد خالص کمپانی خودروسازی تویوتا یک درصد نسبت به سال گذشته منقبض‌شده و در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۰ به کمتر از ۳۰ تریلیون ین ژاپن رسیده است. این رقم تقریباً معادل ۲۷۸ میلیارد دلار است.

پیشرانه- در ابتدا بهتر است بدانید درآمد خالص کمپانی خودروسازی تویوتا یک درصد نسبت به سال گذشته منقبض‌شده و در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۰ به کمتر از ۳۰ تریلیون ین ژاپن رسیده است. این رقم تقریباً معادل ۲۷۸ میلیارد دلار است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» سال مالی ۲۰۲۰ تویوتا از آوریل ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰ ادامه دارد. این شرکت شروع سختی را در سال ۲۰۲۰ داشت، درآمد سه‌ماهه چهارم هشت درصد کمتر از سطح سال قبل بود و به همین دلیل عملکرد تویوتا در ژاپن به‌خصوص با ضعف درآمد سه‌ماهه چهارم نسبت به سال گذشته، ضعیف و مشهود بود.

تویوتا و هر آنچه باید درباره این خودروساز ژاپنی بدانیم

مخاطرات زیاد تویوتا در ژاپن

تویوتا بین ژانویه و دسامبر سال ۲۰۱۹، ۱۰.۷۴ میلیون وسیله نقلیه موتوری فروخته است که ۱.۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل داشته است. در سال ۲۰۱۹، تویوتا به‌عنوان باارزش‌ترین برند تجاری در ژاپن رتبه‌بندی و اعلام شد. ژاپن با آمار فروش تقریباً ۱۷ تریلیون ین، بزرگ‌ترین بازار تویوتا در سال ۲۰۱۹ بود و بین ژانویه و دسامبر، مشتریان ژاپنی حدود ۱.۵ میلیون اتومبیل با برند تجاری تویوتا خریداری کردند، یعنی تقریباً یک‌سوم کل فروش.

همچنین این خودروساز ژاپنی یکی از بزرگ‌ترین کارفرمایان در کشور ژاپن است. (تقریباً ۳۶۰،۰۰۰ کارکنان در سال مالی ۲۰۲۰ در لیست حقوق خودروسازان بودند.)

در سال ۲۰۱۷، این شرکت به‌عنوان تولیدکننده اتومبیل تجاری و سنگین‌وزن سهام کمتری را نسبت به همتای ژاپنی خود، مزدا کسب کرد. شایان‌ذکر است بین سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶، کمپانی تویوتا با شرکت سوبارو شراکت کرده بود و این دو خودروساز قصد دارند در ۲ سال آینده درزمینهٔ پیشرانه‌های برقی نیز همکاری نزدیک داشته باشند.

این خودروساز ژاپنی در سال ۲۰۱۹ حدود ۹/۷ میلیون دستگاه خودرو را در بخش اصلی خود متشکل از برندهای تجاری Toyota و معادل لوکس آن یعنی Lexus فروخته است.

این شرکت بیش از یک‌میلیون وسیله نقلیه از با دو برند تجاری Hino و Daihatsu فروخته است. هینو موتورز خودروهای تجاری و موتورهای دیزلی تولید می‌کند و خطوط وسایل نقلیه آن شامل کامیون، اتوبوس است.

شرکت دای هاتسو موتور بر روی بخش‌های وسایل نقلیه کوچک مانند اتومبیل‌های شهری تمرکز دارد و دامنه محصولات آن شامل وسایل نقلیه تجاری کوچک و حمل‌ونقل است، شایان‌ذکر است مالزی و اندونزی مهم‌ترین بازارهای دای هاتسو در خارج از ژاپن هستند.

 تویوتا به‌سوی آمریکایی شدن

این خودروساز ژاپنی در خارج از ژاپن، آمریکای شمالی به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروهای تویوتا بشمار می‌آید. بین آوریل ۲۰۱۹ و مارس ۲۰۲۰، مونتاژ خودروهای تویوتا در آمریکای شمالی به حدود ۱.۸ میلیون دستگاه رسیده است.

درحالی‌که خطوط تولید در کارخانه‌های کانادا و ایالات‌متحده حدود ۳۴۰۰۰ دستگاه در دوره یک‌ساله تولید کردند، تویوتا به یک بازیگر بزرگ در بازار مکزیک تبدیل‌شده است، جایی که این شرکت چهارمین خودروساز بزرگ پس از فورد، هوندا و جنرال موتورز به‌حساب می‌آید.

برنامه‌های توسعه تویوتا در آسیا

پیش‌بینی می‌شود که این خودروساز ژاپنی تولید خودروهای الکتریکی را در کارخانه‌های خود و در قطب‌های تولیدی گوانگژو و تیانجین در چین گسترش دهد. بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن در حال حاضر با FAW و BYD همکاری مشترک دارد، اما انتظار می‌رود پس از حذف محدودیت‌های مالکیت خارجی برای تولیدکنندگان خودرو در چین از بازار تولید خودروهای انرژی نو بهره‌مند شود.

 رقابت شدید در حفظ ارزش برند

کمپانی تویوتا خودروهای خود را با برندهای تجاری مختلفی ازجمله برند لوکس لکسس طراحی، تولید و به فروش می‌رساند. ارزش برند خودروساز ژاپنی در بازار از نتفلیکس، مک‌دونالد و یونیلور پیشی می‌گیرد. تویوتا بر اساس آمار فروش سال، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان است و نزدیک‌ترین رقیب این خودروساز آلیانس بزرگ رنو-نیسان-میتسوبیشی و گروه فولکس‌واگن آلمان هستند.

حالی که ژاپن بیشترین سهم درآمد خودروساز ژاپنی را به خود اختصاص داده است، سایر کشورهای آسیایی به‌عنوان سومین بازار بزرگ این خودروساز ازنظر درآمد ظاهرشده‌اند. بسیاری از تولیدکنندگان خودرو برای جبران ارقام متوسط ​​فروش در بازارهای اشباع‌شده بیشتر به بازار چین روی آورده‌اند. آلیانس رنو-نیسان-میتسوبیشی، فولکس‌واگن و تویوتا همگی با مشارکت‌های مشترک تولید خودرو در چین وارد همکاری شده‌اند، اگرچه فروش وسایل نقلیه تویوتا در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان در مقایسه با چهار میلیون تحویل خودرو توسط گروه VW کمرنگ است که بین ژانویه و دسامبر ۲۰۱۸، فولکس‌واگن و گروه سرمایه‌گذاری مشترک شانگهای SAIC این عنوان را به‌عنوان پیشرو در تولید خودروهای سواری چین ادعا کردند و‌ این در حالی ست که تویوتا به مبارزه و تلاش خود برای کسب سهم بازار بیشتر ادامه داد. هرچند این روزها شرکت تویوتا چین Toyota’s China با مشکلاتی روبرو هست اما چهره‌های اصلی این شرکت ژاپنی به‌ویژه ازنظر ثبات و پایداری بسیار درخشان هستند.

در این نوشتار تلاش کردیم شمارا با خلاصه‌ای از مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی کمپانی خودروسازی «تویوتا» آشنا کنیم.

نویسنده: مستر مارکتر

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟