تولید خودرو برقی

تولید خودرو برقی می‌تواند به ۱۰۰ هزار دستگاه در سال برسد

دوشنبه - 6 بهمن 1399

پيشرانه – مدیرعامل خودروسازی كارمانیا می‌گوید حركت به سمت تولید خودروهای برقی باید به‌عنوان اولویت جدی ایران پیگیری شود و رسیدن به تولید خودرو برقی با تیراژ ۱۰۰ هزار دستگاه در سال دور از انتظار نیست.

پيشرانه – مدیرعامل خودروسازی كارمانیا می‌گوید حركت به سمت تولید خودروهای برقی باید به‌عنوان اولویت جدی ایران پیگیری شود و رسیدن به تولید خودرو برقی با تیراژ ۱۰۰ هزار دستگاه در سال دور از انتظار نیست.

محسن برازاوان در گفت‌وگو با «پیشرانه»  اظهار كرد: در سال‌های گذشته، بسیاری از كشورهای توسعه‌یافته جهان، تولید خودروهای برقی را به‌عنوان یك اولویت مهم دنبال كرده‌اند و حتی اتحادیه اروپا برای سال‌های بعد، برنامه‌ریزی كرده تا تولید خودروهای بنزینی به‌شدت محدود شود. ازاین‌رو در صورت عدم حضور ایران در این عرصه، در سال‌های بعد از فن‌آوری‌های نوین جا می‌مانیم.

به گفته او، ایران باید پیش از آنكه این فن‌آوری‌ها در جهان توسعه‌یافته و مراحل مختلف پیشرفت را طی كنند و سپس كشور مجبور شود با صرف هزینه زیاد به واردات فن‌آوری‌های قدیمی روی آورد، باید از امروز كار را بر روی خودروهای برقی آغاز كند.

مدیرعامل خودروسازی كارمانیا بابیان اینكه این شركت گام‌های نخست برای تولید خودروهای برقی را برداشته و به موفقیت‌های ابتدایی دست‌یافته است، گفت: در این حوزه ارتباط با جهان و شركت‌های مطرح فعال در تولید خودروهای برقی اهمیت فراوانی دارد. كارمانیا در سال‌های قبل، ارتباط خود با یكی از بزرگ‌ترین تولیدكنندگان خودروهای برقی جهان را كلید زده و این مسیر در صورت كاهش تحریم‌ها با سرعت بیشتری طی خواهد شد.

برازوان ادامه داد: متأسفانه شركت چینی كه با ما قرارداد داشت به دلیل حضور در بازار آمریكا، در دوره تحریم برای تداوم همکاری‌ها با تردید برخورد كرد. هرچند تلاش شده در ماه‌های گذشته نیز باوجود تحریم‌ها، توافقاتی با دیگر شرکت‌ها نهایی شود اما قطعاً در صورت كاهش تحریم‌ها امكان ارتباط‌گیری با شركت‌های بزرگ و تولید پرقدرت خودروهای برقی در ایران وجود دارد.

وی در پاسخ به این سؤال كه ظرفیت فعلی برای تولید خودروهای برقی در ایران چه قدر است، تشریح كرد: درصورتی‌که مقدمات لازم فراهم‌شده و دولت از این بستر حمایت كند، ما امكان تولید سالانه ۱۰۰ هزار خودرو برقی را خواهیم داشت. البته می‌توان به این ظرفیت، توان شركت چینی همكار با كارمانیا را نیز اضافه كرد و اگر به این فضا، توان تولیدی دیگر شركت‌های خودروساز نیز اضافه شود، قطعاً ایران توان تولید بخش مهمی از نیاز داخلی و حتی صادرات به كشورهای همسایه را دارد.

مدیرعامل خودروسازی كارمانیا بابیان اینكه پیش‌نیاز اصلی گسترش تولید خودروهای برقی، حمایت همه‌جانبه دولت است، اظهار كرد: ما باید تلاش كنیم، تولید خودروهای برقی را به اولویت اصلی دولت در این حوزه بدل كنیم. تولید این خودروها چه در حوزه سوخت و چه در حوزه حمایت از محیط‌زیست و كاهش آلودگی هوا، به كشور كمك می‌كند و درآمد قابل‌توجهی از محل صرفه‌جویی‌ها برای دولت به همراه می‌آورد.

او خاطرنشان كرد: در شرایطی كه بسیاری از كشورهای جهان در مسیر حفظ محیط‌زیست و كاهش آلایندگی‌ها گام برمی‌دارند، ایران نباید از این مسیر جا بماند. اگر دولت حمایت كرده و ظرفیت سایر شركت‌های خودروسازی نیز بسیج شوند، می‌توانیم در مدتی كوتاه ضمن افزایش میزان استفاده از خودرو برقی در ایران، یك بازار صادراتی گسترده در میان كشورهای همسایه نیز به دست بیاوریم كه درنهایت به سود اقتصاد كشور خواهد بود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟